Volvo XC90 -tyyppiviat

Volvo XC90:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Volvo XC90

Volvo XC90:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Useita korjauskehotuksia Traficom sivuilla, tässä vain osa:
  • XC90 (L). ym. valm.aika: ei ilmoitettu. Rajoitetussa määrässä kyseisiä ajoneuvoja saattaa moottoritilan polttoainejohtimissa esiintyä pieniä murtumia, jotka saattavat johtaa polttoainevuotoihin. Korjaamokäynti kestää n. 30 min., asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 01/2019.
  • XC90 (16-), S80 (07-), V40 (13-), V90CC, XC70 (08-), S60CC, V60CC, V60(-18), S60 (11-), V70 (08-), V90(17-), XC60, V40CC, S90(17-): Vikakohde: Tärkeä turvallisuuteen liittyvä ilmoitus – imusarja: Kampanjaan kuuluvien autojen imusarjaan voi karstoittumisen seurauksena sulaa ja pahimmassa tapauksessa, jos auton käyttöä edelleen jatketaan huolimatta auton moottorin toimintahäiriöistä ja vikailmoituksista, tämä voi aiheuttaa paikallisen palon konetilassa. Tämän kampanjan tarkoitus on toimia ajoneuvon turvallisuuteen liittyvänä ilmoituksena ja toimintaohjeena tilanteessa, jossa määritettyjä oireita esiintyy. Autoille julkaistaan myöhemmin takaisinkutsukampanja, jolla autot kutsutaan korjaukseen. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 13 504 Kampanjan aloitus pvm: 27.06.2019, Traficom.
  • V40, V40CC, V60, V60CC, S60, S60CC, XC60, V70, XC70, S80, XC90: Vikakohde: VED-Polttoainelinja: Mahdollisesti halkeamia polttoaineletkun sisäkerroksessa. Tämä voi paineistetun järjestelmän yhteydessä johtaa polttoainevuotoon moottoritilassa. Asiakkaan yleisimmin havaitsema oire on diesel-polttoaineen haju. Korjaustoimenpiteenä polttoaineletkun uusinta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4 129. Kampanjan aloitus pvm: 07.01.2019, Traficom.
  • XC90: Vikakohde: Jäähdytysnesteputki: Jäähdytysnesteputki voi vuotaa nestettä katalysaattorin päälle, mikä voi ajan myötä vaurioittaa katalysaattorin lämpöeristettä. Pahimmassa tapauksessa ajan kuluessa tästä voi seurata katalysaattorin ympärillä olevien materiaalien syttyminen kun lämpötila nousee liian kovaksi auton ollessa paikallaan. Korjaustoimenpiteenä putken uusinta.Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 195 Kampanjan aloitus pvm: 17.04.2019, Traficom.
  • XC90 (L), ym. valm.aika: mallivuodet 2017 – 2019: Mainituissa ajoneuvosarjoissa saattaa esiintyä ohjelmaheikkouksia kommunikaatiomodulissa yhteydessä Volvo On Call- palvelun Telematic- toimintaan. Tällöin esim. onnettomuustilanteissa ei saada tietoa GPS -toiminnolla sijainnista. Kyseinen ohjelma pävitetään. Työ kestää n. 35 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 12/2018.
  • XC90, V90, V90CC, S90, XC60, V60, XC40 Vikakohde: VCM:n ohjelmisto: VCM:ään kytketyt toiminnot eivät ehkä toimi tarkoitetulla tavalla. Ajoneuvon käynnistyksen yhteydessä kuljettajan näyttöön voi tulla varoitusviestejä, joissa ilmoitetaan menetetyistä toiminnoista, mutta näin ei aina tapahdu. Korjauksena ohjelmistopäivitys. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1 719. Kampanjan aloitus pvm: 09.11.2018, Traficom.
