14.6.2022

Nissan Leaf: vanteet tekevät auton, joten hankimme tuumaa isommat

Nissan Leaf vanteet

No joo joo. Tiedämme kyllä itsekin, että paremman näköinen lopputulos oltaisiin saatu ainakin pykälää isommilla vanteilla, mutta nyt mennään näillä.

Käytetty Nissan Leaf -sähköautomme on pyörinyt viime aikoina lähinnä Pornaisissa paikallisajossa, ja toiminut siinä käytössä hyvin. Vaikka olemme jo kahteen otteeseen todenneet ettei auto oikein sovellu mukavasti pitkän matkan tekoon, niin noin sadan kilometrin päiväajoissa se on ollut omillaan.

Keväällä meille tuli kuitenkin pieni pulma vastaan. Autossa ei tullut mukana kuin yhdet vanteet, ja kesärengasaika lähestyi vauhdilla. Yksi vaihtoehto olisi tietysti ollut hankkia kesäkumit samoille vanteille kuin talvirenkaat, ja jättää toisten vanteiden hankinnan seuraavan omistajan ongelmaksi.

sähköautovertailu
16-tuumaiset talvivanteet eivät istuneet mielestämme oikein kauniisti Leafin alle.

Autossa tähän saakka käytössä olleet vanteet ovat olleet alkuperäiset 16-tuumaiset, mutta totesimme toimituksen kesken suurten pyöränkaarien huutavan sisälleen edes hieman kookkaampaa kiekkoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koolla on väliä

Nissan Leaf vanteet

Pienen keskinäisen väittelyn jälkeen päädyimme etsimään autoon 17-tuumaiset vanteet – isommat olisivat tietysti näyttävämmät, ja sellaiset varmasti olisivat käyneet autoon. Kuitenkin rengaskokoa kasvatettaessa ajovastus kasvaa, joka puolestaan pienentää edelleen huonoa toimintamatkaa. Ei hieman isommat renkaat tietysti kauheasti olisi kokonaisvastukseen vaikuttanut, mutta totesimme 17-tuumaisilla myös säästävän rahaa rengaskaupoilla kookkaampiin verrattuna.

Päätöksestä ei ehtinyt menemään edes puolta tuntia, kun toimituksen vannefriikki Art Director Jari Saarentaus soitti löytäneensä täydellisen setin. Käytetyt viisipuolaiset Nissanin alkuperäisvanteet oli löytynyt eräältä vanneliikkeeltä varsin kohtuulliseen 360 euron hintaan. Alkuperäisvanteet ovat yleensä (etenkin edullisia) tarvikevanteita parempilaatuisia, sekä kevyempiä – ja kaikki turha jousittamaton massa on epäedullista ajettavuuden kannalta. Tilasimme siis nämä.

Nissan Leaf vanteet

Nyt koko toimitus onkin astetta tyytyväisempi Leafin ulkonäköön. Ei kyseessä vieläkään mikään näyttelyauto ole, mutta kyllä vain pienetkin ulkonäölliset muutokset vaikuttavat jossain määrin. Myöskään toimintamatkan ei olla huomattu toistaiseksi laskeneen merkittävästi, mutta toisaalta kelit ovat myös olleet jatkuvasti lämpiämään päin, joten aivan varmaksi emme voi mitään sanoa.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus ja Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat