11.6.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: takapenkin kääntely paljastaa muunneltavuuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun tarvitaan lisää tilaa tavaroille, astuu tavaratilan laajennettavuus kuvaan. Tähänkin osa-alueeseen Moottorilla on olemassa vissit arvosteluperusteet. Tavaratilan laajennettavuus on tietysti tapetilla, kun autoja koeajamme ja vertailemme – autojen välillä on tässäkin suhteessa eroja, ja lisäksi jatkuva kehitys on tuonut osa-alueelle omat lisämausteensa.Takapenkin istuinosa ylös ja selkänoja alas yhdessä osassa – näinhän se proseduuri meni silloin 1960–70-luvuilla, kun niin kutsuttujen monikäyttöautojen tavaratiloihin alettiin loihtia aiempaa runsaampaa muunneltavuutta.Siitä kehitys eteni vähitellen kahteen osaan jaettuun selkänojaan, ja tuohon väliin alettiin puhkoa myös suksiluukkuja. Tila-autoissa puolestaan esiteltiin ties minkälaisia keksintöjä, miten toisen ja kolmannen rivin istuimet saatiin loihdittua tavara-asentoon ja takaisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamanlaiseen muunneltavuuteenMutta kuten niin moni muukin asia automaailmassa, myös muunneltavuus on nykyään varsin standardisoitua – ja tämä vaikuttaa luonnollisesti myös siihen, miten me toimituksessa näitä asioita arvostelemme.Uusin, ja ilmeisen pysyvä ratkaisu alalla on kiinteä istuinosa ja sen päälle kaatuva selkänoja. Systeemi on mahdollisimman yksinkertainen niin valmistajan kuin käyttäjänkin kannalta, mutta omaa myös varjopuolia.Ensinnäkin istuinosa on asemoitava melko alas, jotta sen päälle ylipäätään voidaan järjestää kelvollinen tila kaatuvalle selkänojalle, ja tämä puolestaan heijastuu toisella osa-alueella eli heikkona reisitukena takamatkustajille.Toinen huono puoli on se, että jotta saataisiin aikaan tasainen laajennus, itse kontin lattian on oltava suhteellisen korkealla – eikä tämä tietenkään tee hyvää silloin, kun kuljetettavana on jotain korkeampaa tavaraa. Autonvalmistajasta riippuen korkea pohja on ratkaistu kahdella päälinjalla. Ensimmäinen, mielestämme fiksumpi tapa on varustaa tila kahteen eri tasoon asetettavalla välipohjalla, joka yläasennossaan takaa tasaisen laajennuksen ja ala-asennossaan korkean tilan sitä tarvitsevalle.Se toinen tapa tarjoaa kiinteän välipohjan, jonka avaamalla paljastuu erikokoisia ja -mallisia lokeroita mukana kuljetettavalle pienemmälle tavaralle. Hyvä niin, mutta tilan mataluuteen se ei auta, eikä välipohjan alle pääse kovin helposti asioimaan silloin, kun kontti on pakattu täyteen tavaraa.Lukuisia laajennusdetaljejaNäiden lisäksi arvostelemme laajennuksessa sen, miten vaakatasoon selkänoja kaatuessaan asettuu sekä sen, jääkö tilan ja matkustamon välille kynnystä. Myös sillä, miten suuri itse laajennusaukko on, merkitystä varsinkin kookkaampaa kamaa kontissaan kuskaavalle. Noiden lisäksi löytyy useampia pieniä arvostelukohteita, kuten mahdollisen suksiluukun koko ja tavaratilan suojaverhon irrotettavuus sekä sen säilytyspaikka. Sekin ratkaisee, miten selkänojan lukitus vapautetaan – sähköiset nappulat kontissa ovat yleensä kalliimmissa autoissa nähty kätevä konsti, mutta perinteisemmät vivut on niin ikään löydyttävä mutkattomista paikoista, ja niiden myös oletetaan toimivan loogisesti.Lopuksi tarkistamme hyvin tärkeän turvallisuusseikan, nimittäin sen, voiko autoon mahdollisesti saatavan tavaratilan ja matkustamon välisen suojaverkon kytkeä myös laajennetun tilan eteen eli etuistuinten taakse. Tällä estetään tietenkin tavaran sinkoutuminen etumatkustajien päälle äkkijarrutuksessa – kolarista puhumattakaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti