24.10.2023 Ajoneuvot BMW R 1300 GS – 100-prosenttisesti uusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisää tehoa ja vääntöä sekä monipuolisempi varustelu, mutta silti 12 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. BMW vaikuttaa tehneen mahdottomasta mahdollista. Saksalaismerkin seikkailupyöräikoni, eli boxermoottorinen GS on uudistuksessa saanut iskutilavuudeltaan suuremman moottorin ja lisää suorituskykyä sekä varusteita, mutta silti pyörän on edeltäjäänsä sirompi, ketterämpi ja kevyempi. Taistelu isojen seikkailupyörien luokan herruudesta käy kuumana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu moottorikonstruktioEnnallaan on oikeastaan vain moottorin peruskonstruktio, eli kaksisylinterinen vastaiskumoottori. Sen iskutilavuus on kasvatettu 1254:stä tasan 1300 kuutiosenttimetriin. Muuttuvan venttiilinajoituksen (ShiftCam-järjestelmä) ansiosta moottori on erittäin väkevä myös ala- ja keskikierroksilla, mikä seikkailupyörässä onkin maksimitehoa tärkeämpää. Teholukema on kasvanut yhdeksällä hevosvoimalla 145:een ja vääntölukema kuudella newtonmetrillä 149:ään. Toisiovetona on tuttuun tapaan kardaani. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 3,39 sekuntia ja huippunopeus vaatimattomasti ”yli 200 km/h”. Polttoainesäiliön tilavuutta on pienennetty yhdellä litralla 19 litraan siitä huolimatta, että polttoaineenkulutuksen ilmoitetaan pysyneen ennallaan. Painoksi ajokunnossa ja tankattuna ilmoitetaan 237 kiloa, ja kantavuutta uutuudella on peräti 228 kiloa.Kattava varustelu ja monipuoliset ajoavustimetVarustetaso on jo vakiona huomattavan korkea. Ajotiloja on aiemman kolmen sijaan nyt neljä (Rain, Road, Eco ja Enduro) ja perushintaan kuuluu mm. luistonhallinta, moottorijarrun säätö, mäkilähtöavustin, hätäjarruavustin, vakionopeussäädin, rengaspainevavonta, avaimeton käyttö, lämpökahvat sekä integroidut kaarre-ABS-jarrut. Lisävarustelista on pitkä sisältäen mm. säädettävät vario-sivulaukut, semiaktiivinen ja elektronisesti säädettävä DSA-jousitus, tutkaan perustuvat adaptiivinen vakionopeussäädin, törmäysvaroitin ja kuolleenkulman varoitin sekä adaptiivinen korkeussäätö, joka laskee pyörän 30 millimetriä alemmas pysähdyttäessä.Päärunko on aiempaan tapaan teräsrakenteinen, mutta pultattava takarunko on nyt painevalettu alumiinirakenteinen. Jousitusta on kehitetty, ja sekä etupään Telelever että takapään Paralever ovat saaneet etuliitteen Evo. Joustomatkat ovat ennallaan, edessä 190 ja takana 200 millimetriä, mutta Sports-jousituksen valitsemalla ne kasvavat 20 millimetrillä molemmissa päissä.Ulkoisesti uutuus eroaa edeltäjästään siromman ulkomuodon ohella mm. Uusilla led-matriisivaloilla sekä käsisuojiin integroiduilla etupään suuntavilkuilla.Moottori kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen boxermoottori, 1300 cc 6 vaihdetta, kardaaniveto 107 kW (145 hv) / 7 750 r/min 149 Nm / 6 500 r/minMitat Istuinkorkeus 850 mm Akseliväli 1518 mm Tankin tilavuus 19 litraa Paino tankattuna 237 kgRengaskoko Edessä 120/70R19 Takana 170/60R17 Hinta 26 500 €Teksti: Janne Huhtala; kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa