Nissan Note -tyyppiviat

Nissan Noten mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Turvatyyny: Pään suojaksi tarkoitetun turvatyynyn kaasugeneraattorin sytyttimen kemiallinen koostumus ei ole oikea, minkä johdosta on mahdollista, että kolaritilanteessa tyyny ei toimi. Tämän vuoksi kaikkien kyseisten ajoneuvojen tyynyt vaihdetaan. Valmistusajankohta: valm.aika: 10.08. – 18.10.2016. ADAC 2/2017
  • Turvatyyny: Valmistusvirheen vuoksi rajallisessa määrässä turvatyynyverhojen täyttölaitteita sytyttimen kemiallinen koostumus (seos, joka saa turvatyynyn laukeamaan) saattaa olla virheellinen. Virheellinen koostumus voi aiheuttaa sen, ettei turvatyyny välttämättä laukea törmäystilanteessa, Traficom 2017. Valmistusajankohta: 13.09.2016–30.09.2016. Kampanja koskee Suomessa vain kahta autoyksilöä, Traficom 2017. Saksassa: valm. aika 10.08.–18.10.2016, ADAC 2017.
  • ABS-toimilaite: Tuotannossa tapahtuneen virheen vuoksi erään Note-malleja (E12) on saatettu asentaa epäpuhtauksia sisältävä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän (ABS) toimilaitteen ohjausyksikkö. Auton käytön aikana likahiukkanen voi kulkeutua ABS-yksikköön ja jäädä venttiiliin jumiin. Tässä tilanteessa ABS-järjestelmä ei välttämättä toimi suunnitellulla tavalla. Pahimmassa tapauksessa ABS-järjestelmän aktivoituessa tietyissä epätavallisissa ajo-olosuhteissa saattavat pyörät jarruttaessa lukkiutua, jolloin auton dynaaminen toiminta heikentyy, Traficom 2016.
  • Kuljettajan airbag: Tiettyjen Nissan Note (E11) -ajoneuvojen kuljettajan turvatyynyssä on havaittu mahdollinen ongelma. Jos kuljettajan turvatyyny laukeaa, täyttölaitteen sisäinen paine voi kasvaa epätavallisen paljon, mikä äärimmäisessä tilanteessa voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn täyttölaitteen kotelon rikkoutumisen. Valmistusajankohta: 30.08.2005–19.07.2013, Traficom 2016.
  • Kuljettajan turvatyyny: Tiettyihin kuljettajan turvatyynyn täyttölaitteiden versioihin (SDI) saattaa päästä kosteutta, mikä saattaa vaikuttaa ponnekaasun tiheyteen. Ponnekaasun vahingoittuminen voi käyttöolosuhteissa aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn epänormaalin laukeamisen, Traficom 2015.
  • Jarrujen teho voi heiketä, jarrunesteen tyyppi, ADAC 2010, VOSA.
  • Polttoainevuoto hiukkassuodattimesta puhdistuksen aikana, ADAC 2008, VOSA.
  • Lasten turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet, ADAC 2006, VOSA.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2016, 2015, 2014) Traficom
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2015) Traficomcom
  • Etuakselisto (2013, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2011, 2008), Traficom.
  • Turvavyöt ja varusteet (2013), Traficom.
  • Käyttöjarru (2010, 2009, 2007, 2006), Traficom.
  • Akselistojen ja pyöräntuennan viat aiheuttavat hylkäyksiä, Saksa.
  • Etuakseliston tukivarsien ja muiden komponenttien laakerointi/nivelet ovat kuluneet, Saksa.
  • Katkenneita jousia, iskunvaimentimet vuotavat ja ovat heikkotehoiset, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa, lisäksi putkiston kiinnityksessä on huomauttamista, Saksa.
  • E12: Vetoakselit, Saksa.
  • E12: Ohjauslaitteiston nivelet, Saksa
  • E12: Öljyvuotoja, Saksa.
  • E12: Runsaasti valovikoja, Saksa.
  • E12: Pakokaasupäästömittaus, Saksa.
  • E12: Renkaiden ilmanpaineiden valvontajärjestelmä, Saksa.
  • E12: Tuulilasin pesulaite, Saksa.
  • E12: Pakoputkisto, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Note ei ole mukana uusissa ADAC-tiepalvelututkimuksissa
  • Vuoden 2016 raportin tiedot: Akku purkautunut tyhjäksi (2011 asti).
  • Vuoden 2016 raportin tiedot: Ajovalot rikki (2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Akku tyhjä, AB.
  • Käynnistysmoottori oikuttelee, AB.
  • Moottorinohjauksen häiriöt ja käynnistysvaikeudet bensiinimalleissa, AB.
  • Ilmastointilaitteen kompressorin tiivisteet vuotavat (vuosimallista 2007 alkaen), AB.
  • Sisustuksen kovamuoviosat saattavat natista, Dekra.

E12

  • Kuolleen kulman varoittimessa (katvevaroittimessa) satunnaisia häiriöitä, Saksa.
  • Takaisinkutsuja mm. sytytyspuola (2016), ABS-jarrut (2017), turvatyyny (2016).

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.