  • 3. rivin turvavyö 3. rivin oikeanpuoleisen istuimen turvavyön valmistusparametri voi olla väärä. Tästä tilanteesta huolimatta turvavyö toimii tarkoitetulla tavalla, Traficom 6/2017.
  • 3. istuinrivin oikeanpuoleinen turvavyö (vyö+kiristin) ei täytä laatuparametrejä, jonka vuoksi vyön toiminta ei ole vaatimusten mukainen. Kyseisen ajoneuvotyypin 3. istuinrivin oikea vyö vaihdetaan. Koodi R89716. Mallivuosi 2017, ADAC 7/2017.
  • XC90 kolmella istuinrivillä: Kolmannen istuinrivin olkapää/pään turvatyyny saattaa aueta rivillä vajaasti, jolloin suojavaikutus jää puutteelliseksi. Valmistajan mukaan syynä on D-pilarin sisäpellissä oleva aukko. Ajoneuvon edustaja poistaa aukon, jolloin tyyny toimii häiriöttömästi. Työ kestää n. 0,5 h. Työ merkitään Volvon tiedostoon toimintakoodilla R89573, Mallivuosi 2017.
  • Turvavyön lukko: Muutamissa ajoneuvoissa saattaa etumatkustajan turvavyön Country lukon kiinnityspultti olla puutteellisesti kiinnitetty, josta saattaa seurata vyön kytkemisvaikeuksia. Kyseissä ajoneuvoissa tarkastetaan turvavyön lukko ja tarvittaessa vaihdetaan. Työ kestää n. 45 min., ADAC 02/2017.
  • Häikäisysuojan peilin kansi: Kampanjaan kuuluvissa autoissa turvatyynyn tarraa ei näy, kun häikäisysuoja taitetaan alas. Turvatyynyn tarra puuttuu matkustajan puolen häikäisysuojan peilin kannesta, Traficom 03/ 2017.
  • IC-turvaverhon pidikkeen pultit: Kampanjaan kuuluvissa autoissa turvaverho (IC) saattaa suojata heikommin törmäystilanteessa johtuen IC:n pidikkeen murtuneista pulteista, Traficom 03/2017.
  • Airbag: Kampanjaan kuuluvissa autoissa kuljettajan, matkustajan ja/tai istuimen turvatyynyt ei ehkä laukea tarkoitetulla tavalla johtuen täyttöpumpussa olevasta poikkeamasta, Traficom 12/2016, ADAC 02/2017.
  • Ilmastoinnin poistoletku: Kampanjaan kuuluvissa autoissa ilmastoinnin poistoletkua ei ole kiinnitetty oikein, Traficom 09/2016.
  • Turvaverho (7-paikkainen): Kampanjaan kuuluvissa autoissa turvaverho (IC) ei ehkä täyty tarkoitetulla tavalla kolmannen istuinrivin matkustajien kohdalla. D-pilarin sisäpaneelien takasivulla oleva kolo voi olla esteenä, että turvaverho ei täyty kokonaan, Traficom 2015.
  • SRS-johtosarja: Kampanjaan kuuluvissa autoissa etuistuinten sivuiskusuojajärjestelmän (SIPS) johtosarja on saatettu asentaa väärin. Jos johtosarja on asennettu väärin (sidottu istuimen selkänojan rungon ja SIPS-kannattimen väliin), on vaarana, että johtimen eriste vaurioituu, Traficom 2015.
  • Ohjaustehostimen letku: Kampanjaan kuuluvissa autoissa ohjaustehostimen letku voi kääntyä mutkalle ja joutua suoraan kosketukseen moottorin jäähdytyspuhaltimen kanssa. Tämä voi aiheuttaa ääntä, hankautumista ja mahdollisesti tehostimen öljyn vuotoa ja ohjaustehostuksen häviämisen, Traficom 2015.
  • Lasten-/vauvanistuin: Volvo ilmoittaa tuotteen takaisinkutsusta tukeakseen Britax Römer -yhtiön vapaaehtoista takaisinkutsua, joka kohdistuu Baby-Safe plus -vauvankuljetustuotteita, jotka on myyty Volvon jälleenmyyjien kautta. Tämä tilanne koskee Volvon lasten-/vauvanistuinta 0–13kg (perustuen Britax Römer BABY-SAFE plus-vauvankuljettimineen), osanumero 30756950, jotka on voitu myydä 2012 helmikuun 1. päivän ja huhtikuun 15. päivän välillä Volvon jälleenmyyjien kautta, Traficom 2012.
  • Moottoritilassa olevat putket: Kampanjaan kuuluvissa autoissa ohjaustehostimen öljyä voi vuotaa moottoritilassa olevasta putkiliitännästä, joka on yhdistetty ohjausvaihteen venttiilipesään. Korjaustoimenpiteenä on moottoritilassa olevien putkien vaihto, Traficom 2011.
  • Ohjaustehostin voi lakata toimimasta mahdollisen öljyvuodon vuoksi, VOSA 2011.
  • Vakiomalliset pyöränruuvit. Kampanjaan kuuluvissa autoissa vakiomallisten pyöränruuvien kartiolevyä ei ole karkaistu eikä pintakäsitelty. Vaihdetaan kaikki vakiomalliset pyöränruuvit, Traficom 2010.
  • Pyörä voi irrota! Vakiomalliset pyöränruuvit ruostuvat nopeasti, koska niiden tuotannossa on tehty virhe ruuvien lämpökäsittelyssä. Ruostuneet pyöränruuvit voivat löystyä ja pyörä voi irrota! Pyöränruuvit tulee vaihtaa, VOSA 2010, KBA 2010.
  • Pallonivel, vaihteenvalitsimen vipu, Traficom 2010.
  • Polttoaineen paineputki, mahdollinen vuoto, Traficom 2010.
  • Kannettavan Garmin nüvi 760 tai Garmin nüvi 765 -navigointilaitteen akku voi ylikuumentua, Traficom 2010.
  • Ohjaustehostimen letku, tarkastus, Traficom 2009.
  • Moottorinohjausjärjestelmä (ECM) ohjelmisto, Traficom 2007.
  • Ulompi ohjausnivel, Traficom 2006.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2017, 2016), Traficom
  • Etuakselisto (2015) Traficom
  • Ohjausnivelet ja –tangot (2015) Traficom
  • Ei Traficomin tilastossa (2014-2009), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Taka-akselisto (2008), Traficom.
  • Käyttöjarru (2007), Traficom.
  • Etuakselisto (2006), Traficom.
  • XC90 II (2015->):
  • Jarrulevyt ja –palat kuluvat nopeasti raskaassa autossa, Saksa
  • Pyöräntuennan ja ohjauslaitteiden nivelet ovat kovilla painavassa SUV-luokan autossa, Saksa
  • Tukivarsien ”puslat”, Saksa.
  • Alustassa voi olla vaurioita maastoajon vuoksi, Saksa
  • XC90 I (2002-2014):
  • Tiedot vuoden 2018 ja 2017 GTÜ-raportista sekä vuoden 2015 TÜV-raportista:
  • Vanhimmissa ohjauslaitteet, väljät ohjausnivelet, kuluneet raidetangonpäät, Saksa.
  • Kallistuksenvakaimen laakerointi kulunut, Saksa.
  • Pysäköintijarru heikkotehoinen ja puoltaa, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • XC90 ei mukana ADAC-tiepalveluraportin tilastossa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

XC90 II (2015->)

  • Kosketusnäytön käyttö hankalaa, ohjelmisto takkuaa, päivitys voi auttaa.
  • Kattoluukku saattaa vuotaa.
  • Takaistuimet kolisevat.

XC90 I (2002-2014)

  • XC90 ei ole mukana uusimmassa TÜV-raportissa, vuonna 2015 Autobild-lehdelle raportoidut viat:
  • Joitakin Ilmamassamittarin vaurioita, AB.
  • Vesivuotoja irronneiden ovitiivisteiden vuoksi, AB.
  • Öljyinen ohjaustehostimen pumppu, AB.
  • Epätasaisesti kuluneita renkaita, pyöränkulmien uudelleen säätö on ollut tarpeen, AB.
  • Ruostuneet pyöränpultit, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.