Škoda Superb -tyyppiviat

Škoda Superbin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Škoda Superbin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Matkustajan etuturvatyyny: Etumatkustajan turvatyynyn sytyttimen kuori voi vaurioitua turvatyynyn aktivoituessa ja aiheuttaa lisävahinkoja auton sisätiloissa. Kampanjaan kuuluvista autoista etumatkustujan etuturvatyyny vaihdetaan uuteen, Traficom 2/2018, kampanja valmistunut 3/2018. Koski kahta autoa.
  • Takapyörien laakerikotelot: Takapyörien laakerikoteloissa voi esiintyä materiaalivirheitä valmistuksen yhteydessä tapahtuneen puutteellisen karkaisun johdosta. Molempien takapyörien laakerikotelot vaihdetaan uusiin, Traficom 12/2017, kampanja valmistunut 3/2018.
  • Takapyörien laakeripesät ei ole riittävän lujia ja saattaa hankalimmassa tapauksessa johtaa laakeripesän murtumiin ja ajovakavuushäiriöön. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takalaakeripesien vaihtoon. Valm.aika: 08/2017. Koodi 4214, ADAC 12/2017.
  • ABS/ESC-ohjainlaite: Lämpömekaaninen ylikuormitus saattaa johtaa puutteelliseen 2017 maadoitukseen ABS/ESP-ohjausyksikön toiminnassa, seurauksena ajovakaus- ja lukkiutumattomien jarrujen toiminnan häiriöt rajatilanteissa, kuten yliohjautumisen ja täysjarrutuksen aikana. Ohjausyksikkö tarkastetaan ja ohjelma aktivoidaan. Tämä ohjelma valvoo jatkuvasti yksikön toimintaa ABS-varoitusvalon avulla. valm.aika: 01.06.2008–01.06.2009. Koodi 45F4, ADAC 11/2017.
  • ABS/ESC-ohjainlaite: Ohjainlaite tulee päivittää oikealaatuisen toiminnan varmistamiseksi. Maadoitusliitoksessa voi aiheutua häiriötä ohjainlaitteen lämpömekaanisen ylikuormituksen vuoksi, Traficom 7/2017.
  • Etumatkustajan turvavyön ja esikiristimen vaihto: Etumatkustajan turvavyön esikiristimen toiminnassa voi esiintyä puutteita. Mahdollisessa kolaritilanteessa esikiristin ei aktivoidu oikea-aikaisesti. Korjaustyönä turvavyö ja esikiristin vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4. Kampanjan aloitus pvm:15.03.2017, valmistumispvm: 01.06.2017.
  • 1.6 TDI- ja 2.0 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot. Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 17.06.2016. Suomessa ei ole julkistettua takaisinkutsua Traficom sivuilla.
  • Etumatkustajan turvavyön ja esikiristimen vaihto: Etumatkustajan turvavyön esikiristimen toiminnassa voi esiintyä puutteita. Mahdollisessa kolaritilanteessa esikiristin ei aktivoidu oikea-aikaisesti. Korjaustyönä turvavyö ja esikiristin vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4. Kampanjan aloitus pvm:15.03.2017, kampanjan valmistumispvm: 01.06.2017.
  • Virransyöttöliitin. Jatkuvan virran akulta sulakerasialle syöttävän johtimen välissä virtaliitin, jonka kiinnitys tulee tarkastaa sekä tarvittaessa kiinnittää uudelleen, Traficom 2016.
  • Superb Combi: Kattoluukun sulkemistoiminnon voimanrajoitus: Comfort-mukavuustoiminnolla etänä kattoluukkua suljettaessa voimanrajoitus ei toimi halutulla tavalla. Toiminnon muutos koodaamalla, Traficom 2016.
  • 2.0 TDI CR: Polttonestesuuttimien korkeapaineputket. Värähtelymurtuma aiheuttaa käyntihäiriöitä, ADAC 2012.
  • Polttonestesuuttimien korkeapaineputket, Traficom 2012.
  • PTC-lisälämmitin: Sähköisen lisälämmittimen (PTC) maadoitusjohtimen kiinnityksen ja kireyden tarkastus. Löysällä oleva liitin voi aiheuttaa PTC-lämmittimen ylikuumentumisen, Traficom 2009, valmistunut 2010.
  • DSG-kaksoiskytkinvaihteistossa mahdollisia ohjainlaitteen toimintahäiriöitä: Kytkin voi jäädä auki, jolloin veto puuttuu eikä auto kulje, KBA, ADAC, VOSA 2009.
  • DSG-automaattivaihteiston ohjainlaitteen ohjelmisto: DSG-vaihteiston ohjainlaitteen päivittäminen. DSG-vaihteiston ohjainlaite voi tulkita väärin vaihteiston antureiden tietoja ja aiheuttaa vaihteiston toiminnassa häiriöitä, Traficom 2009.
  • PTC-lisälämmitin, virhetoiminto voi aiheuttaa tulipalon, KBA 2009.
  • Polttoainepumppu pumppusuutindieseleissä (LUK -pumppu), nestevuoto voi aiheuttaa tulipalon, ADAC 2004.
  • Polttoaineen siirtopumppu, KBA 2004, Traficom 2005, VOSA 2005, valmistunut 2006.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Etuakselisto (2017, 2016, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2015, 2014, 2013, 2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Käyttöjarru (2015, 2013, 2012, 2011), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012, 2011, 2010), Traficom.
  • Turvavyöt ja varusteet (2011), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2009), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2008), Traficom.
  • Superb III 3V (2015–>):
  • Keskimääräistä suurempaan ajomäärään verrattuna pyöräntuennan vikoja on varsin vähän, Saksa.
  • Jarrulevyt kuluneet (suuri ajomäärä), Saksa.
  • Takapyörien jarrulevyt kuluneet epätasaisesti, Saksa
  • Katkenneita jousia kaikissa ikäryhmissä, Saksa.
  • Jonkin verran öljyvuotoja kolmivuotiaissa, Saksa
  • Laadukas ja kestävä auto: varsin vähän vikoja, vaikka keskimääräinen ajomäärä on huomattavasti keskiarvoautoa suurempi, Saksa.
  • Superb II 3T (2008–2013):
  • Öljyvuotoja vanhemmissa TDI-moottoreissa, Saksa.
  • Vetoakselivikoja, vetoakselien suojuskumit hapertuneet yli kuusivuotiaissa, Saksa.
  • Jouset ja iskunvaimentimet yli viisivuotiaissa, Saksa.
  • Iskunvaimentimien rajoitinkumit, Saksa.
  • Pikkuvikoja sähkölaitteissa, Saksa.
  • Laadukas ja kestävä auto, vähän vikoja, vaikka Superbin keskimääräinen ajomäärä on 50 prosenttia keskiarvoautoa suurempi, Saksa.
  • Superb I 3U (2001–2008):
  • Taka-akseliston kumilaakerit, GTÜ.
  • Jarrulevyt ja -palat kuluneet, TÜV, GTÜ, DEKRA.
  • Vetoakselien suojakumit haperot, TÜV, GTÜ, DEKRA.
  • Runsaasti valovikoja (Tesla -polttimot), GTÜ.
  • Moottorin öljyvuotoja, GTÜ.
  • Haperot jarruletkut vanhemmassa mallissa, TÜV.
  • Uudempi malli varma valinta ilman oleellisia heikkouksia, DEKRA.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akkuongelmia, akku purkautunut tyhjäksi (2007–2014).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki (2010–2012).
  • Moottori rikki (2008, 2010).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007 asti).
  • Öljynpaineen ilmaisin rikki (2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Jotkut moittivat, että jousitus on liian kova isoon matka-autoon.
  • Kaarrevalo rikki, AB.
  • Paljon ajettujen autojen DSG –vaihteisto saattaa nykiä liikkeelle lähdettäessä ja hitaassa ajossa.
  • Automaattivaihteiston vaihdevipu.
  • Combi-farmarin takaluukun avaus- ja sulkemiskäyttölaite jumissa, AB.
  • Combi –farmarin takaluukun avaus- ja sulkemiskäyttölaite jumissa.
  • Älyavain ja navigointilaite altis sähköhäiriöille, mikäli lähistöllä voimakas sähkökenttä.
  • Takaluukun avaus- ja sulkemismekanismi (farmari).
  • Takaisinkutsu 1.5 TSI -moottorin laiskuudesta liikkeellelähdössä, mikäli samalla suuri sähkökuormitus.
  • Muutama dieselmoottorin vika, jarrulevyt, kytkin, kojelaudan varusteet ja kori, ADAC.
  • TSI-moottorien moottorijarrutuksen seossäätöventtiili reistailee, AB.
  • Pumppusuutindieseleiden (2010 asti) pumppusuuttimissa kulumista ja vuotoja, AB.
  • Pumppusuutindieseleiden jakohihnojen kuntoa tarkkailtava huolellisesti, AB.
  • Moottorin öljynkulutus, AB.
  • Kolme takaisinkutsua, AB:
    – vuosimallit 2008–2009 DSG-vaihteistolle uusi ohjelmistopäivitys
    – vuosimalli 2009 nopeusmittari oikutteli
    – vuosimallit 2008–2011 värähtelyn aiheuttaa murtumia 2.0 TDI CR -moottorin korkeapaineisessa polttonesteputkistossa.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja/tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000–300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000–200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin
  • VW-konsernin valmistaman 1.4 TSI -moottorin jakopään ketjussa vikoja ensimmäisten tuotantoerien autoissa. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita. AB.
  • Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.
  • Käytettyä automaattia ostettaessa tarkista DSG-vaihteiston tyyppi. 1.4 TSI- ja 1.8 TSI -bensiinimallien ja 1.6 TDI -dieselin 7-vaihteinen automaattivaihteisto (kuivakytkin) DSG-kaksoiskytkinvaihteisto saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin. Esimerkiksi 2.0 TDI -malleissa oleva 6-vaihteinen (märkäkytkin) DSG-vaihteisto on osoittautunut kestävämmäksi.
  • Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

I 3U

  • TDI -dieselissä ongelmia jakohihnan, irtoavien ja vuotavien pumppusuutinyksiköiden kanssa, AB.
  • V6 -mallissa nokka-akseli voi kulua nopeasti ja moottori käy usein ylikuumana, AB.
  • Turbo on merkittävä vikakohde: 1.8T -bensiinimallissa öljykanavat tukkeutuvat, nelisylinterisissä TDI -dieseleissä oikuttelevat turboahtimen säätyvät johdesiivet, AB.
  • Pieniä sähkövikoja muun muassa mikrokytkimissä, AB.
  • Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”:Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.