Etusivu TyyppiviatNissan Qashqai -tyyppiviat Nissan Qashqai -tyyppiviat Nissan Qashqain mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Qashqai (J12): Pakoputken varaosanumero. PG3C7. Nissanin laaduntarkkailussa on havaittu mahdollinen ongelma joidenkin Qashqai (J12) -ajoneuvojen pakoputkessa. Nissan on todennut, että pakoputken äänenvaimentimeen merkitty osanumero saattaa olla virheellinen: osanumero ei vastaa tyyppihyväksyntäasiakirjoissa ilmoitettua osanumeroa. Osanumeron U-kirjainta ei ole täysin stanssattu loppuun, ja se saattaa näkyä J-kirjaimena: 201016UM0B voi virheellisesti olla 201016JM0B. Tämä virheellinen merkintä ei vastaa Nissanin laatuvaatimuksia eikä ajoneuvojen tyyppihyväksyntäviranomaisen vaatimuksia. Suorituskyky ja päästöt ovat kuitenkin vaadittujen standardien mukaisia. Tyyppihyväksyntäviranomaisen suostumuksella on päätetty, että osaa ei ole tarpeen vaihtaa, koska mahdollinen virheellinen merkintä ei vaikuta toimivuuteen ja suorituskykyyn. Aloitus 28.6.2023. Vanhempia takaisinkutsuja Qashqai (J11), 1,5 dCi Euro 6d (K9K) käsivaihteinen, valm. aika 6.6.2018–14.11.2018. Nissan on havainnut, että muutamien ajoneuvojen jäähdytyspuhaltimen ohjaus saattaa olla varustettu virheellisellä/sopimattomalla keramiikka kondensaattorilla, joka saattaa aiheuttaa oikosulun, edelleen puhaltimen pysähtymisen ja moottorin ylikuumenemisen. Ääritapauksissa tämä johtaa moottorin vääntömomentin putoamiseen, ilmastointilaitteen kompressorin häiriöön ja virhevalon MIL syttymiseen. Jäähdytyspuhallin vaihdetaan. Työ kestää n. 2 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotie dostoon koodilla ”PCB-NES-18-031”. ADAC 4/2019. Jäähdyttimen puhallin: Joissakin Nissan Qashqai (J11) ‑ajoneuvoissa, joissa on K9K Euro6d ‑moottori, on havaittu mahdollinen jäähdyttimen tuuletinta koskeva ongelma. Muu kohdeajoneuvojen määritys: 6.6.2018–14.11.2019. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 100. Kampanjan aloitus pvm: 21.1.2019, Traficom. Qashqai 1.2 DIG-T, valm.aika: 5.6.–5.10.2017. Tyyppikilvessä merkitty yhdistelmän kokonaispaino (jarrullisella perävaunulla) on virheellinen. Kilpi on siksi vaihdettava huollossa. Vaihto kestää 15 min ja on asiakkaalle maksuton. Vaihto merkitään valmistajan tiedostoon. ADAC 6/2018. VIN label: Valmistenumero tarrassa on virheellistä tietoa ajoneuvon yhdistelmäpainosta (GCW). Ajoneuvon tietoihin on rekisteröity liian alhaiset (manuaalivaihteisto) tai liian suuret (automaattivaihteisto) tiedot perävaunun vetokyvystä.Muu kohdeajoneuvojen määritys: 5.6.2017–5.10.2017. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1934. Kampanjan aloitus pvm: 17.4.2018, Traficom. Suuntavilkku. Valm.aika: 12.6.2017–15.1.2018. Ohjelmavirheen vuoksi suuntavilkun toimimattomuus ei välity varoituksena kuten EU:n säännös ECE R48 edellyttää. Huolto päivittää kyseisen ohjelman toiminnon. Työ kestää 30 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 5/2018. Body Control Module: Tietyissä Nissan Qashqai (J11) -malleissa on havaittu mahdollinen etu- ja takavilkkujen toimintaan vaikuttava virhe. Muu kohdeajoneuvojen määritys: 12.6.–17.11.2017, Front direction signal 12.6.–15.1.2018, Rear direction signal. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 681. Kampanjan aloitus pvm: 17.4.18, Traficom. Ohjaustehostimen ohjainlaitteen (EPS) väärä konfiguraatio estää moottorin start-stop-järjestelmän toiminnon, seurauksena ilmoitettua suuremmat päästöt. 1.6 dCi -moottori. Valm. aika 8.4.2017, ADAC 8/2017. Taustapeilien suuntavilkun valo ei saata toimia tilanteissa, joissa peilien lämmitys on kytkettynä. Huolto tarkastaa kytkennät ja muuttaa niitä tarvittaessa. valm.aika: 1.–28.6.2017. ADAC 12/2017. Ovipeilin suuntavilkku. Ovipeilin suuntavilkussa on havaittu mahdollinen ongelma muutamissa Nissan Qashqai (J11) -malleissa. Ovipeilin suuntavilkku ei mahdollisesti toimi suunnitellusti, kun takalasin lämmitys on kytketty päälle. Tässä tilanteessa kuljettaja ei havaitse, että sivuvilkku ei toimi. Valmistusajankohta: 12.6.2017–28.6.2017, Traficom 12/2017. Qashqai (J11) valm.aika: 23.9.2013–26.5.2016: Määrätyissä ajotilanteissa saattaa oikean takalokasuojan sisäverhous muuttaa muotoaan ja koskettaa jarruletkua ja mahdollisesti vahingoittaa tätä. Verhoukselle asennetaan tuenta ja tarvittaessa jarruletku vaihdetaan. Työ kestää n. 25 min., ADAC 2017. Qashqai J11: vain 1.6 l DIG-T -moottorit: Taemman happitunnistimen oikosulku katalysaattorissa saattaa OBD-diagnoosin toimimattomuuden. Tämän johdosta vain ei tule informaatiota varoitusvalojen aktivoitumisen muodossa. Tällöin ei täyty myöskään OBD-diagnoositavoitteet. Ajoneuvon edustaja tarkistaa tunnistimen toiminnan ja päivittää moottorin ohjausyksikön, ADAC 2016. Qashqai J11: vain 1.6 l DIG-T -moottorit: Taaemman happitunnistimen oikosulku katalysaattorissa saattaa OBD-diagnoosin toimimattomuuden. Tämän johdosta vain ei tule informaatiota varoitusvalojen aktivoitumisen muodossa. Tällöin ei täyty myöskään OBD-diagnoosi tavoitteet. Ajoneuvon edustaja tarkistaa tunnistimen toiminnan ja päivittää moottorin ohjausyksikön, ADAC 2016. Qashqai J11 happianturi: MR16DDT-moottori: Mahdollinen taka happianturin sisäistä vianmääritystä (OBD) koskeva ongelma. Nissan on havainnut, että jos taka happianturin ja maadoituksen tai akun välillä tapahtuu oikosulku, anturi vioittuu, mutta vikakoodi ei aktivoidu eikä vian merkkivalo syty virheellisestä diagnostiikka logiikasta johtuen. Tällaisessa tapauksessa taka happianturin OBD-valvontaohjelma sekä anturin muut valvontaohjelmat kytkeytyvät pois päältä ilman, että vian merkkivalo ilmoittaa asiasta kuljettajalle, ja tällöin lainsäädännön vaatimukset eivät välttämättä täyty, Traficom 2016. Uusintakampanjasta ilmoitti KBA helmikuussa 2015 ja ADAC maaliskuussa 2015. 1.5 diesel: Äkillinen moottoritehon häviäminen voi aiheuttaa ongelmia auton hallinnalle. Polttoaineen ruiskutuspumpun käyttöhihnan kohdistus voi olla puutteellinen ja pumppu voi lakata toimimasta, jolloin moottori sammuu, ADAC 2014. Portaaton CVT-automaattivaihteiston hihna voi luiskahdella pois päältä ajettaessa täydellä kuormalla kuoppaista tietä. Vian ilmetessä hihna kuluu nopeasti ja auton kulku voi hyytyä, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteen liikenteessä, ADAC 2013. 1.5- ja 2.0-dieselit: Turbon imuletku saattaa puhjeta. Äkillinen moottoritehon lasku voi johtaa vaaratilanteeseen liikenteessä, ADAC 2014. Ohjauspyörän navan murtuminen voi tehdä auton ohjauskyvyttömäksi, ADAC 2012, KBA, VOSA. Ohjauspyörään valettu kiinnitysosa ei kaikissa tapauksissa täytä siltä vaadittuja lujuusvaatimuksia. Äärimmäisissä tapauksissa, kohdistettaessa ohjauspyörään normaalia suurempaa kuormitusta, kiinnitysosa saattaa irrota ohjauspyörästä johtaen ohjattavuuden menetykseen. Ohjauspyörän navan murtuminen voi tehdä auton ohjauskyvyttömäksi, ADAC 2012, KBA, VOSA. Ratti voi irrota: Vaarallisen vian mahdollisuus, kampanjan laajennus, helmikuu 2015: Jatkokampanja vuoden 2012 kampanjaan. Valmistaja on havainnut vian mahdollisuuden koskevan isompaa tuotantoerää kuin aikaisemmin vuonna 2012 on ilmoitettu: Ohjauspyörän kiinnitys voi olla puutteellinen. Vikatapauksessa ohjattavuuden menetys mahdollinen, Traficom 2012. Ohjauspyörän navan murtuminen voi tehdä auton ohjauskyvyttömäksi, ADAC 2012, KBA, VOSA. Ohjauspyörän kiinnitys voi olla puutteellinen. Vikatapauksessa ohjattavuuden menetys mahdollinen. Ohjauspyörään valettu kiinnitysosa ei kaikissa tapauksissa täytä siltä vaadittuja lujuusvaatimuksia. Äärimmäisissä tapauksissa, kohdistettaessa ohjauspyörään normaalia suurempaa kuormitusta, kiinnitysosa saattaa irrota ohjauspyörästä johtaen ohjattavuuden menetykseen, Traficom 2012 1.6 diesel: Polttoainevuoto suodattimen ja putken välisestä liitoksesta, ADAC 2012. Ohjaustehostin voi lakata toimimasta sen jäähdytysjärjestelmän virheellisen toiminnan vuoksi, KBA 2011. Jarruputki, mahdollinen ruostuminen, Traficom 2011. Ohjausvaihteen kannen kiinnitysmutteri saattaa löystyä aiheuttaen ääntä ja äärimmäisissä tapauksissa ohjauksen menettämisen. Korjauksena mutterin lukkolevyn asentaminen ohjausvaihteeseen, Traficom 2009. Ohjauslaitteiden tarkistus, mahdollisuus ohjauksen häviämiseen, ADAC 2008–2009, KBA, VOSA. Polttoainevuoto hiukkassuodattimesta puhdistuksen aikana, ADAC 2008, VOSA . Hammastangon kiristysmutteri. Hammastangon kiristysmutteri saattaa olla joissain ajoneuvoissa löysällä. Väljää tai ääntä ohjauksessa. Hammastangon uusinta, Traficom 2008. Hammastangon neulalaakeri Hammastangon neulalaakeri saattaa puuttua joistain autoista. Väljää tai ääntä ohjauksessa. Hammastangon uusinta, Traficom 2008. Ohjauslaitteiden tarkistus, mahdollisuus ohjauksen häviämiseen, ADAC 2007, VOSA. Pyöräntuennan etuakseliston ja taka-akseliston tukivarsissa voi olla vikaa, vikatapauksessa auton hallinta menetetään, ADAC 2007. Etuakselisto: Etualatukivarren kiinnityspultti saattaa olla puutteellisesti kiinnitetty, Traficom 2007. Teräväreunainen turvatyynyn kiinnike voi repiä turvatyynyn, jolloin se ei toimi tarkoitetulla tavalla, ADAC 2007. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Jousitus ja iskunvaimennus (2019–2014), Traficom Käyttöjarru (2017–2013, 2011–2007), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2017–2015), Traficom Etuakselisto (2015, 2014, 2012–2007), Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2017) Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2013, 2011–2009), Traficom Renkaat ja vanteet (2013), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2008, 2007), Traficom Kuluneet jarrulevyt ja -palat, Saksa Valovikoja, Saksa Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa Pakokaasupäästötesti, Saksa Pakoputkisto, Saksa Kolisevat akselistot nivelvaivoineen vaativat korjausta jo viisivuotiaina, Saksa. Jouset ja iskunvaimentimet korjauskunnossa jo viisivuotiaana, jouset katkeavat ja iskunvaimentimet vuotavat, Saksa. Vetoakselien suojuskumit haperot, Saksa. Pysäköintijarrun teho heikko, Saksa. Etuakseliston haperot laakeriholkit, pallonivelet ja kuluneet yhdystangot, Saksa. Edessä kallistuksenvaimentimen yhdystangon laakerointi, Saksa. Pyöräntuennan poikittaiset tukivarret vaurioituneet, Saksa. Takana iskunvaimentimen kiinnikkeissä ja laakeroinnissa vikaa, Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) J11: Akku (2018–2019). Mallinmuutoksen yhteydessä Nissan Qashqain alkuperäisvarusteisten akkujen laatu romahti: Akkuongelmat hyydyttivät Qashqain usein tielle. Valmistusvuosien myötä alkuperäisvarusteisten akkujen laatu on kohentunut, mutta edelleen akkuongelmat ovat hyydyttäneet tielle, erityisesti käyttöönottovuosien 2018–2019 autoja. Vanhempia tielle jättäviä vikoja Mallinmuutoksen yhteydessä Nissan Qashqain laatu romahti: Akkuongelmat hyydyttivät Qashqain usein tielle. Qashqai J11 oli kolme kertaa peräkkäin nuorimmassa ikäryhmässä useimmin tielle jättävä malli. Uusimmassa ADAC 2021 -raportissa oli tapahtunut hienoinen parannus, Qashqai J11 oli toiseksi huonoin. ADAC 2020 -tiepalveluraportissa käyttöönottovuoden 2017 Nissan Qashqai-malleista simahti tielle 42,7 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti vastaavan luvun (vikaindeksin) ollessa esimerkiksi Audi A3:ssa vain 0,9. Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2018). Hiukkassuodatin (2008–2012, 2014). J10: Turboahtimen letku puhjennut tai irronnut (diesel 2010–2013). Laturi rikki (2010). Kytkimen työsylinteri (2009). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Lukuisia valituksia auton äänekkyydestä, muun muassa tuulen suhinoiden kuulumisesta sisään. Myös moottorin ja renkaiden äänien kuuluminen matkustamoon ärsyttää autonkäyttäjiä. Edelleen valituksia maalauksen laadusta, mikä koetaan keskinkertaista huonompana. Jarrusatuloiden kumitiivisteet vuotavat. Takaisinkutsu pyöränkoteloista, jotka voivat vaurioittaa jarruputkia. Iskunvaimentimien yläpään laakerointi narisee. Facelift-malli 8/2017 alkaen on edeltäjäänsä hiljaisempi ja viimeistellympi. Jotkut käyttäjät ovat valittaneet suuresta öljynkulutuksesta 1.2 DIG-T -moottorissa (85 kW/115 hv), huolimattomalla käyttäjällä öljynkulutus voi aiheuttaa moottorivaurion. Akkujen laatu on ollut heikkoa. Saksassa kuumuus vaikuttaa akun kestoa heikentävästi siinä missä kylmäkin. Vuonna 2020 ohjelmistopäivitys yli-innokkaan automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän haamujarrutusten hillitsemiseksi. AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä Qashqai J11 sai kohtalaisen hyvän arvosanan 2 (asteikko: 1 erittäin hyvä, 5 huono). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Iskunvaimentimet vuotavat ja kuluvat nopeasti, AB. Jarrusatulat voivat jumittaa, jarrut kirskuvat, AB. 1.5 dCi -moottoreissa vaurioita kiertokangen katkeamisen vuoksi, AB. Ensimmäisten tuotantoerien autoissa Saksassa mittava 7 000 auton takaisinkutsukampanja, jossa korjattiin akselistojen auton hallinnan menetykseen johtavia vakavia vian mahdollisuuksia, takaluukun lukitusta ja terävän kulman repimiä turvatyynyjä, AB. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.