Etusivu TyyppiviatVolkswagen Jetta -tyyppiviat Volkswagen Jetta -tyyppiviat Volkswagen Jettan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja kyseisenä ajanjaksona (Jetta, 2010–2018). Vanhempia takaisinkutsuja Käynnistysmoottorin tarkastus: Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa, Traficom 2/2018. Koodi 27F9. Valm.aika: 3–6/2011, ADAC 2/2018. ESC-ohjainlaite: Lämpömekaaninen ABS-ohjausyksikön kuormitus saattaa johtaa maadoituksen virheeseen ja katkaista virran ABS/ESC-yksiköstä ja tämän toiminnan. Ohjausyksikkö päivitetään, joka päivitys paremmin itsetestillä korjaa tämän virheen. Koodi 45F2. Valm.aika: vuosimalli 2009, ADAC 12/2017. ESC-ohjainlaite: ESC-ohjainlaitteen maadoitusliitoksessa saattaa ilmetä häiriö ohjainlaitemoduulien lämpömekaanisen ylikuormituksen vuoksi. Ohjainlaite ei siinä tapauksessa enää välttämättä toimi luotettavasti. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen ESC-ohjainlaitteen ohjelmisto on päivitettävä, Traficom 6/2017. Moottorin ohjainlaite: (Golf Variant, Jetta, Golf Plus, Beetle Cabrio, Passat Variant, Passat Limosine, EOS, Golf Cabrio, Beetle, Passat CC, Volkswagen CC, Tiguan, Touran, Scirocco, Sharan, Amarok, Caddy). Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 1,2- tai 2,0-litraisella moottorilla varustetuissa autoissa suoritetaan moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain VW-henkilöautoja ja VW-hyötyautoja, joissa on 3- tai 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta vuoden 2007 puolen välin jälkeen eli alkaen mallivuodesta 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,2, 1,6 tai 2,0 litraa, Traficom 2016. Yhdystukitaka-akselisto: Upotelevyjen jälkiasennus. Yhdystukitaka-akseliston (PR-nro 0N9) pitkittäistukivarsi saattaa yksittäistapauksissa murtua aiemmin syntyneen, mutta huomaamatta jääneen vaurion seurauksena. Vaurio saattaa syntyä voimakkaassa peräänajossa tai takapyörän törmätessä peruutettaessa voimakkaasti korkeaan esteeseen (kuten korkeaan reunakiveykseen). Kampanjan piiriin kuuluvien autojen yhdystukitaka-akseliston molempien pitkittäistukivarsien sisäpuolelle kiinnitetään upotelevyt. Koskee mallivuosia 2011-2014, joissa yhdystukitaka-akselisto (PR-nro 0N9), KBA 2014, Traficom 2015. 1.2 TSI: Turbon paineensäädössä (hukkaportti) voi olla vikaa, seurauksena tehon lasku tai kytkeytyminen hätäohjelmalle, ADAC 2012. PTC-sähköelementin maajohdin, vian vuoksi tulipalo mahdollinen, ADAC 2008, VOSA 2007, 2008, KBA 2009. DSG-automaattivaihteiston ohjelmisto 1.4 TSI. Kytkin voi jäädä auki eikä auto kulje, ADAC, KBA, VOSA 2009. Dieselien sähkötoimisen lisälämmittimen PTC-sähköelementin maajohdin, Traficom 2007, 2008. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2018, 2016, 2014), Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2009), Traficom Etuakselisto (2017, 2015, 2013–2011), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2015, 2013–2010, 2007, 2005, Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2013–2010), Traficom Käyttöjarru (2015, 2013–2010, 2006, 2005), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2012–2010, 2008–2006), Traficom Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2013, 2011), Traficom Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2008, 2007), Traficom Sisäinen valvontajärjestelmä (2005), Traficom Jettaa ei eritelty Saksan TÜV-, GTÜ- eikä DEKRA-raporteissa (ks. Volkswagen Golf). Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Jetta ei eritelty tilastossa, ks. Volkswagen Golf, jonka tekniikkaan Jetta pääosin perustuu. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Moottorivaurioita 1.2 TSI – ja 1.4 TSI -moottoreissa jakoketjun hajoamisen myötä vuoteen 2012 asti. 1.8 TSI -moottorissa yksittäistapauksissa erittäin suuri öljynkulutus viallisten männänrenkaiden vuoksi. (EA888-moottori on tuttu Audista). Golf 1.4 TSI (118 kW/160 hv) selvitti AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestin liki häiriöittä, ainoa ongelma oli kytkimen työsylinterissä. Takaisinkutsuja: TDI-polttoainejärjestelmässä ruiskutusongelma viallisen palautusjousen vuoksi, ABS/ESC-järjestelmien pois kytkeytyminen vian vuoksi (2017). 1.2 TSI -moottorin turboahtimen paineensäädin (2012). 2.0 TDI -moottorin korkeapaineputkistossa halkeama (2011). Dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. 7-vaihteinen automaattivaihteisto (pienempien moottoreiden yhteydessä oleva DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Koeajot – Volkswagen Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.