Škoda Octavia -tyyppiviat

Škoda Octavian mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Škoda Octavia Combi

Škoda Octavian mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Fabia, Fabia Combi, Rapid Spaceback, Scala, Kamiq, Octavia, Octavia Combi, Karoq: Polttonestesuuttimet
    24FQ: Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa, joissa 3-sylinterinen 1.0 TSI-moottori,, on mahdollista, että moottorin polttonestesuodattimissa voi esiintyä sisäistä vuotoa auton moottorin palotilaan. Tämä voi aiheuttaa määrätyissä tilanteissa sen, että auton moottorin sammutusta seuraavan pidemmän seisonta-ajan jälkeisen käynnistyskerran yhteydessä pakokaasupäästöt voivat olla hetkellisesti sallittua suuremmat. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen polttonestesuuttimet vaihdetaan, aloituspäivä 7.9.2020, valmistumispäivä 22.3.2021, ajoneuvojen lukumäärä 41, Traficom.
  • Skoda Octavia: eCall-hätäsoittomoduli 91AA:
    Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että eCall-hätäsoittotoiminto ei toimi oikein. Tämän takia eCall-järjestelmää ohjaava hätäsoittomudilin ohjainlaite päivitetään uudella ohjelmistoversiolla, aloituspäivä 15.6.2020, valmistumispäivä 13.8.2020, ajoneuvojen lukumäärä 20, Traficom.
  • Octavia, Karoq: Vikakohde: Takapenkin selkänoja. Määrätyn valmistusajanjakson aikana valmistetuissa autoissa on mahdollista, että takapenkin selkänojan runkoon hitsattujen takaniskatukien hitsaussaumoissa on puutteita. Tämän takia, turvallisuussyistä, kampanjaan kuuluvien autojen takapenkkien selkänojat on tarkastettava kyseisten hitsaussaumojen osalta. Tarvittaessa takapenkin selkänojat vaihdetaan uusiin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 104. Kampanjan aloitus pvm: 01.02.2019, Traficom.
  • Matkustajan etuturvatyyny: Etumatkustajan turvatyynyn sytyttimen kuori voi vaurioitua turvatyynyn aktivoituessa ja aiheuttaa lisävahinkoja auton sisätiloissa. Kampanjaan kuuluvista autoista etumatkustujan etuturvatyyny vaihdetaan uuteen, Traficom 2/2018, kampanja valmistunut 3/2018, koski vain kahta autoa.
  • Takapyörien laakerikotelot: Takapyörien laakerikoteloissa voi esiintyä materiaalivirheitä valmistuksen yhteydessä tapahtuneen puutteellisen karkaisun johdosta. Molempien takapyörien laakerikotelot vaihdetaan uusiin, Traficom 12/2017, kampanja valmistunut 3/2018.
  • Takapyörien laakeripesät ei ole riittävän lujia ja saattaa hankalimmassa tapauksessa johtaa laakeripesän murtumiin ja ajovakavuushäiriöön. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takalaakeripesien vaihtoon. Valm.aika: 08/2017. Koodi 4214, ADAC 12/2017.
  • ABS/ESC-ohjainlaite: Lämpömekaaninen ylikuormitus saattaa johtaa puutteelliseen 2017 maadoitukseen ABS/ESP-ohjausyksikön toiminnassa, seurauksena ajovakaus- ja lukkiutumattomien jarrujen toiminnan häiriöt rajatilanteissa kuten yliohjautumisen ja täysjarrutuksen aikana. Ohjausyksikkö tarkastetaan ja ohjelma aktivoidaan. Tämä ohjelma valvoo jatkuvasti yksikön toimintaa ABS-varoitusvalon avulla. valm.aika: 01.06.2008–01.06.2009. Koodi 45F4, ADAC 11/2017.
  • ABS/ESC-ohjainlaite: Ohjainlaite tulee päivittää oikealaatuisen toiminnan varmistamiseksi. Maadoitusliitoksessa voi aiheutua häiriötä ohjainlaitteen lämpömekaanisen ylikuormituksen vuoksi, Traficom 7/2017.
  • 1.6 TDI- ja 2.0 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2008–2015, KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 22.07.2016. Suomessa ei julkistettua takaisinkutsua Traficomn sivuilla.
  • Takasivuovien lukkolaitteet: Takaovien lukkolaitteiden tarkastus lapsilukon toiminnan osalta. Mahdollinen osan vaihto tarvittaessa, Traficom 07/2016.
  • Polttoneste-suuttimien korkeapaineputket: Korkeapaineputket voivat värinästä murtua. Putkien ympärille asennetaan värinänvaimenninkumit, Traficom 2012, valmistunut 2013.
  • Etujousituksen poikittaistuki voi murtua tai laakeritappi irrota (vähäinen ajoneuvomäärä), KBA 2012.
  • 2.0 TDI CR: Polttonestesuuttimien korkeapaineputket. Värähtelymurtuma aiheuttaa käyntihäiriöitä, ADAC 2012.
  • DSG-vaihteiston ohjainlaitteen ohjelmisto: DSG-vaihteiston ohjainlaitteen päivittäminen. DSG-vaihteiston ohjainlaite voi tulkita väärin vaihteiston antureiden tietoja ja aiheuttaa vaihteiston toiminnassa häiriöitä, Traficom 2009, valmistunut 2011.
  • 6-vaihteisen DSG-automaattivaihteiston ohjelmapäivitys, ADAC 2009.
  • Kaksimassavauhtipyörä: Kytkimen paineputken ilmausventtiilin virtauksenrajoitin on asennettu virheellisesti, mikä saattaa aiheuttaa kaksimassavauhtipyörän vaurioitumisen. Ilmausventtiilin ja tarvittaessa kaksimassavauhtipyörän uusinta, Traficom 2006, valmistunut 2008.
  • Kaksimassavauhtipyörä voi rikkoutua ja aiheuttaa tulipalon, VOSA 2006.
  • Kaksimassavauhtipyörä, ADAC 2006.
  • Polttoaineen siirtopumppu, Traficom 2006.
  • Ohjausakseli: Ohjausakselissa huomattu tehtaalla virheitä, autoista tarkastetaan ohjausakselin valmistuspäivä ja tarvittaessa ohjausakseli vaihdetaan uuteen, Traficom 2004, valmistunut 2004.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017-2013), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2015-2013, 2011-2007), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2008, 2007, 2006, 2003), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013, 2011, 2006-1998), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2010, 2009, 2007), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2008), Traficom.
  • Etuakselisto (2008, 2007, 2006, 2005, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997), Traficom.
  • Octavia III 5E (2013-2020):
  • Kokonaisuutena pyöräntuenta ja ohjauslaitteet ovat lujatekoisia ja vikoja ilmaantuu vasta vanhemmissa yksilöissä, Saksa.
  • Poikkeuksena ovat jouset: katkenneita jousia löytynyt jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa.
  • Etuiskunvaimentimet saattavat vuotaa, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt (osasyynä Octavian keskimääräistä merkittävästi suurempi ajomäärä), Saksa.
  • Ajovalojen säädöissä parantamisen varaa, Saksa.
  • Octavia II 1Z (2004-2013):
  • Pyöräntuennan tukivarsien kumiset laakeriholkit etenkin yli 100 000 km ajetuissa, Saksa.
  • Vetoakselien nivelten suojakumit haperot yli 100 000 km ajetuissa, Saksa.
  • Iskunvaimentimien rajoitinkumit, Saksa.
  • Jarruputket kestävät hyvin, mutta yhdeksänvuotiaista alkaen jarruletkut voivat olla haperot, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt (suuri ajokilometrimäärä), Saksa.
  • Vanhemmissa malleissa öljyvuotoja, Saksa.
  • Pakoputkisto on kestävää laatua, Saksa.
  • Valovikoja ja muita sähkölaitevikoja, Saksa.
  • Octacia I 1U (1996-2004):
  • Jarruvikoja, kuluneet jarrulevyt, TÜV.
  • Etuakseliston laakeriholkit haperot, GTÜ.
  • Taka-akselisto, TÜV.
  • Valovikoja, TÜV, GTÜ.
  • Valovikoja, TÜV, GTÜ.
  • Pakoputkisto, TÜV.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Vesipumppu (2013–2014).
  • Ahtopaineen säätö ei toimi (2013–2015).
  • Sytytysjohdin viallinen (2010–2011).
  • Valonheittimissä vikoja (2009–2010 ja 2012).
  • Moottori rikki (2007–2009, 2012–2013).
  • Suihkutussuuttimet/ruiskutussuuttimet vialliset (2007 ja 2010).
  • Virtalukko viallinen (2007–2008).
  • Akku tyhjä (2007–2008 ja 2010-2012).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä vika (2008–2012).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Octavia III 5E (2013–2020)

