9.10.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: paras Nissan Micra ikinä Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Uusi Nissan Micra on Nissanin painos hyvän vastaanoton saaneesta Renault 5 -sähköautosta. Nissan MIcra ei ole enää entisellään. Vuonna 1982 esitellystä K10-sukupolvesta alkaen kyseessä on ollut edullinen polttomoottorinen pikkuauto. Nyt esitelty Micran versio on yhä B-segmentin kompaktikokoinen auto, mutta jatkossa se on aina täyssähköinen. Jo vuonna 2002 esitellystä, K12-sukupolven Micrasta alkaen Nissanin pikkuauto on jakanut saman perusrakenteen allianssikumppani Renaultin kanssa. Tarkkaa lukemaa yhteisten osien määrästä ei ole kerrottu, mutta edeltävän, K14-sukupolven kohdalla Micran ja Renault Clion arvioitiin jakavan karkeasti puolet komponenteistaan keskenään. Nyt yhteistyössä ollaan menty askelta pidemmälle. Uusi Nissan MIcra on käytännössä koripaneeleita ja joitain sisustan osia lukuun ottamatta sama auto kuin aiemmin esitelty Renault 5. Kyseessä on siis 40 tai 52 kilowattitunnin akulla varustettu etuvetoinen sähköauto. Pikalataus tapahtuu isoakkuisessa mallissa parhaimmillaan 100 kW:n ja pikkuakkuisessa 80 kW:n teholla. Kolmivaiheinen sisäinen laturi on teholtaan 11 kW. Yhtäläisyyksistä huolimatta Micran ulkonäkö on saatu K12-sukupolvea kunnioittavilla pyöreillä valokehyksillä tehtyä yllättävänkin erilaisen näköiseksi Renaultiin verrattuna. Ajettavuus Laatuvaikutelma Tilat Micrasta löytyy allianssin autoista tuttu Googlen käyttöliittymä, joka tuo mukanaan esimerkiksi Google Mapsin, joka löytää yleensä esimerkiksi latausasemat harvinaisen hyvin. Kuljettajan paikalle mahtuu kookkaampikin kuljettaja, mutta takana pitkäselkäisillä alkaa olemaan tilat vähissä. Lyhyillä matkoilla takapenkeillä voi kuitenkin kuljettaa aikaihmisiäkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paremmin kuin aiemmin Siinä missä aiemman sukupolven Micra oli etenkin ennen uudempia moottoreita ongelmissa tuhnun suorituskyvyn, kehnosti välitetyn vaihteiston ja perusrakenteesta paistavan vanhuuden kanssa, uusi on luokassaan täyttä tätä päivää. Micran takapäästä löytyy aina monivarsituenta. Ajettavuus on sähköautoksi poikkeuksellisen raikkaan ja kevyen tuntuista, suorituskyvyssä ei ole moittimista, eikä ulkomaan lyhyellä ensikoeajolla ajettavuudesta löydy merkittäviä heikkouksia. Erilaisia ajotiloja löytyy neljä kappaletta. Suurin eroavaisuus Renault 5:een löytyy hieman yllättävältä osa-alueelta. Aiemmin, muun muassa Nissan Ariyan ensiesittelyssä Nissan kertoi luopuneensa yhden polkimen ajon ominaisuudesta. Nyt Micrassa tämä kuitenkin tuodaan takaisin. Nissanin itsensä mukaan uutena ominaisuutena, mutta todellisuudessahan tällainen löytyi jo toisen sukupolven Leafeista. Ajaessa regeneroinnin säätöä voi muuttaa kolmiportaisesti rattiläpyköistä, joka on aina erinomainen ratkaisu. Ainoa heikko puoli ratkaisussa on se, että alimpana regeneroinnin tasona on yhden polkimen ajo, joka kytkeytyy välillä vahingossa päälle ja on huomattavasti muita tasoja voimakkaampi. Tässä puhutaan kuitenkin pienistä nyansseista. Edeltäjää ja esikuvaa hintavampi, mutta syystä Kun kyse on aiemmista sukupolvista poiketen sähköautosta, uusi Micra painii ominaisuuksiensa lisäksi ikävä kyllä myös täysin eri hintaluokassa. Edullisimmillaan pieniakkuisen Micran saa Suomesta 28 990 eurolla. Tämä on noin 10 000 euroa enemmän kuin edellisen Micran hinta oli. Toki sähköautolla ajaminen on myös lähtökohtaisesti edullisempaa kuin bensiiniautolla, mutta toisaalta B-segmentin kaupunkiautoilla kilometrejä ei välttämättä kerry isompien autojen tahdissa, jolloin myös säästöt jäävät pienemmiksi. Renaultista poiketen akun esilämmitys kuuluu Micran vakiovarusteisiin. Tämä selittää muutamaa tonnia korkeampaa alkaen-hintaa. Lisäksi Nissanin tehdastakuu on vuoden Renaultia lyhyempi. Isoakkuisemman Advance-varustellun Micran hinta alkaa 31 490 eurosta ja paremman Evolve-varustelun kanssa pienimmäksi kokonaishinnaksi maahantuoja ilmoittaa 33 990 e. Nissan Micra 52 kWh Evolve SÄHKÖAUTO, etuveto 110 kW (150 hv), 245 Nm Akku brutto / netto 55,0 / 52,0kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 15,0 kWh / 100 km toimintamatka 411 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 150 km/h Mitat Pituus 3 974 mm Leveys 1 830 mm Korkeus 1 499 mm Akseliväli 2 541 mm Tavaratila 277–959 l Omamassa 1 481 kg perävaunu 500 / 500 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 33 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 26.9.2025 Koeajo Maistiainen: edullisimmillaan 28 990 euron Nissan Micra on täysin eri auto kuin ennen – ja vain hyvässä mielessä 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 22.9.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Juke Hybrid – Dr. Pepper USA, toiset tykkää, toiset ei 21.8.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – synonyymi crossoverille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan