Etusivu TyyppiviatVolkswagen Passat -tyyppiviat Volkswagen Passat -tyyppiviat Volkswagen Passatin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021 ja lokakuu 2023 ilmoitettuja. Passat B5: NADI-etuturvatyyny kuljettajan puolella. 69CO. Yksittäisissä puisella ohjauspyöränkehällä ja Takatan valmistamalla kuljettajan etuturvatyynyllä varustetuissa Golf Cabrio – ja Passat B5 -mallin (vm. 1999–2000) autoissa on mahdollista, että onnettomuuden sattuessa turvatyynyn antama suoja saattaa joskus olla tavallista heikompi. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa kuljettajan turvatyyny-yksikkö täytyy tarkastaa ja kaasugeneraattori tarvittaessa vaihtaa. Valmistuminen 31.8.2022. T-Roc Tiguan Golf Passat Arteon: Moottorin yläpuolisen suojan poisto. 10H5. Tietyissä T-Roc-, Golf-, Passat-, Tiguan- ja Arteon-mallisissa autoissa on asennettuna moottorin designsuojus, joka saattaa irrota kiinnikkeistään tietynlaisessa käytössä (erittäin urheilullinen ajotapa tai huonokuntoinen tie) tai ajan mittaan. Jos designsuojus ei ole kunnolla kiinni, se saattaa osua pakokaasuahtimen kuumaan kohtaan, jolloin mahdollinen seuraus on kytöpalovaurio ja pahimmillaan tulipalo. Kaikissa kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa on poistettava moottorin designsuojus. Valmistuminen 24.1.2023. Passat, Golf, Arteon, Tiguan, Multivan: Korkeajännitejärjestelmän varoke. 93N4. On saatettu valmistaa korkeajännitejärjestelmän varokkeita, joissa on liian vähän sammutushiekkaa. Mahdollisen oikosulun sattuessa korkeajännitejärjestelmässä varoke laukeaa ja katkaisee virransyötön, mutta on mahdollista, että se siinä yhteydessä murtuu. Silloin auton matkustamon suuntaan voisi lähteä jännitepurkaus, mikä on tulipaloriski. Myös loukkaantumisriski on olemassa. Korjauksena autoissa liimataan eriste korkeajänniteakun kytkentärasian päälle. Valmistuminen 23.1.2023. Fox, Polo, Passat, Crafter: Turvatyyny. Tietyn rajatun valmistusajanjakson autoissa, joihin on asennettu Takatan etuturvatyyny, suuri ilmankosteus ja isot lämpötilavaihtelut saattavat pilata ponneaineen. Sen seurauksena onnettomuudessa, jossa etuturvatyyny laukeaa, generaattorin kotelosta voi irrota palasia ja matkustajat voivat loukkaantua. Etuturvatyyny tai kaasugeneraattorin vaihdetaan. Valmistuminen 26.6.2023. Fox, Polo, Passat, Transporter: Turvatyyny. Tietyn rajatun valmistusajanjakson autoissa, joihin on asennettu Takatan etuturvatyyny, suuri ilmankosteus ja isot lämpötilavaihtelut saattavat pilata ponneaineen. Sen seurauksena onnettomuudessa, jossa etuturvatyyny laukeaa, generaattorin kotelosta voi irrota palasia ja matkustajat voivat loukkaantua. Etuturvatyyny tai kaasugeneraattorin vaihdetaan. Aloitus 12.6.2023. Neljä vanhempaa, mutta tärkeää takaisinkutsua: Passat, Golf, Arteon: Elektronisen jarrutehostimen paineentulotangon ruuviliitoksen jälkikiristys ja tarkastus. 47R3. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa jarrupolkimen ja elektronisen jarrutehostimen välistä ruuviliitosta ei ole välttämättä kiristetty ohjetiukkuuteen, jolloin se voi hellitä. Liitos tarkastetaan ja tarvittaessa jälkikiristetään. Aloitus 9.9.2021, Traficom. Arteon, Passat: Pääsulakekotelo. 97FF. Akun plusjohdin ja akunvalvonnan ohjainlaitteeseen menevä johdin ovat saattaneet vaihtaa paikkaa pääsulakekotelossa tavaratilassa. Väärän sijainnin takia akun plusjohdin ei ole suojattu. Jos tulee oikosulku, johtimen lämpötila ylittää sallitut arvot ja tulipalo on mahdollinen. Molemmat pääsulakekoteloon kiinnitetyt johtimet on tarkastettava ja tarvittaessa niiden paikkaa on vaihdettava. Aloitus 8.4.2021, Traficom. Passat GTE ja Arteon eHybrid: Tulipalovaara onnettomuustilanteessa, koska plusjohdin ei mahdollisesti ole suojattu pääsulakekotelossa tavaratilassa. Korjataan ja suojataan. Valmistuminen 2020–2021, ADAC 4/2021. Golf, Polo, T-Roc, T-Cross, Passat: Suihkutussuutin. 24FO. Alihankkijan valmistusvirheen takia yksittäisiä suihkutussuuttimia, joiden vuototoleranssit eivät ole sallituissa rajoissa, on päässyt moottoreiden ja autojen tuotantoon. Autoissa, joihin on asennettu tällaisia suihkutussuuttimia, pieni määrä polttoainetta voi päätyä palotilaan, kun moottori on ollut pitkään sammutettuna, minkä seurauksena lain määräämien päästöraja-arvojen alittumista seuraavan ajosyklin aikana ei voida varmasti taata. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin on vaihdettava suihkutussuuttimet. Aloitus 6.7.2020, Traficom. Vanhempia takaisinkutsuja Passat, Golf, Arteon: Elektronisen jarrutehostimen paineentulotangon ruuviliitoksen jälkikiristys ja tarkastus 47R3: Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa jarrupolkimen ja elektronisen jarrutehostimen välistä ruuviliitosta ei ole välttämättä kiristetty ohjetiukkuuteen, jolloin se voi hellitä. Liitos tarkastetaan ja tarvittaessa jälkikiristetään, aloituspäivä 9.9.2021, Traficom. Arteon, Passat pääsulakekotelo: 97FF: Akun plusjohdin ja akunvalvonnan ohjainlaitteeseen menevä johdin ovat saattaneet vaihtaa paikkaa pääsulakekotelossa tavaratilassa. Väärän sijainnin takia akun plusjohdin ei ole suojattu. Jos tulee oikosulku, johtimen lämpötila ylittää sallitut arvot ja tulipalo on mahdollinen. Molemmat pääsulakekoteloon kiinnitetyt johtimet on tarkastettava ja tarvittaessa niiden paikkaa on vaihdettava, aloituspäivä 8.4.2021, Traficom. Passat GTE ja Arteon eHybrid; Tulipalovaara onnettomuustilanteessa, koska plusjohdin ei mahdollisesti ole suojattu pääsulakekotelossa tavaratilassa. Korjataan ja suojataan. Valm-aika 2020–2021, ADAC 4/2021. Golf, Polo, T-Roc, T-Cross, Passat: Suihkutussuutin 24FO: Alihankkijan valmistusvirheen takia yksittäisiä suihkutussuuttimia, joiden vuototoleranssit eivät ole sallituissa rajoissa, on päässyt moottoreiden ja autojen tuotantoon. Autoissa, joihin on asennettu tällaisia suihkutussuuttimia, pieni määrä polttoainetta voi päätyä palotilaan, kun moottori on ollut pitkään sammutettuna, minkä seurauksena lain määräämien päästöraja-arvojen alittumista seuraavan ajosyklin aikana ei voida varmasti taata. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin on vaihdettava suihkutussuuttimet, aloituspäivä 6.7.2020, Traficom. Passat B5, Golf Cabrio: NADI-etuturvatyyny kuljettajan puolella 69AR: Volkswagenin alihankkija Takata on ilmoittanut, että marraskuun 1997 ja joulukuun 1999 välisenä aikana valmistetut kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorit, joita kutsutaan ponneaineensa takia NADI-generaattoreiksi (non-azide driver inflator), on mahdollisesti valmistettu väärin. Sen jälkeen tutkimukset ovat osoittaneet, että onnettomuuden sattuessa Volkswageniin asennetun NADI-turvatyynyn antama suoja saattaa joissakin tapauksissa olla tavallista heikompi. Uusi turvatyynykomponentti on tekeillä, ja tarkoituksena on päästä kunnostamaan kampanjan piiriin kuuluvia autoja vuoden 2021 toisella neljänneksellä, aloituspäivä 20.6.2020, Traficom. Takaistuin, Passat (B8), valm.aika: 28.5.2018–3.8.2018 Takaistuimen istuinkiskoissa saattaa olla virheellinen hitsiliitos. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kertomatta kyselyistä huolimatta virheen aiheuttamista jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 4/2019. Passat (B5), valm.aika: 2001–2002. Kyseisissä ajoneuvoissa olevan virheellisen turvatyynyn vuoksi 2019 T4 valmistaja kutsuu ajoneuvot takaisin antamatta kyselyistä huolimatta tietoja virheen aiheuttamista asiakkaalle maksuttomista jatkotoimista. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 3/2019. Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008–2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676. Jotkut autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoautojen laatutasoa. Osaan autoja tehdään ohjelmistopäivityksiä tai osien vaihtoja. Osa autoista ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 13.2.2019. Eri mallit, valm.aika: 2006–2018. Sisäisessä tarkastuksessa on todettu, että mallivuosien 2006–2018 välisenä aikana valmistettujen yhteensä n. 6700 ajoneuvon varustelumerkinnöissä saattaa olla virheitä, jotka eivät vastaa sarjakuvausta. Enimmäkseen tämä koskee esisarjan ajoneuvoja. Malleja ovat Up, e-up, Polo, Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant, Sportsvan, Scirocco, Eos, Touran, Tiguan, Sharan, Volkswagen CC, Passat, Passat Variant, US-Passat, Phaeton und Touareg. Tarkastus on tarpeellinen koska mahdollisesti sarjavalmistuksessa on ollut käytössä tutkimus- ja koekäytössä olevia osia, jotka eivät vielä ole olleet hyväksyttyjen ajoneuvon osien listalla. Jos nämä ajoneuvot eivät takaisinkutsuttuina yksityiskohdiltaan ole hyväksyttyjen listalla, ei varustuksien toiminta tule virheettömästi dokumentoiduksi. Ei ole poislaskettu, että kyseisten ajoneuvojen turvavarusteluissa saattaa esiintyä toimintavaihtelua. Ennakoivasti tarkastetaan kaikki kohteeksi tulevat ajoneuvot. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut asiasta. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”01C5”. ADAC 12/2018. Useita malleja koskeva kampanja 01C5: Autojen takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2005–2017. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 5 683, Saksassa 4 321. Jotkus autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoauton laatutasoa. Autot ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 6.12.2018. Kampajanumero: 01C5: Sharan, Passat, Golf, Touareg, Touran, Phaeton Analyysiautojen takaisinosto: Joidenkin rajallisen ajanjakson aikana myytyjen autojen rakennetiedot ovat saattaneet olla epäselvät autoa markkinoitaessa. Näissä autoissa voi olla laitteistovikoja, joita ei havaita diagnoosissa ja joihin ei ole korjausratkaisua. Kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot ostetaan takaisin asiakkaalta ja romutetaan. Kampanja sisältää useita eri automalleja, joten tyyppihyväksyntänumero on vain yhdestä mallista. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15. Kampanjan aloitus pvm: 20.9.2018, Traficom. Passat (B6), Passat (B7), Passat CC 2.0 TDI-moottori: Ruiskutusohjelman päivityksen jälkeen saattaa keltainen moot torin tarkkailuvalo syttyä seuraavalla tekstillä: ”Tarkista Ad Blue! dieselit (EA 189 Gen1) ei moottorin käynnistystä 1000 km”. Tämä tieto tulee näyttöön siitäkin huolimatta, että säiliössä on riittävästi Ad Blue-ainetta. Syynä on diagnoosiohjelmassa ja SCR- systeemin vian tunnistuksessa. Ohjelma päivitetään minkä lisäksi näissä ajoneuvoissa tehdään diagnosoitavuuden parannus vaihtamalla NOx-tunnistin, ilmamassamittari ja jäähdytysnestetunnistin. Ajoneuvolla voidaan ajaa, jokainen keltaisen merkkivalon syttyminen edellyttää kuitenkin merkkikorjaamon tekemää analyysiä. Korjaustoimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”ohjelmapäivitys 23R7, ohjelman vaihto 23Z1” ADAC 6/2018. Etujarrulevyt: Passat (B8) 2.0 -moottorit, valm.aika: 19.1.–23.1.2018. Kyseisissä ajoneuvoissa on valun jäljiltä liian ohuet etujarrujen levyt. Lämpömekaanisen rasituksen seurauksena saattaa niihin vain syntyä säröjä, joka vähentää jarrujen tehoa jarrutusmatkojen kasvaessa. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot huoltoon kyseisten levyjen vaihtoon. Vaihto kestää n. 1,5 h ja on asiakkaal- maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon ja huoltovihkoon koodilla ”46H4. ADAC 3/2018. Golf, Passat, T-Roc, Arteon: Vikakohde: Takaistuimen selkänojan tarkastus. Volkswagen AG on havainnut, että tietyllä ajanjaksolla valmistetuissa autoissa takapenkin hitsiliitos voi olla puutteellinen. Autonne takaistuimen selkänojan pääntuet eivät onnettomuuden sattuessa mahdollisesti suojaa kunnolla. Turvallisuussyistä takaistuimen selkänoja on tarkastettava ja tarvittaessa vaihdettava. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 262. Kampanjan aloitus pvm: 1.12.2018, Traficom. Passat (B7) valm.aika: 3–6/2011. Magneettikytkimen palautusjousen murtuma tai virheasento saattaa johtaa virransyötön pitkittymiseen, joka mahdollistaa piiriosan ylikuumenemiseen ja mahdolliseen palovaaraan. Huolto vaihtaa magneettikytkimen. Vaihto kestää 1,5 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”27F9”, varapyöräkoteloon tarralla ja huoltokirjaan. ADAC 2/2018. Käynnistysmoottorin tarkastus: Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa. Traficom 2/2018. Pääntuen ohjainholkki: Pääntuki ei ole lukittuneena ohjainholkissa mikäli ohjainholkin vastakappaleeseen on tuotanto-ongelman takia muodostua pursetta. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan vasen (ajosuunnassa) pääntuen ohjain kumpaankin etuistuimeen. Traficom 5/2018. Koodi 72H5, valm.aika: 2–3/2018. ADAC 5/2018. Passat (B8). Osatoimittajan ruiskuvaluvirheen vuoksi saattaa niskatuen ohjainhylsyn pidätysmekanismi olla virheellinen. Tämän seurauksen kolaritilanteissa ei niskatyynyn pidätys toimi odotetulla tavalla. Ohjainhylsy vaihdetaan huollossa. Työ kestää n. 45 min ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon, valm.aika: 5/2018. ADAC 8/2018. Passat. Vikakohde: Pääntuen ohjain. Rajallisen valmistusjakson Passateissa saattaa tuotanto-ongelman vuoksi olla vääränlainen päätuen ohjaimen pidikejousi. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen päätuen ohjaimet vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 64. Kampanjan aloitus pvm: 7.8.2018, Traficom. Käynnistysmoottorin tarkastus: Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa. Traficom 2/2018. Koodi 27F9. Valm.aika: 3–6/2011, ADAC 2/2018. Pääntuen ohjainholkki: Pääntuki ei ole lukittuneena ohjainholkissa, mikäli ohjainholkin vastakappaleeseen on tuotanto-ongelman takia muodostua pursetta. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan vasen (ajosuunnassa) pääntuen ohjain kumpaankin etuistuimeen, Traficom 5/2018. Koodi 72H5, valm.aika: 2–3/2018, ADAC 5/2018. Passat, Arteon, Golf: Takapyörien laakerikotelot. Pyöränlaakerikotelot saattavat vioittua ennenaikaisesti puutteellisesta karkaisusta johtuen. Oikean ja vasemman pyöränlaakerikotelon kovuus tarkastetaan ja vialliset pyöränlaakerikotelot vaihdetaan, Traficom 11/2017. Kaasusäiliö: Kaasutankin pintarakenteisiin voi pitkän käyttöajan aikana tulla korroosiota. Tarkastuksessa todetut vialliset kaasutankit vaihdetaan, Traficom 2/2017. Sähkökeskus: Viallista valonheitintä ei aina tunnisteta tietyn valmistusajanjakson autoissa, jolloin siitä ei myöskään saada ilmoitusta mittaristoon. On myös mahdollista, että kunnossa olevan valonheittimen ilmoitetaan olevan viallinen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa päivitetään sähköverkon ohjainlaite, Traficom 1/2017. Kuljettajan turvatyyny: Joidenkin autojen turvalaitteiden sytytysaineen sekoitussuhteessa on poikkeamaa, mikä saattaa törmäystilanteessa vaikuttaa siten, että turvatyyny tai vyönkiristin ei aktivoidu. Loukkaantumisriski on tällöin suurentunut. Korjauksena viallisen turvalaitteen vaihto, Traficom 2/201x ABS-/ESP-hydrauliyksikkö ja ohjainlaite: ABS-/ESP-hydrauliyksikön pumpun mäntä saattaa juuttua, jos työkalu on ollut liian kulunut yksikön valmistuksen aikana. Jos pumpun mäntä juuttuu, hydraulijärjestelmän paine ei nouse tai laske tarpeeksi. Elektronisen ajonvakautusjärjestelmän säätelykyky on rajoittunut, Traficom 9/2016. Kaasusäiliö: Kaasutankin pintarakenteisiin voi pitkän käyttöajan aikana tulla korroosiota. Vialliset kaasutankit vaihdetaan, Traficom 7/2016. Moottorin ohjainlaite: (Golf Variant, Jetta, Golf Plus, Beetle Cabrio, Passat Variant, Passat Limousine, EOS, Golf Cabrio, Beetle, Passat CC, Volkswagen CC, Tiguan, Touran, Scirocco, Sharan, Amarok, Caddy). Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 1,2- tai 2,0-litraisella moottorilla varustetuissa autoissa suoritetaan moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain VW-henkilöautoja ja VW-hyötyautoja, joissa on 3- tai 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta vuoden 2007 puolen välin jälkeen eli alkaen mallivuodesta 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,2, 1,6 tai 2,0 litraa. Traficom 2016. Liittimien tarkastus: Varokkeiston keskuspistoke ei kenties ole asennettu ohjeen mukaisesti ja saattaa ajon aikana irrota. Tästä seuraa moottorin pysähtyminen, hallintaelektroniikan katkeaminen ja edelleen tilanteesta riippuen vaaratilanteita (jarrutehostus, ohjaustehostin ja valaistus). Ajoneuvon edustaja tarkastaa keskuspistokkeen asennuksen ja korjaa tämän tarvittaessa. Työ kestää n. 0,5 h. Työ merkitään toimintakoodilla 000010006 huoltovihkoon ja merkkiteipillä tavarasäiliöön. Mallivuodet 2015 ja 2016, ADAC 4/2016. Liittimen tarkastus: Tietyllä aikavälillä valmistetuissa Passat-malleissa moottori sekä ohjaus- ja jarrutehostus saattavat lakata toimimasta keskuselektroniikan varokerasian puutteellisesti lukittuneen pistokkeen (T2a) vuoksi. Lisäksi jotkin sähkölaitteet, kuten mittaristo, voivat lakata toimimasta. Kampanjatyönä varmistetaan em. liittimen lukitus, Traficom 2016. Lasikattoluukku: Lasikattoluukun sulkemistoiminnon uudelleen ohjelmointi siten, ettei mukavuus sulkeminen/avaaminen onnistu enää kauko-ohjattuna avaimella, Traficom 2016. Ottakaa yhteyttä merkkikorjaamoon! Edessä pyöränlaakerikotelot voivat murtua, mikä johtaa äkilliseen auton hallinnan (ohjauskyvyn) menettämiseen, KBA 27.5.2015. Pyöränlaakerikotelo voi murtua, koska valmistuksessa on havaittu materiaalin puutteellinen lämpökäsittely, mikä heikentää rakenteen lujuutta. Pyöränlaakerikotelon murtuminen ajon aikana voi johtaa vakaviin auton hallittavuusongelmiin, ADAC 2015. Polttonesteputket: Joissakin 2,0l CR TDI -moottorilla varustetuissa malleissa suurpaineputket saattavat ajan mittaan alkaa vuotaa materiaalivirheen takia. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa asennetaan värähtelynvaimentimet suurpaineputkiin, Traficom 2012. 2.0 TDI CR, polttoaineputkiston vuoto, ADAC 2011, KBA 2012. Kaksoismassavauhtipyörä, tarkistus Traficom 2006, KBA 2008. Mahdollinen tulipalo viallisen vauhtipyörän vuoksi, VOSA 2006. Kampanja valmistunut 2010, Traficom. 2.0 TDI tasapainotusakselien hammaspyörien kuluminen, ADAC 2009. DSG-automaattivaihteiston ohjelmiston päivitys, Traficom 2009. Lämpösuoja, Traficom 2008. Ohjausvaihde, kondensaattori, Traficom 2008, ohjattavuus hitaassa ajossa voi kärsiä kondensaattorivian vuoksi, ADAC 2008. Lasinpyyhkimien moottorinsuojus, Traficom 2006. Raidetangonpäät, mutterien vaihto, Traficom 2005, mutterit saattavat irrota, VOSA 2005, kampanja valmistunut 2008, Traficom. Etuakseliston mahdollinen murtuma (1996–2000). KBA 2008. Moottorin ohjainlaite, laitteeseen voi vuotaa vettä, uusinta. Traficom 2005. Alatukivarsi, tarkastus/kunnostus. Traficom 2004. Alapallonivelen mahdollinen murtuma (1996–1999), ADAC 2004. Raidetangonpäät, kuluminen. ADAC 1999. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Etuakselisto (2019–2016, 2014, 2011, 2006–2000), Traficom Käyttöjarru (2016, 2015, 2010, 2005–2000), Traficom Renkaat ja vanteet (2017, 2015, 2014, 2012, 2010–2006), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2016–2014, 2012, 2010–2005), Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2016, 2015), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2012), Traficom Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2009, 2008, 2007), Traficom B8 3G, 2014->: Jousituksessa ja iskunvaimentimissa voi olla huomauttamista jo kolmivuotiaista alkaen, Saksa Kuluneet jarrulevyt, Saksa Jonkin verran valovikoja, Saksa Jonkin verran öljyvuotoja, Saksa Passatin keskimääräinen ajomäärä on Saksassa merkittävästi keskiarvoautoa suurempi, mikä osaltaan selittää alustan komponenttien kulumista, Saksa Murtuneita jousia, Saksa Vetoakseleissa ja niiden kumitiivisteissä vikoja kuusivuotiaasta alkaen, Saksa Jarruletkut haperot vanhimmissa, Saksa Edessä poikittaisten tukivarsien laakeriholkit kuluneet ja nivelten suojukset haperot, Saksa Passatin keskimääräinen mittarilukema on 2–3-vuotiaana 81 000 km, keskiarvoautossa 47 000 km. B7 3C, 2005–2014: Ohjausnivelissä väljää, TÜV, GTÜ, DEKRA Vetoakselin suojuskumit haperot, TÜV Jarruletkut haperot, TÜV Kuluneet jarrut, TÜV, DEKRA, GTÜ Moottorin öljyvuotoja, GTÜ Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikaryhmiä (Passat B8 3G 2014–2023). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Moottorin suojukset, kurasuojuksen kiinnityksessä alhaalla vika (2011–2012). Tavaratilan kannen lukko rikki (2011–2012). Virtalukko rikki (2010–2012). Jakopään ketju rahisee/rikki (bensiinimoottorit 2008–2011). Hiukkassuodatin tukkeutunut (2010 asti). Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki (diesel 2008–2011). Turbon ahtopaineen säätö (2008–2010). Akku (2008–2010). Turboahdin rikki (2009 asti). Ahtopaineen säätö rikki (diesel 2008–2009). Moottori (2008–2009). Jarrusatula, -sylinteri takana (2008–2009). Polttonestepumppu rikki, johtimen kiinnitysongelma (diesel, 2007–2009). Pysäköintijarru, mekaaninen (2008). Sähkötoiminen pysäköintijarru jumittaa, ei vapauta jarrua (2007–2008). Suuttimet rikki (2007–2008). Öljynpaine liian alhainen, öljypumppu (diesel 2007). Käyttäjien ilmoittamia vikoja B8 3G, 2014->: Monimutkainen etuakselisto aiheuttaa hylkäyksiä katsastuksissa. Sähkölaiteviat ärsyttävät: navigointilaite, kamera ja ajoavustimet saattavat oikutella. Dieselmalleilla ajetaan paljon ammattikäytössä ja yritysautoina, vuodessa jopa 100 000 kilometriin asti, eikä aina kovin autoa säästellen: Tämä on hyvä ottaa huomioon käytettyä Passat Dieseliä ostettaessa. Uusimmassa mallissa jakoketjuongelmat alkavat olla ohitse, on siirrytty jakohihnaan, jolla on tietty vaihtoväli. Muutamissa yksittäistapauksissa jäähdytysnestettä on päätynyt voiteluöljyn sekaan. Päästöjen pienentämiseksi tehdyt päivitykset ja muutokset ovat lisänneet pakokaasujen kierrätysjärjestelmän (EGR) vikoja, erityisesti 2.0 TDI. 7-vaihteinen automaattivaihteisto (pienempien moottoreiden yhteydessä oleva DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) voi oikutella ja nykiä. Korjaus voi olla kallis. Nelivetomallien (4Motion) Haldex-pumppu voi vikaantua. Lukuisia takaisinkutsuja (Saksassa): Viimeksi GTE-mallin sähköisku- ja tulipalovaara. Dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. B7 3C, 2005–2014: DSG-kaksoiskytkinvaihteisto (automaatti) toimii kulmikkaasti, erityisesti kuivilla kytkimillä varustettu 7-vaihteinen. DSG nykii, mikä tekee liikkeellelähdöistä ja pysäköinnistä hankalia. Joissakin Dieselmoottoreissa on havaittu jäähdytysnestehukkaa, minkä on aiheuttanut lisäjäähdytyspumppu tai vuotava jäähdytin EGR-venttiilissä, mikä helposti tukkeutuu ja karstoittuu, mikäli autolla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja, Osan vaihto maksaa 400 euroa. Sähkötoiminen pysäköintijarru jumittaa. Istuinverhous kuluu nopeasti. Moottorin suojukset irtoilevat. Virtalukko ja tavaratilan kannen lukko oikuttelevat. Joidenkin farmarimallien takaluukun reunoissa on ruostetta. Bluetooth-yhteys auton ja matkapuhelimen välillä voi oikutella. Dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa jakoketjun hajoamisen myötä. Vuodesta 2012 alkaen rakennetta on parannettu. Tyyppivika: VW-konsernin turboahdettujen 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia. Passat 1.4 TSI -moottorien jakoketju on venynyt tai hypännyt rattaan yli. Ostettaessa tarkista automaattivaihteiston tyyppi: Pienempien moottorien yhteydessä oleva 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin. Isompien moottorien yhteydessä oleva DSG-vaihteisto märkäkytkimellä on osoittautunut kuivakytkimellä varustettua DSG-vaihteistoa kestävämmäksi. Koeajot – Volkswagen Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.