  • Kaksoismassavauhtipyörä:
    Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja / tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000- 300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä.
  • Käytettyä automaattia ostettaessa tarkista DSG-vaihteiston tyyppi! 1.2 TSI-, 1.4 TSI- ja 1.8 TSI-bensiinimallien ja 1.6 TDI-dieselin 7-vaihteinen automaattivaihteisto (kuivakytkin).

    DSG-kaksoiskytkinvaihteisto saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista.
    Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan ja pyytää hyvitystä takuuajan jälkeenkin.
    Esimerkiksi 2.0 TDI-malleissa oleva märkäkytkimellä varustettu DSG-vaihteisto on osoittautunut kestävämmäksi.

    Lue lisää:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Jakoketju
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Autojen takuu
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

  • Maalauksen laatu, epätasainen maalipinta, yksittäistapauksia, AB.

Octavia 1Z (2004–2012)

  • Moottorien öljynkulutus, AB.
  • Kaksoismassavauhtipyörä: Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja / tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000- 300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa:

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: vauhtipyora

  • Jakopään ketjujen viat (vuoteen 2012 asti).
  • VW –konsernin turboahdettujen 1.2TSI – ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia ensimmäisten tuotantoerien autoissa. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. Vuodesta 2013 alkaen on vähitellen siirrytty jakopään hihnaan.
  • VW –konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita AB. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin.
  • Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.
  • Käytettyä automaattia ostettaessa tarkista DSG-vaihteiston tyyppi! 1.2 TSI-, 1.4 TSI- ja 1.8 TSI-bensiinimallien ja 1.6 TDI-dieselin 7-vaihteinen automaattivaihteisto (kuivakytkin)
  • DSG-kaksoiskytkinvaihteisto saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin. Esimerkiksi 2.0 TDI-malleissa oleva 6-vaihteinen (märkäkytkin) DSG-vaihteisto on osoittautunut kestävämmäksi.
  • Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla:Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Octavia 1U (1996-2004)

  • Pyöränlaakerit, ADAC.
  • Moottorivikoja, ADAC.
  • Vaihteistovikoja, ADAC, AB.
  • Saman tyyppisiä vikoja kuin VW Golf IV -mallissa, jonka perusrakenteeseen Octavia pohjautuu, AB:
  • Ilmamassamittari oikuttelee
  • Jakopään hammashihna murtuu, seurauksena moottorivaurioita
  • Sähkötoimiset lasinnostimet oikuttelevat
  • Vaihteisto ja kytkin joutuvat koville ja kuluvat vääntävän dieselmoottorin yhteydessä, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.