23.11.2020 Ajoneuvot Turvallisesti potilaan luo – lääkärihelikopteripalvelu FinnHEMS luottaa Volvoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lääkärihelikopteripalvelua tuottava FinnHEMS tukeutuu kumipyöriin aina silloin kun kopteria ei voi tai kannata nostaa ilmaan. Muutosvaihetta läpikäyvä yhtiö on edennyt kalustouudistuksissa nyt maayksikköihin. Lääkärihelikopteripalvelua tuottava FinnHEMS on onnistunut harjoittamaan toimintaansa tilastojen valossa jopa poikkeuksellisen turvallisesti. Vaikka koptereilla lennetään vuoden ympäri ja laskeudutaan mitä ahtaimpiin paikkoihin, on haavereilta vältytty. Jopa 45 prosenttia tehtävistä hoidetaan kuitenkin autolla, ja koska lääkärin tehtävät ovat aina kiireellisiä, joudutaan liikenteen seassa ajamaan vaarallisen kovilla nopeuksilla. Alla täytyy siis olla tarkoituksenmukainen auto.Tarkoituksenmukaisuuteen on lähdetty vastaamaan julkisen kilpailutuksen kautta Volvo XC90:llä. Tämä kookas maasturi on tehnyt itsensä tunnetuksi yhtenä teidemme turvallisimmista automalleista. Peltiä on ympärillä reilusti, mutta myös aktiivisissa turvajärjestelmissä löytyy. Ensihoitolääkärin varusteille on hyvin tilaa ja neliveto sekä korkeampi maavara auttavat tiukoissa paikoissa. Toinen puoli turvalliseen hälytysajoon tulee luonnollisesti kuljettajille tarjottavasta hyvästä ajokoulutuksesta.Kun tällaisen auton näkee hälytysajossa, on tosi kyseessä, ja meidän muiden tienkäyttäjien tulee suhtautua siihen sen mukaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi oteMiehistöjä kuunnellaan kalustosuunnitelmia laadittaessa. FinnHEMSin filosofia maayksiköiden hankinnassa muuttui nyt hiukan, sillä Volvoilla korvataan aikaisemmat Mercedes-Benz Vito- ja Volkswagen Transporter -pikkubussit. Ensihoitolääkärin autot eivät pääse helpolla. Kuuden tukikohdan autoilla ajetaan yhteensä noin 180 000 kilometriä vuodessa sisältäen kovia kiihdytyksiä, tiukkoja jarrutuksia ja paljon routavaurioita. Väistyvä kalusto ei kuitenkaan pääse eläkkeelle vielä, vaan se jätetään reserviin esimerkiksi vakiokaluston huoltoja varten. . Bussit pääsevät tositoimiin vielä FinnHEMSin kattavuuden täydentyessä parin vuoden kuluttua Utin ja Seinäjoen tukikohdilla.FinnHEMSin tiedotteessa ei mainita uutukaisten mallimerkintöjä, mutta kuvien perusteella ne edustavat tasokkaampaa diesel-kevythybridiversiota, B5 AWD D-MHEV Inscription. Tehoa 2-litraisesta rivinelosesta irtoaa riittävät 235 hevosvoimaa. Auton ilmoitettu 0-100 km/h -lukema on 7,6 sekuntia ja huippunopeus on alennettu Volvon malliston 180 km/h:ta alemmas 160 km/h:iin, sillä tätä suuremmat nopeudet ovat turha riski hälytystehtävissä.Autoja on ostettu seitsemän kappaletta. Niistä jokainen maksaa verottomana 120 000 euroa, joten kyseessä on mojova 840 000 euron kauppa. Volvon tehtaalta autot vietiin J5L Production Oy:n varusteltavaksi Lapinlahdelle, joten myös kotimaisen työn jälki näkyy.B5 Inscriptionin arvonlisäveroton hinta näyttäisi olevan suunnilleen 71 000 euroa. Lääkäriauton varusteiden hinnaksi voi näin laskea noin 50 000 euroa. Ulkoisten tekijöiden, kuten erikoisrenkaiden, hälytysvalojen ja -sireenien sekä heijastavan värityksen lisäksi auto kantaa sisällään viestintäjärjestelmää sekä tietysti hoitotason ensihoitovälineistön. Varusteilla lääkäri voi tiimeineen järjestää pienimuotoisen teho-osaston kohteeseen, jolloin pahassa paikassa potilaan selviytymismahdollisuudet ovat oleellisesti paremmat. Potilassijaa autossa ei ole, vaan hänet kuljetetaan tarpeen niin vaatiessa jatkohoitoon tavallisen ambulanssin kyydissä.Itse automallin ohella muutoksen on kokenut myös ulkoväri. Heijastavaa pintaa on nyt entistä enemmän ja punaisen sekä valkoisen sävyt ovat syrjäyttäneet vanhan keltavihreän HEMS-värin, johon kopterikalusto on direktiivin mukaisesti maalattu.Varma valintaOtsikolla ei viitata pelkästään Volvo XC90:een, vaan myös muihin saman luokan automalleihin, joita on Euroopassa, miksei muuallakin, laajasti vastaavassa käytössä. Mainitut ominaisuudet, kuten tilat, voimavarat, vankka ajettavuus, turvallisuus ja neliveto ovat valttia tässä käytössä. Euroopan yleisimpiin lääkäriautomalleihin kuuluvat esimerkiksi Audi Q7, BMW X5, Land Rover Discovery, useat Mercedes-Benzin nelivetomallit, Volkswagenilta Touareg ja Transporter sekä juuri Volvo XC90. 2019 liikkeelle laitetussa maakaluston päivityshankkeessa on tavoitteena pitää nyt hankittavia ajoneuvoja hälytyskäytössä neljä vuotta ja varakalustona seuraavat neljä vuotta.Suomessa lääkärihelikopteritoimintaa harjoitti ennen vuonna 2012 aloittanutta FinnHEMSiä pitkälti yksityisin lahjoitusvaroin pyörinyt MediHeli. Sillä oli käytössään ainakin Volkswagen Touaregeja. Maakunnissa nähtiin myös ensimmäisen polven Volvo XC90-malleja.Kopteritkin vaihtoonFinnHEMS Oy:n omistuspohja on hiljattain muuttunut, ja se on nyt sairaanhoitopiirien sijaan valtion omistama. Nykyisin käytössä olevia Eurocopter EC135- ja EC145 -koptereita lähdettäneen korvaamaan valtion takauksella. Tulevan kopterityypin täytyy olla ainakin kevyt kaksimoottorinen, hiljainen ja hyvillä talviominaisuuksilla varustettu. Nykyisellä kalustolla ei ole lupaa lentää jäätävässä kelissä, mutta moniin nykyaikaisiin tyyppeihin tällainen kelpuutus on saatavissa. Muutoinkin hyviä vaihtoehtoja on markkinoilla kohtalaisen runsaasti. Kilpailutus ja ominaisuuksien arviointi ratkaisevat tulevatko seuraavat lääkärihelikopterit Airbusin helikopterijaostolta, Leonardolta vai kenties valtameren toiselta puolelta.Teksti: Benjamin Helander, kuvat: FinnHEMSPäivitetty 24.11.2020: täsmennetty kalustopäivitysten tilannettaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”