27.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos kerran sähköauton toimintamatka on kireässä pakkasessa lyhimmillään, pääseekö helteellä pisimmälle? Pitkässä testissämme oleva Volkswagen ID.3 osui ajettavakseni rupeaman ollessa lopuillaan, varmastikin kertyneet kilometrit ovat hioneet kulutuksen huippuunsa. Osallistuin samanlaisella uuden karhealla autolla Ecorun-taloudellisuusajokilpailuun viime syksynä, jolloin kulutus karkasi lukemaan 12,1 kWh/100km. ID.3:en ohi menivät Teslatkin painokertoimensa turvin. Tulos oli pieni pettymys, sillä aiemmin ajetussa kisassa Hyundai Ioniqilla pääsi parhaimmillaan alle 10 kWh/100km.Pihtauskilpailu ei tietystikään vastaa normaalia ajosykliä, mutta laajentaa kuvaa auton toimintamatkan venyttämisestä. Kilpailussa ei käytetä varsinaisia kikkoja, jokainen kuljettaja pääsee liki samaan. On vain ajettava kuin polkupyörällä, voimia säästäen alamäet vapaalla, ylämäkeen hitusen vauhtia ottaen ja mäen laella helpottaen. Nopeus säilytetään tasaisena ja alhaisena, jarrujen käyttöä vältetään viimeiseen asti, kallisarvoista liike-energiaa ei kannata muuttaa lämpöenergiaksi.Sähköautolla on jo helpompaa, kun hidastuksista ja alamäistä saa osan energiasta talteen. Energiaa ei tietenkään voi tuhlata ilmastointiin tai sähkölaitteisiin. Nyt ID.3:lla urakka olikin yhtä hikinen kuin polkupyörällä lämpömittarin pysytellessä sitkeästi yli 30 asteen.Onneksi jo ensimmäisellä yrityksellä 50 kilometrin maaseutulenkillä ID.3 ilahdutti lukemalla 9,2 kWh/100km. Myönnettäköön, että saatoin olla hätäisimmille tientukkona, pahoitteluni. Hetkittäinenkin keskinopeuden nostaminen 50:sta 60:een nostaa keskikulutuksen heti 12 kWh:iin, mutta silti toimintamatkaa kertyisi liki 500 kilometriä nettoenergiasisällöltään 58 kWh:n akustolla.Kahdeksan tunnin ajo pikkuteitä paahtavassa kuumuudessa tuskin houkuttaa paatuneintakaan pihtaajaa, talla pohjaan, vilkku päälle moottoritien rampin kohdalla ja ilmastointi päälle. Kulutus tuplaantuu, mutta lataustauoista huolimatta aikaa säästyy.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaVolkswagen ID.3:n kulutus kesäkelissä vaikuttaa kohtalaiselta ja tuulilasi otti osumaa Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: viikon työmatkat akkuja lataamatta – kuinkas sitten kävikään? Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?