31.12.2021 Ajoneuvot Uusi vuosi, vanha ongelma: puolijohdepula jatkuu ainakin alkuvuoden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yleisen kulutuselektroniikan lisäksi autoala on kärsinyt puolijohdepulasta, joka ohjailee autojen valmistumista. Helpotusta tilanteeseen odotetaan aikaisintaan loppuvuodesta 2022. Maailmanlaajuinen puolijohteita eli mikropiirejä koskeva pula jatkuu vielä ainakin alkuvuoden 2022. Vuoden 2021 aikana sirupula näkyi esimerkiksi pelikonsoleiden ja näytönohjainten huonona saatavuutena. Autoalalla mikropiirien rajoitettu saatavuus näkyi mitä erilaisimpina tuotannollisina ratkaisuina.Osa valmistajista on valmistanut autoja esimerkiksi karsituilla varusteilla. Esimerkiksi vara-avaimet ovat saattaneet jäädä jälkitoimitukseen, digitaalimittaristoja on vaihdettu viisareihin ja jopa kosketusnäyttöjä on vaihdettu perinteisiin näyttöihin. Myös autojen toimitusajoissa on ollut suuria eroja.Monet autotehtaat ovat priorisoineet sähköautomallien tuotantoa kireässä sirutilanteessa, sillä päästörajojen kannalta on ollut järkevämpää panostaa varmasti rajat selvittäviin automalleihin. Näin on tehnyt esimerkiksi Ford, joka on suosinut Mustang Mach-e -sähköautoa perinteisen Mustangin sijaan. Toimitusajat ovat silti venyneet pääosin pitkiksi, kuten tuore selvityksemme paljasti. Myös paremmin varustellut ja kalliimmat automallit ovat olleet tuotantolistan kärjessä paremman katteen vuoksi.Autotehtaista tuoreimpia tuotantotaukoja ovat pitäneet esimerkiksi Mercedes-Benzin Unkarin tehdas Kecskemetissä, joten EQB-sähköauton vast'ikään käynnistynyt tuotanto huilaa tuoreeltaan. VW-ryhmän Seatia ja Cupraa valmistava tehdas Barcelonan lähellä huilaa tammikuun ensimmäisen viikon loppiaisen ympärillä niin ikään komponenttipulan takia. Myös Volkswagen Passat, Audi ja Škoda jatkavat joululomiaan tammikuun 10. päivään saakka puolijohteiden saatavuuden takia.Analytiikkayhtiö AutoForecast Solutions arvioi, että yhteensä 2021:n aikana valmistumatta jääneiden autojen määrä on maailmanlaajuisesti yli 11 miljoonaa ajoneuvoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilanne jatkuu 2022Sirupulan odotetaan jatkuvan ennallaan vielä alkuvuonna 2022, mutta loppuvuodesta tilanteeseen saattaa tulla jo muutoksia.BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse odottaa komponenttitilanteen olevan "lähellä normaalia" loppuvuodesta 2022, vaikkakin sähköautomallien kysynnän odotetaan säilyvän tarjontaa suurempana.Volkswagen arvioi, että 2022 muodostuu vielä vuotta 2021 huonommaksi, eli komponenttipulan pahin vuosi on vasta edessä. Saksalaisen Manager Magazin -lehden tietojen mukaan VW-ryhmä varautuu kahdeksan miljoonan auton toimituksiin 2022, kun 2021 liukuhihnoilta rullannee noin yhdeksän miljoonaa autoa. Vain Wolfsburgin kotitehtaan osalta arvioidaan tuotannon kasvua ensi vuonna, mutta tahti on siltikin vain noin puolet normaalista vuodesta.Toimitusjohtaja Herbert Diessin mukaan VW on solminut strategisia yhteistyösopimuksia Aasiassa olevien puolijohdetehtaiden kanssa. VW-ryhmässä sirupulan odotetaan helpottavan merkittävästi vasta 2023. – Kaikki, jotka uskovat kriisin laantuvan itsestään seuraavan vuoden aikana, ovat väärässä, kommentoi Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume.Mercedes-Benzin Digital Light -ajovalojen ohjausyksiköt muutaman vuoden takaa.Mercedes-Benzillä uskotaan, että sirupula helpottuu mahdollisesti vuoden 2022 aikana. Yhtiö on muodostanut komponenttikriisin aikana suhteita suoraan puolijohdetehtaiden kanssa.Renaultilla uskotaan, että puolijohdetilanne säilyy hankalana "ainakin" vuoden 2022 puoliväliin. Toimitusjohtaja Luca de Meo kommentoi, että ranskalaistehdas on joutunut välillä lähettämään edustajia Aasiaan etsimään oikeanlaisia mikrosiruja.Stellantiksen Carlos Tavares arvioi, että vuosien 2022 ja 2023 näkymät ovat epäselvät, mutta vuonna 2024 nyt muodostetut valmistussopimukset alkavat vaikuttaa.Ratkaisut hankaliaPuolijohteita koskeva pula ratkeaa erityisesti alihankkijoiden suunnalta hitaasti, sillä uusien tehtaiden rakennustyöt maksavat miljardeja ja kestävät puolijohdeteollisuudessa 4-5 vuotta. Myös nykyiset tehtaat on suunniteltu siten, että ne toimivat ympärivuorokautisesti, eikä valmistuskapasiteettia voida lisätä merkittävästi.Autovalmistajat ovat puolestaan ratkoneet ongelmaa muodostamalla suhteita suoraan tehtaiden kanssa. Lisäksi autoja on valmistettu ilman puuttuvia komponentteja odottamaan viimeistelyä, varusteiden jälkitoimituksella, alennuksilla ja korvaavilla ratkaisuilla. Osa valmistajista on kyennyt suunnittelemaan komponenttejaan ja ohjelmistojaan uudelleen, jotta ohjausyksiköt suoriutuvat samoista tehtävistä esimerkiksi saatavuuden mukaan vaihtuvilla mikropiireillä tai ne pystyvät hoitamaan useamman pienemmän järjestelmän tehtäviä.Lähteet: Automotive News Kuvat: Volvo, Mercedes-Benz Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Tekniikka Tunnetulta autovalmistajalta uusi aluevaltaus: uudelleenkäytettävän raketin koelaukaisu 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?