26.5.2020 Ajoneuvot Näin tehtiin Moottorin suuri peräkärrytesti: kuorma kiinni ja väistökokeeseen maantienopeudella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin viiden peräkärryn väistökokeet, jotka johtivat yhden vaunun akselin taipumiseen, simuloivat maantienopeuksissa tapahtuvaa väistötilannetta täydellä kuormalla. Peräkärryille suljetulla lentokentän kiitoradalla suoritetut väistökokeet vaativat ennakkoon tarkkaa suunnittelua, ettei itse suorituspaikalla aikaa kulunut ylimääräisiin toimenpiteisiin.Ensimmäinen ratkaistava asia oli se, millainen kuorma kärryihin lastattaisiin. Päädyimme käyttämään tieliikenteessä suurinta sallittua perävaunun akselille kohdistuvaa kuormaa, joka vaihteli hieman kunkin testikärryn kantavuudesta riippuen.Kokonaisuus noudatti nykyistä painorajaa, missä kärryn akselille sallitaan 750 kilon luokittelumassa, minkä lisäksi auton vetokoukku saa ottaa taakakseen vielä ylimääräiset 75 kiloa – edellyttäen, että koukulle kyseisessä autossa tällainen massa sallitaan. Neljän testikärryn eli Akun, JT-Trailerin, Majavan sekä Muulin kokonaismassa on 825 kiloa, ja viides eli Respo kantaa rekisteriotteensa mukaan 750 kilon kokonaismassan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testatut peräkärryt: Aku CS-300 LH JT-Trailer 300K Majava M 5030 LJ Muuli 1400SX Respo 750M331L125PLH Asiaa monimutkaisti vielä se, että kärryjen lavat olivat hyvin erikokoiset ja -muotoiset. Niinpä jokaiseen kärryyn piti lastata erimuotoiset kuormat, joista otimme valokuvat muistiinpanoiksi – näitä käytettiin sitten paikan päällä, kun kuormaa vaihdettiin kärrystä toiseen.Hiekkakannuja ja kuormalavojaKuormana käytimme 17-kiloisia hiekalla täytettyjä muovikanistereita, jotka sijoitettiin kärryyn mahdollisimman tasapainoisesti. Kannut kiinnitettiin kuormaliinoilla tiukasti paikalleen, ja tuettiin lisäksi puisilla kuormalavoilla kärryn etu- ja takalaitoihin kiinni. Näin varmistettiin se, ettei kuorma liikkuisi rajun väistökokeen aikana.Kyseistä 825 kilon kokonaispainoa saa lain mukaan vetää autolla, jonka suurin sallittu jarruttoman perävaunun vetomassa on 750 kiloa ja jonka vetokoukulle sallitaan vähintään 75 kg:n pystykuorma. Juuri näin oli testimme vetoauton, Škoda Superb 2.0 TSI 272 4x4 Sport Line DSG A:n tapauksessa.Irrotimme lopuksi JT-Trailerin hintaan sisältyvän kuomun, koska se ei kuulunut muidenkaan vaunujen vakiovarustukseen. Paikan päällä asetimme vielä jokaisen kärryn rengaspaineet kalibroituun kolmen baarin lukemaan.Väistökoe levennettynäJokaisella kärryllä tehtiin prikulleen sama väistökoe samanlaisilla nopeuksilla. Aluksi keilakujaan suunnattiin 70 km/h, sitten 80 km/h -nopeudella, ja tästä vauhtia nostettiin portaittain viidellä kilometrillä tunnissa, kunnes yhdistelmän käytöksen tai kärryn kestävyyden rajat tulivat vastaan. Oikea lähtönopeus varmistettiin satelliittinavigointiin perustuvalla mittauslaitteistolla.Väistökoe oli samanlainen mitä käytämme pelkkiä autoja testatessa: keilakartiosta kootun radan tarkoitus on simuloida maantiellä tapahtuvaa väistötilannetta. Kokeessa ajetaan aluksi suoraan 15 metrin verran, sitten vaihdetaan kaistaa niin ikään 15 metrin matkalla ja pysytellään vastaantulijoiden kaistalla 20 metriä. Paluu omalle kaistalle sekä auton suoristaminen ottavat jälleen samat 15 + 15 metriä kuin kokeen alussakin.Keilakuja on pelkkien henkilöautojen väistökokeissa kauttaaltaan kolme metriä leveä, mutta perävaunujen kanssa levensimme rataa keskikohdasta ja loppupäästä metrin verran, jotta kärryn luistoille jäi enemmän tilaa. Vetoautolla ajoimme samaa linjaa kuin kapeammallakin radalla on ollut tapana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkeet kuriin kaasullaYlimääräisiä kuvioita ja yhdistelmän linkkuun menoa emme halunneet, sillä se olisi saattanut vain hajottaa vetoauton ja keskeyttää kokeet ennen aikojaan. Niinpä rauhoitimme väistön jälkeen syntyvän heiluriliikkeen kaasua painamalla; siihen nelivetoinen, 272-hevosvoimainen Superb tarjosi hyvät mahdollisuudet. Lopuksi jarrutimme yhdistelmän pysähdyksiin ennen kiitoradan päässä sijaitsevaa hiekka-aluetta.Kärryjen kunto sekä kuorman sidonta tarkastettiin jokaisen väistökokeen jälkeen. Kuten aiemmasta jutustamme ilmeni, kaikki vaunut eivät kestäneet rajun väistöliikkeen aiheuttamaa sivuttaisrasitusta. Täydellisen testiraportin voit lukea uusimmasta, 27.5. ilmestyvästä Moottorin numerosta 6/2020 tai sähköisesti Lehtiluukun kautta.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa