Volkswagen Tiguan -tyyppiviat

Volkswagen Tiguanin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Volkswagen Tiguan R-line

Volkswagen Tiguanin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Tiguan Vetokoukku 66M6: Vetokoukun kääntömoduulin lukitusmekanismissa voi ilmetä vika, jolloin vetokoukkua ei saa lukittua sitä käännettäessä ja että silmämääräisesti oikein käännetty vetokoukku pääsee valahtamaan käytön aikana. Korjauksena vetokoukku tarkastetaan ja vetokoukun kääntömoduuli uusitaan tarvittaessa aloituspäivä 7.6.2021, Traficom. ADAC 6/2021.
  • T-ROC, Golf, Touran, Tiguan Jarrupoljin 46I6: Jarrupolkimessa voi olla puutteellinen hitsiliitos jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välillä. Kun jarrupoljinta painetaan voimakkaasti, kuten esimerkiksi hätäjarrutuksessa voi olla tarpeen, jarrupoljinlevyn taipumista tai jopa irtoamista ei voida sulkea pois. Jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välinen hitsiliitos on tarkistettava. Jos hitsiliitos on puutteellinen, koko jarrupoljin täytyy vaihtaa, aloituspäivä 16.12.2020, Traficom.
  • Tiguan: Löystyvä jarrupoljinlevy aiheuttaa onnettomuusvaaran. Virheellinen hitsiliitos jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välillä. Lisäksi liittyen kiihtyvyysanturin toimintaan tämä saattaa antaa heikentää auton turvajärjestelmien toimintaa. Valm. aika 12/2019 – 12/2020, ADAC 2/2021.
  • Tiguan eHybrid: Selkänojan etävapautuksen tarkastus 72M4: Rajallisen valmistusajanjakson Tiguan eHybrid -mallin autoihin on ohjausvirheen takia asennettu väärä vaijeri 2/3-selkänojan etävapautukseen epäsymmetrisesti jaetussa takapenkissä. Väärän vaijerin takia takaselkänojan lukitus tai sen antama suoja onnettomuustilanteessa voi olla heikentynyt. Selkänojan etävapautuksen vaijeri tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, aloituspäivä 25.5.2021, Traficom.
  • Tiguan: Selkänojan lukitus. valm.aika 26.6. – 4.7.2020. ADAC 10/2020.
  • Tiguan: Katon reunaspoileri 66M3: Rajallisen valmistusajanjakson Tiguan R-Line -mallin autoissa katon reunaspoileri voi irrota autosta osittain tai kokonaan, koska sen kiinnityksessä on mahdollisesti käytetty sopimatonta liimaa. Katon reunaspoileri kiinnitetään kahdella lisäruuvilla takaluukkuun, aloituspäivä 15.10.2020, Traficom.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008 – 2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676. Jotkut autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoautojen laatutasoa. Osaan autoja tehdään ohjelmistopäivityksiä tai osien vaihtoja. Osa autoista ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 13.02.2019.
  • Tiguan II, valm.aika: 2017 – 2018 Mahdollinen materiaalivika takajousissa saattaa aiheuttaa renkaisiin vaurioita. Takajouset vaihdetaan toimenpiteellä ”42J4” . Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”42J4”. ADAC 05/2019.
  • Tiguan All-space: Kierrejouset takana. Rajallisen ajanjakson aikana on valmistettu Tiguan Allspace- autoja, joiden takakierrejousien valmistuksessa on käytetty materiaalia, joka ei ole hyväksytty. On mahdollista, että kierrejousi murtuu ja vaurioittaa takarengasta. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan molemmat kierrejouset takana. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 5. Kampanjan aloitus pvm:12.04.2019, Traficom.
  • Tiguan: Vikakohde: Vetokoukun tarkastus: Volkswagen AG on havainnut, että tietyn rajatun valmistusajanjakson Tiguan-malleihin on valmistusvirheen vuoksi saatettu asentaa vetokoukku, jonka kääntömoduulin lukitusmekanismissa voi ilmetä vika. Tämän seurauksena on mahdollista, että vetokoukkua ei saa lukittua sitä käännettäessä ja että silmämääräisesti oikein käännetty vetokoukku pääsee löystymään käytön aikana. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa tarkastetaan vetokoukku ja vetokoukun kääntömoduuli uusitaan tarvittaessa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 200. Kampanjan aloitus pvm: 03.06.2019, Traficom.
  • Volkswagen AG on havainnut, että tietyn rajatun valmistusajanjakson Tiguan-malleihin on valmistusvirheen vuoksi saatettu asentaa vetokoukku, jonka kääntömoduulin lukitusmekanismissa voi ilmetä vika. Tämän seurauksena on mahdollista, että vetokoukkua ei saa lukittua sitä käännettäessä ja että silmämääräisesti oikein käännetty vetokoukku pääsee löystymään käytön aikana. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa tarkastetaan vetokoukku ja vetokoukun kääntömoduuli uusitaan tarvittaessa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 200. Kampanjan aloitus pvm: 03.06.2019, Traficom.
  • Eri mallit, valm.aika: 2006 – 2018 Sisäisessä tarkastuksessa on todettu, että mallivuosien 2006 – 2018 välisenä aikana valmistettujen yhteensä n. 6700 ajoneuvon varustelumerkinnöissä saattaa olla virheitä, jotka eivät vastaa sarjakuvausta. Enimmäkseen tämä koskee esisarjan ajoneuvoja. Malleja ovat Up, e-up, Polo, Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant, Sportsvan, Scirocco, Eos, Touran, Tiguan, Sharan, Volkswagen CC, Passat, Passat Variant, US-Passat, Phaeton und Touareg. Tarkastus on tarpeellinen koska mahdollisesti sarjavalmistuksessa on ollut käytössä tutkimus- ja koekäytössä olevia osia, jotka eivät vielä ole olleet hyväksyttyjen ajoneuvon osien listalla. Jos nämä ajoneuvot eivät takaisinkutsuttuina yksityiskohdiltaan ole hyväksyttyjen listalla, ei varustuksien toiminta tule virheettömästi dokumentoiduksi. Ei ole poislaskettu, että kyseisten ajoneuvojen turvavarusteluissa saattaa esiintyä toimintavaihtelua. Ennakoivasti tarkastetaan kaikki kohteeksi tulevat ajoneuvot. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut asiasta. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”01C5”. ADAC 12/2018.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C5: Autojen takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2005 – 2017. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 5 683, Saksassa 4 321. Jotkus autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoauton laatutasoa. Autot ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 06.12.2018.
  • Kampajanumero: 01C5: Sharan, Passat, Golf, Touareg, Touran, Phaeton Analyysiautojen takaisinosto: Joidenkin rajallisen ajanjakson aikana myytyjen autojen rakennetiedot ovat saattaneet olla epäselvät autoa markkinoitaessa. Näissä autoissa voi olla laitteistovikoja, joita ei havaita diagnoosissa ja joihin ei ole korjausratkaisua. Kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot ostetaan takaisin asiakkaalta ja romutetaan. Kampanja sisältää useita eri automalleja, joten tyyppihyväksyntänumero on vain yhdestä mallista. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15. Kampanjan aloitus pvm:20.09.2018, Traficom.
  • Tiguan II, valm.aika: ei tiedossa Osavalmistajan valmistusvirheen vuoksi saattaa etumatkustajan turvatyyny olla virheellisellä täyttömodulilla varustettu. Onnettomuustulanteissa ei tyyny saata toimia odotetusti ja aiheuttaa matkustajan loukkaantumisen. Kyseisiin ajoneuvoihin vaihdetaan tyynymoduli. Työ kestää n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”69W9”. ADAC 08/2018.
  • Tiguan II, vain Allspace, valm.aika: 27.07.2017 – 03.04.2018 Tavarantoimittajan virheen johdosta raidetangon vasemman ja oikeanpuoleisen pallonivelen kiristys ei ole tehty 70 Nm momentilla ja kireys ei ole täten varmistettu. Mutteri saattaa löystyä ja aiheuttaa hallintavaikeuksia ajettaessa. Korjaustoimenpiteenä vaihdetaan pallonivelten mutterit. Vaihto kestää n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon ja huoltovihkoon koodilla ”40N4”, ADAC 08/2018.
  • Touran, Tiguan: Vikakohde: Panoraamakattoluukun Ambiente-valaistus: Ambiente-valaistuksen led-moduuliin voi päästä kosteutta, mikä aiheuttaa led-moduulin oikosulun ja lämpenemisen. Kampanjan piiriin kuuluviin autoihin asennetaan kaksi integroidulla sulakkeella varustettua adapterijohdinta (yksi kuljettajan puolelle ja yksi etumatkustajan puolelle) virransyötön ja panoraamakattoluukun Ambiente-valaistuksen led-moduulin väliin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 403. Kampanjan aloitus pvm: 23.11.2018, Traficom.
  • Tiguan Allspace: Vikakohde: Pallonivelten laippamutterin vaihto.”Autoissa yksi tai molemmat pallonivelten ruuviliitosten mutterit edessä vasemmalla ja oikealla pyöränlaakerikotelossa on saatettu kiristää väärään tiukkuuteen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan ko. kuusiomutterit ”. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 5. Kampanjan aloitus pvm: 28.06.2018, Traficom.
  • Tiguan All-space: Vikakohde: Takaiskunvaimentimet. Rajallisen valmistusjakson Tiguan Allspace autojen taka-akselille on saatettu asentaa kaasuiskunvaimentimet, joiden alempi kiinnityssilmukka on virheellisesti hitsattu. Iskunvaimentimet tarkastetaan ja vaihdetaan tarpeen mukaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 53. Kampanjan aloitus pvm: 10.08.2018, Traficomcom. Valm.aika: 15.01 – 09.03.2018. ADAC 08/2018.
  • Etujarrulevyt: Etuakselille on voitu asentaa jarrulevyt, joiden seinämän paksuus sisemmän liitoksen alueella on liian pieni tuotantoprosessin virheiden takia. Kampanjan piiriin kuuluvista autoista täytyy tarkastaa etujarrulevyjen valmistuspäivä. Tarvittaessa etuakselin jarrulevyt tulee vaihtaa, Traficom 3/2018.
  • Istuinkiskojen hitsisaumat saattavat pettää. Kyseiset ajoneuvot täyttävät asetetut lujuusvaatimukset, VW:n sisäisiä korkeampia vaatimuksia ne eivät kuitenkaan täytä. On mahdollista, että peräänajossa yksi tai useampi hitsiliitos pettää, joka on tapaturmavaara matkustajille. Kyseisenä aikana valmistetuissa ajoneuvoissa istuinkiskot tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Koodi 73F9. Valm.aika: 10.08.2016–16.09.2016, ADAC 1/2017.
  • Kuljettajan turvatyyny: Joidenkin autojen turvalaitteiden sytytysaineen sekoitussuhteessa on poikkeamaa, mikä saattaa törmäystilanteessa vaikuttaa siten, että turvatyyny tai vyönkiristin ei aktivoidu. Loukkaantumisriski on tällöin suurentunut. Korjauksena viallisen turvalaitteen vaihto, Traficom 02/2017.
  • Takaovien lapsilukot: Valmistusvirheen vuoksi ei takaovien lapsilukkojen osalta voida selvästi päätellä ovatko nämä kytkettyinä. Kun lapsilukot kytketään päälle, saattaa ovi olla edelleen avattavissa sisäpuolelta. Ajoneuvon edustaja tarkistaa lapsilukitusten toiminnat ja vaihtaa lukot tarvittaessa. Työ kestää n. 1 h (lukon vaihto). Työ merkitään Koodilla ”58C9” merkityllä tarralla varapyörä- tilaan ja huoltovihkoon. Valmistusaika 11/2015–04/2016, ADAC 08/2016.
  • Etuistuinten selkänojarunkojen hitsisauma: Tietyn valmistusajanjakson Volkswagen Tiguan -malleissa on mahdollista, että selkänojan säätimen ja istuimen selkänojanpielen välinen hitsiliitos ei ole välttämättä riittävän luja. Tämä johtuu siitä, että laserhitsisaumassa on virhe. On mahdollista, että matkustajilla on tämän vuoksi suurentunut loukkaantumisriski mahdollisessa vakavassa peräänajotilanteessa. Korjaus: Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa kummankin etuistuimen selkänojarungon valmistustiedot tarkastetaan, tarvittaessa rungot vaihdetaan, Traficom 11/2016.
  • Sivuturvatyyny: Kaasugeneraattorikotelo saattaa vaurioitua sivuturvatyynyn lauetessa. Sen seurauksena kotelosta saattaa irrota pieniä metalliosia, jotka voivat vahingoittavat kuljettajaa tai matkustajaa. Autoissa vaihdetaan vasen ja/tai oikea sivuturvatyyny, kriteerin mukaan, Traficom 2016.
  • Moottorin ohjainlaite: (Golf Variant, Jetta, Golf Plus, Beetle Cabrio, Passat Variant, Passat Limousine, EOS, Golf Cabrio, Beetle, Passat CC, Volkswagen CC, Tiguan, Touran, Scirocco, Sharan, Amarok, Caddy): Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 1,2- tai 2,0-litraisella moottorilla varustetuissa autoissa suoritetaan moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain VW-henkilöautoja ja VW-hyötyautoja, joissa on 3- tai 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta vuoden 2007 puolen välin jälkeen eli alkaen mallivuodesta 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,2, 1,6 tai 2,0 litraa, Traficom 2016.
  • Polttonesteputket: (Golf, Golf Variant, Golf Plus, EOS, Touran, Passat, Passat CC, Scirocco, Tiguan, Transporter). Joissakin 2,0l CR TDI -moottorilla varustetuissa malleissa suurpaineputket saattavat ajan mittaan alkaa vuotaa materiaalivirheen takia. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa asennetaan värähtelynvaimentimet suurpaineputkiin, Traficom 2011.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017-2014), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2011, 2009, 2008), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2012), Traficom.
  • Etuakselisto (2011, 2010), Traficom.
  • Asiapaperit (2010), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2009, 2008), Traficom.
  • Tiguan ei Traficom tilastossa (2007).
  • Tiguan II (2016->):
  • Kuluneet jarrulevyt, Saksa
  • Etuakselisto, pyöräntuennan poikittaisten tukivarsien kumilaakerointi (raju maastokäyttö), Saksa
  • Tiguan on kokonaisuutena laadukas ja vähävikainen auto, mutta raju maastokäyttö vaatii veronsa, alusta, pyöräntuenta ja jousitus joutuvat raskaassa autossa kovaan rasitukseen ja kuluvat kilometrien myötä, Saksa
  • Tiguan I (2007-2017):
  • Passatista lainattu alustarakenne joutuu raskaassa katumaasturissa koville, Saksa
  • Akselistot, pyöräntuenta, Saksa.
  • Vaurioituneet, taipuneet raidetangot ja olkanivelet, Saksa.
  • Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa.
  • Vetoakselit seitsenvuotiaissa, Saksa.
  • Kuluneet ja/tai naarmuuntuneet jarrulevyt, Saksa.
  • Katkenneita jousia (raju maastokäyttö), Saksa.
  • Akselistojen kumilaakerointi hapero (raju maastokäyttö), Saksa.
  • Pakoputkistossa ruostetta (raju maastokäyttö), Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku tyhjä (2007–2014).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä karstaa (2008–2011).
  • Käynnistysmoottori (2008-2010).
  • Jakopään ketju (2008–2009).
  • Sähkötoiminen pysäköintijarru jumissa, jarru ei vapaudu (2008 ja 2009).
  • Ahtopaineen säätöjärjestelmässä vika (2008–2009).
  • Moottori (2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Tiguan II (2016->)

Tiguan I (2007-2017)

  • Uudempien TDI-moottoreiden apulaitehihna luistaa, korjaussarja olemassa, AB.
  • Ilmastointilaitteen lauhdutin vaurioitunut kiveniskuista, AB.
  • Renkaat kuluneet oudosti ”hampaille”, AB.
  • Jarrut meluavat, AB.
  • Kestotestissä takajarrulevyt ja -palat piti vaihtaa 75 000 kilometrin ajon jälkeen, AB.
  • ADAC ilmoittaa viallisesta ahtopaineen säätöjärjestelmästä, jumittavasta pysäköintijarrusta ja jumittavasta virtalukosta.
  • ADAC ilmoittaa viallisesta ahtopaineen säätöjärjestelmästä, jumittavasta pysäköintijarrusta ja jumittavasta virtalukosta.
  • Ennen vuotta 2012 valmistuneissa tuotantoerissä 1.4 TSI-moottoreiden jakoketjuvaurioita, joiden seurauksena moottorivaurioita.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja/tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000–300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee: Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000–200 000 ajokilometrin välillä: Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa:
    KKV
  • 1.4 TSI -moottorien jakoketju on venynyt tai hypännyt rattaan yli, parannettu korjaussarja olemassa ja vuosimallista 2012 lähtien jakopään rakennetta on parannettu tehtaalla.
  • Tyyppivika: VW-konsernin turboahdettujen 1.2TSI- ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB.
  • Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Asiakas vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: KKV
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”: KKV
  • Käytettyä hankittaessa tarkasta automaattivaihteiston tyyppi. Tiguanin alkupään tuotantoerissä oli momentinmuuntimella varustettuja Tiptronic-automaattivaihteistoja, jotka kestävät. Sitten siirryttiin DSG-automaatteihin (kaksoiskytkinvaihteisto). Märkäkytkin-DSG on osoittautunut kuivakytkin-DSG-vaihteistoa kestävämmäksi. Jos DSG-oikuttelee, sen korjaaminen voi olla kallista. Kannattaa tiedustella jatkotakuuta. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”:
    KKV

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.