11.6.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: takapenkin kääntely paljastaa muunneltavuuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun tarvitaan lisää tilaa tavaroille, astuu tavaratilan laajennettavuus kuvaan. Tähänkin osa-alueeseen Moottorilla on olemassa vissit arvosteluperusteet. Tavaratilan laajennettavuus on tietysti tapetilla, kun autoja koeajamme ja vertailemme – autojen välillä on tässäkin suhteessa eroja, ja lisäksi jatkuva kehitys on tuonut osa-alueelle omat lisämausteensa.Takapenkin istuinosa ylös ja selkänoja alas yhdessä osassa – näinhän se proseduuri meni silloin 1960–70-luvuilla, kun niin kutsuttujen monikäyttöautojen tavaratiloihin alettiin loihtia aiempaa runsaampaa muunneltavuutta.Siitä kehitys eteni vähitellen kahteen osaan jaettuun selkänojaan, ja tuohon väliin alettiin puhkoa myös suksiluukkuja. Tila-autoissa puolestaan esiteltiin ties minkälaisia keksintöjä, miten toisen ja kolmannen rivin istuimet saatiin loihdittua tavara-asentoon ja takaisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamanlaiseen muunneltavuuteenMutta kuten niin moni muukin asia automaailmassa, myös muunneltavuus on nykyään varsin standardisoitua – ja tämä vaikuttaa luonnollisesti myös siihen, miten me toimituksessa näitä asioita arvostelemme.Uusin, ja ilmeisen pysyvä ratkaisu alalla on kiinteä istuinosa ja sen päälle kaatuva selkänoja. Systeemi on mahdollisimman yksinkertainen niin valmistajan kuin käyttäjänkin kannalta, mutta omaa myös varjopuolia.Ensinnäkin istuinosa on asemoitava melko alas, jotta sen päälle ylipäätään voidaan järjestää kelvollinen tila kaatuvalle selkänojalle, ja tämä puolestaan heijastuu toisella osa-alueella eli heikkona reisitukena takamatkustajille.Toinen huono puoli on se, että jotta saataisiin aikaan tasainen laajennus, itse kontin lattian on oltava suhteellisen korkealla – eikä tämä tietenkään tee hyvää silloin, kun kuljetettavana on jotain korkeampaa tavaraa. Autonvalmistajasta riippuen korkea pohja on ratkaistu kahdella päälinjalla. Ensimmäinen, mielestämme fiksumpi tapa on varustaa tila kahteen eri tasoon asetettavalla välipohjalla, joka yläasennossaan takaa tasaisen laajennuksen ja ala-asennossaan korkean tilan sitä tarvitsevalle.Se toinen tapa tarjoaa kiinteän välipohjan, jonka avaamalla paljastuu erikokoisia ja -mallisia lokeroita mukana kuljetettavalle pienemmälle tavaralle. Hyvä niin, mutta tilan mataluuteen se ei auta, eikä välipohjan alle pääse kovin helposti asioimaan silloin, kun kontti on pakattu täyteen tavaraa.Lukuisia laajennusdetaljejaNäiden lisäksi arvostelemme laajennuksessa sen, miten vaakatasoon selkänoja kaatuessaan asettuu sekä sen, jääkö tilan ja matkustamon välille kynnystä. Myös sillä, miten suuri itse laajennusaukko on, merkitystä varsinkin kookkaampaa kamaa kontissaan kuskaavalle. Noiden lisäksi löytyy useampia pieniä arvostelukohteita, kuten mahdollisen suksiluukun koko ja tavaratilan suojaverhon irrotettavuus sekä sen säilytyspaikka. Sekin ratkaisee, miten selkänojan lukitus vapautetaan – sähköiset nappulat kontissa ovat yleensä kalliimmissa autoissa nähty kätevä konsti, mutta perinteisemmät vivut on niin ikään löydyttävä mutkattomista paikoista, ja niiden myös oletetaan toimivan loogisesti.Lopuksi tarkistamme hyvin tärkeän turvallisuusseikan, nimittäin sen, voiko autoon mahdollisesti saatavan tavaratilan ja matkustamon välisen suojaverkon kytkeä myös laajennetun tilan eteen eli etuistuinten taakse. Tällä estetään tietenkin tavaran sinkoutuminen etumatkustajien päälle äkkijarrutuksessa – kolarista puhumattakaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle