9.10.2025

Koeajo: paras Nissan Micra ikinä

Kuva Eetu Kokkonen
Nissan Micra

Uusi Nissan Micra on Nissanin painos hyvän vastaanoton saaneesta Renault 5 -sähköautosta.

Nissan MIcra ei ole enää entisellään. Vuonna 1982 esitellystä K10-sukupolvesta alkaen kyseessä on ollut edullinen polttomoottorinen pikkuauto. Nyt esitelty Micran versio on yhä B-segmentin kompaktikokoinen auto, mutta jatkossa se on aina täyssähköinen.

Jo vuonna 2002 esitellystä, K12-sukupolven Micrasta alkaen Nissanin pikkuauto on jakanut saman perusrakenteen allianssikumppani Renaultin kanssa. Tarkkaa lukemaa yhteisten osien määrästä ei ole kerrottu, mutta edeltävän, K14-sukupolven kohdalla Micran ja Renault Clion arvioitiin jakavan karkeasti puolet komponenteistaan keskenään.

Nyt yhteistyössä ollaan menty askelta pidemmälle. Uusi Nissan MIcra on käytännössä koripaneeleita ja joitain sisustan osia lukuun ottamatta sama auto kuin aiemmin esitelty Renault 5.

Nissan Micra

Kyseessä on siis 40 tai 52 kilowattitunnin akulla varustettu etuvetoinen sähköauto. Pikalataus tapahtuu isoakkuisessa mallissa parhaimmillaan 100 kW:n ja pikkuakkuisessa 80 kW:n teholla. Kolmivaiheinen sisäinen laturi on teholtaan 11 kW.

Yhtäläisyyksistä huolimatta Micran ulkonäkö on saatu K12-sukupolvea kunnioittavilla pyöreillä valokehyksillä tehtyä yllättävänkin erilaisen näköiseksi Renaultiin verrattuna.

  • Ajettavuus
  • Laatuvaikutelma
  • Tilat

Micrasta löytyy allianssin autoista tuttu Googlen käyttöliittymä, joka tuo mukanaan esimerkiksi Google Mapsin, joka löytää yleensä esimerkiksi latausasemat harvinaisen hyvin.

Kuljettajan paikalle mahtuu kookkaampikin kuljettaja, mutta takana pitkäselkäisillä alkaa olemaan tilat vähissä. Lyhyillä matkoilla takapenkeillä voi kuitenkin kuljettaa aikaihmisiäkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paremmin kuin aiemmin

Siinä missä aiemman sukupolven Micra oli etenkin ennen uudempia moottoreita ongelmissa tuhnun suorituskyvyn, kehnosti välitetyn vaihteiston ja perusrakenteesta paistavan vanhuuden kanssa, uusi on luokassaan täyttä tätä päivää.

Micran takapäästä löytyy aina monivarsituenta. Ajettavuus on sähköautoksi poikkeuksellisen raikkaan ja kevyen tuntuista, suorituskyvyssä ei ole moittimista, eikä ulkomaan lyhyellä ensikoeajolla ajettavuudesta löydy merkittäviä heikkouksia. Erilaisia ajotiloja löytyy neljä kappaletta.

Suurin eroavaisuus Renault 5:een löytyy hieman yllättävältä osa-alueelta. Aiemmin, muun muassa Nissan Ariyan ensiesittelyssä Nissan kertoi luopuneensa yhden polkimen ajon ominaisuudesta. Nyt Micrassa tämä kuitenkin tuodaan takaisin. Nissanin itsensä mukaan uutena ominaisuutena, mutta todellisuudessahan tällainen löytyi jo toisen sukupolven Leafeista.

Nissan Micra

Ajaessa regeneroinnin säätöä voi muuttaa kolmiportaisesti rattiläpyköistä, joka on aina erinomainen ratkaisu. Ainoa heikko puoli ratkaisussa on se, että alimpana regeneroinnin tasona on yhden polkimen ajo, joka kytkeytyy välillä vahingossa päälle ja on huomattavasti muita tasoja voimakkaampi. Tässä puhutaan kuitenkin pienistä nyansseista.

Edeltäjää ja esikuvaa hintavampi, mutta syystä

Kun kyse on aiemmista sukupolvista poiketen sähköautosta, uusi Micra painii ominaisuuksiensa lisäksi ikävä kyllä myös täysin eri hintaluokassa. Edullisimmillaan pieniakkuisen Micran saa Suomesta 28 990 eurolla. Tämä on noin 10 000 euroa enemmän kuin edellisen Micran hinta oli. Toki sähköautolla ajaminen on myös lähtökohtaisesti edullisempaa kuin bensiiniautolla, mutta toisaalta B-segmentin kaupunkiautoilla kilometrejä ei välttämättä kerry isompien autojen tahdissa, jolloin myös säästöt jäävät pienemmiksi.

Nissan Micra

Renaultista poiketen akun esilämmitys kuuluu Micran vakiovarusteisiin. Tämä selittää muutamaa tonnia korkeampaa alkaen-hintaa. Lisäksi Nissanin tehdastakuu on vuoden Renaultia lyhyempi. Isoakkuisemman Advance-varustellun Micran hinta alkaa 31 490 eurosta ja paremman Evolve-varustelun kanssa pienimmäksi kokonaishinnaksi maahantuoja ilmoittaa 33 990 e.

Nissan Micra 52 kWh Evolve

SÄHKÖAUTO, etuveto
110 kW (150 hv), 245 Nm
Akku brutto / netto 55,0 / 52,0kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 100 kW
WLTP-kulutus 15,0 kWh / 100 km
toimintamatka 411 km
Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s
huippunopeus 150 km/h

Mitat
Pituus            3 974 mm
Leveys           1 830 mm
Korkeus         1 499 mm
Akseliväli       2 541 mm
Tavaratila      277–959 l
Omamassa   1 481 kg
perävaunu    500 / 500 kg

Euro NCAP    ei testattu
Takuu            3 v / 100 000 km
ajoakku         8 v / 160 000 km
Hinta alkaen 33 990 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat