Etusivu TyyppiviatVolkswagen e-Golf -tyyppiviat Volkswagen e-Golf -tyyppiviat Volkswagen e-Golfin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja kyseisellä ajanjaksolla (e-Golf, 2014–2020). Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Volkswagen e-Golf -mallia ei eritelty suomalaisessa katsastustilastossa, Traficom. Saksan TÜV -katsastusraportin (2024) tulokset: Akkujen lisämassa pistää alustan kovalle rasitukselle, mutta e-Golfissa on hyvin vähän akselistovikoja: Akselistot, nivelet ja ohjauslaitteet ovat keskimääräistä paremmassa kunnossa. Jousitus ja iskunvaimennus ovat 2–3-vuotiaana hyvässä kunnossa, mutta 4–5-vuotiaissa hieman keskiarvoa heikommassa kunnossa. Käyttöjarrujen toiminnassa keskimääräistä enemmän huomautettavaa. Sen sijaan pysäköintijarrun toiminta sekä jarruputkien ja -letkujen kunto ovat moitteettomat. Saksan TÜV -katsastusraportti 2024 (määräaikaiskatsastukset ajalla heinäkuu 2022–kesäkuu 2023: e-Golf neljänneksi paras automalli 2–3-vuotiaiden ryhmässä, hylkäysprosentti 2,6 % (keskiarvoauto 5,7 %), kokoluokkansa paras automalli. e-Golf kuudenneksi paras automalli 4–5-vuotiaiden ryhmässä, hylkäysprosentti 5,0 % (keskiarvoauto 8,9 %), kokoluokkansa paras automalli. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) e-Golf ei eritelty tiepalvelutilastossa. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Ominaisuus: Lyhyt toimintamatka uusimpiin täyssähköautoihin verrattuna: Ensimmäinen malli, vuodesta 2014 alkaen: akku 21,2 kWh (netto), moottori 85 kW (115 hv), toimintamatka 150 km. Vuodesta 2017: akku 31,5 kWh (netto), moottori 100 kW (136 hv), toimintamatka 250 km. Laadukas auto, erittäin vähän vikoja, Saksa. Kaikkiaan valmistettu 145 561 autoa. Saksassa e-Golf -malleissa vähän vikoja, määräaikaiskatsastuksissa e-Golf -malleissa noin puolet vähemmän vikoja kunkin ikäryhmän keskiarvoautoon verrattuna. Kalliille akulle on kahdeksan vuoden ja 180 000 km:n akkutakuu. Akussa tulee olla vähintään 70 prosentin kapasiteetti uuteen verrattuna. Akut ovat Samsungin valmistamia. Vuosien myötä on ollut lukuisia kampanjoita akkupakettien suojauksen ja tiivistyksen parantamiseksi. Käytettyä e-Golf -sähköautoa ostettaessa on otettava huomioon, että kaikkia autoyksilöitä ei ole käytetty ja huolletty yhtä hyvin: TÜV varoittaa yhteiskäyttöautoina olleista yksilöistä, jotka ovat tulleet käytettyinä myyntiin. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.