7.2.2021 Liikenne 1 111 peltipoliisia valvoo ylinopeuksia teiden varsilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkimus: Pienten ylinopeuksien kitkemiseen keskittymisen seurauksena mahdollisesti merkittäväkin osa lainvastaisista liikennerikoksista jää nykyisin piiloon. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo, että Suomessa on tätä nykyä 1 111 kiinteää nopeusvalvontapistettä eli kansankielellä peltipoliisia. Poliisilla on käytössään kiinteissä valvontapisteissä ”jonkin verran yli 200” kameraa, kertoo puolestaan Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Hannu Kautto blogissaan. Tarkempia tietoja kameroiden kokonaismäärästä ei ole saatavissa. Tarkkojen kameralukujen puuttuessa jää hieman arvailujen varaan, onko kamera vuorollaan käytössä noin joka viidennessä vai kuudennessa tolpassa. Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin (Krimo) tuoreeseen Seuraamusjärjestelmä 2019 -tutkimukseen poliisilta saatujen tietojen perusteella kulloinkin toiminnassa olleiden valvontakameroiden vuotuinen toiminta-aika samoin kuin tällaiset kamerat ohittaneiden ajoneuvojen määrät noin kolminkertaistuivat vuonna 2018 vuoteen 2015 verrattuna. Viime vuonna tietotekniikkaongelmat tosin romauttivat välähdysmääriä, uutisoi Yle 15.1. Ongelmien seurauksena iso osa peltipoliiseista välähteli viime vuonna kuukausien ajan vain törkeistä ylinopeuksista, joka siis tarkoittaa, että peltipoliisien välähdyskynnystä nostettiin sakotusrajalle 21 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sata uutta tolppaa Valvontatolpista sata ovat uusinta uutta eli ruotsalaista osaamista. Aiempaa kauempaa ja tarkemmin ajoneuvot kuvaamaan kykenevät Sensys-valvontapisteet perustuvat Tracking radar -tekniikkaan. Sen ansiosta kamerat pystyvät erottelemaan ajoneuvot toisistaan ja kohdistamaan valvonnan jopa 32 autoon kerrallaan, parhaimmillaan 150 metrin päähän. Kuten autoilijat ovat havainneet, loppukesällä 2019 käyttöön otettuja uuden tekniikan kameroita on esimerkiksi valtatiellä 4 noin sadan kilometrin matkalla Lusin ja Vaajakosken välillä 23 kappaletta ja valtatiellä 6 vajaan 60 kilometrin matkalla Koskenkylän ja Kouvolan välillä 16 kappaletta. ”Etupäässä nopeuksien hallintaa” Tieosuudet, joille kamerat sijoitetaan, valitaan Poliisihallituksen mukaan tienpitäjän onnettomuustilastojen pohjalta ja kameratolpan tarkka sijainti onnettomuustihentymien perusteella. – Etupäässä tolppavalvonta on nopeuksien hallintaa. Useita vuosia on kaupungeissa ollut myös liikennevalovalvontaa. Nykyisin pystytään myös valvomaan lainsäädännön puolesta turvavöitä ja kännykän käyttöä, käytännössä näitä valvotaan automaattivalvonta-autoilla, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen taustoittaa. Keskiössä pienet ylinopeudet Krimon tutkimuksen mukaan automaattisen nopeusvalvonnan kasvu on yhteydessä vuonna 2013 tehtyyn päätökseen lakkauttaa tieliikenteen valvontaan keskittynyt Liikkuva poliisi. ”Tämän seurauksena liikennevalvonta ja siitä määrättävät seuraamukset ovat kasvavassa määrin ylinopeusvalvontaa valvontakameroiden peittämillä tieosuuksilla samalla, kun muiden rikoslain ja tieliikennelain vastaisten ylinopeuksien ja liikennerikosten sekä liikennerikkomusten valvonta on supistunut.” Tutkimuksen mukaan tieliikenteen valvonnassa on koko ajan enemmän keskitytty vähemmän vaarallisen eli pienten ylinopeuksien kitkemiseen, tutkimuksessa arvioidaan. Sen seurauksena ”mahdollisesti merkittäväkin osa lainvastaisista liikennerikoksista jää nykyisin piiloon.”’ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutakin kuin nopeuksia Liikenneoikeuteen perehtyneen asiantuntija asianajaja Risto Tuorin mukaan on selvää, että merkittävä osa lainvastaisista liikennerikoksista jää poliisin nykyisillä resursseilla joka tapauksessa piiloon. – Kysymys on siitä, miten vähäisillä voimavaroilla saadaan optimaalisin lopputulos. Jos liikennevalvonta kohdistuu pääasiassa vain ajonopeuksien valvontaan, ei se saa Tuorilta kannatusta. – Ei tilanne tietenkään ole hyvä, jos pääasiassa valvotaan vain ajonopeuksia. Automaattivalvonnalla pystytään tosin valvomaan jatkossa myös muita ajotaparikkomuksia, Tuori huomauttaa. Täydentää poliisin liikennevalvontaa Poliisiylitarkastaja Hannu Kautto Poliisihallituksesta kertoo, että liikennevalvonnan osuus poliisin valvontaan käyttämästä työajasta on noin 40 prosenttia. Kautto tähdentää blogikirjoituksessaan, että automaattivalvonta ei korvaa poliisin tekemään perinteistä liikennevalvontaa, se täydentää sitä merkittävällä tavalla. ”Automaattivalvontaa ei voi rajallisesta henkilömäärästä johtuen korvata poliisin tekemällä valvonnalla, vaikka tätä kuulee usein toivottavan. Vaihtoehto on käytännössä vain valvomatta jättäminen.” Kautto lainaa liikennetutkija Petra Reimin diplomityötä Kiinteän automaattivalvonnan vaikutukset ja kohdentaminen. Sen mukaan "suomalaisten tutkimusten mukaan pistemäinen automaattivalvonta vähentää henkilövahinko-onnettomuuksia keskimäärin noin 15–20 % ja vakavimpia onnettomuuksia jopa 30–40 %.” Kyseisen vuonna 2018 Aalto-yliopistolle tehdyn diplomityön mukaan keskinopeudet ovat laskeneet Suomessa automaattivalvonnan avulla noin 2–3 km/h. ”Myös muissa maissa tehdyt tutkimukset vahvistavat, että automaattivalvonnan vaikutukset ovat voimakkaammat kamerapylväiden läheisyydessä, mutta nopeudet laskevat myös jonkin verran niiden välillä.” Rikesakoista kertyi 50 miljoonan euron potti vuonna 2019 – kiitos peltipoliisien Rikesakkoja määrättiin vuonna 2019 kaikkiaan 308 429. Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti Krimon Seuraamusjärjestelmä 2019 -tutkimuksen mukaan etenkin liikenteen automaattinen kameravalvonta kerrytti rikesakkopottia. Rikesakoista leijonanosa, 86 prosenttia, määrättiin liikenteen automaattisen kameravalvonnan perusteella. Rikesakoista saatu sakkokertymä oli 48,6 miljoonaa euroa vuonna 2019. Se on kasvanut sakon rahamäärien korottamisen jälkeen yli kaksinkertaiseksi vuosikymmenen alkuvuosien tasosta, joka oli noin 20–24 miljoonaa euroa vuosina 2010–2015. Nousu ajoittuu vuosiin 2015–2018, mikä johtuu rikesakkojen rahamäärien korottamisesta 1.9.2015 alkaen. Vuodesta 2016 alkanut kasvu johtunee puolestaan suurelta osin poliisin antamista ja 1.10.2016 voimaan tulleista kiristyneistä sakotusohjeista. Niissä rikesakon määräämisraja ylinopeustilanteissa alennettiin niin, että sakotusrajaa laskettiin 8 km/h ylinopeudesta 7 km/h ylinopeuteen 3 km/h -varmuusvähennys huomioiden. Vuonna 2019 annettiin eniten 170 euron (50 %) suuruisia rikesakkoja ja toiseksi eniten 140 euron (27 %) rikesakkoja. 200 euron rikesakkojen osuus oli 14 prosenttia kaikista rikesakoista. Suurin mahdollinen rikesakko tieliikenteessä oli tuolloin 200 euroa ylinopeuden ollessa 16–20 km/h. Tätä vähäisemmästä 8–15 km/h ylinopeudesta määrättiin joko 140 tai 170 euron suuruinen rikesakko sen mukaan, oliko suurin sallittu nopeus tiellä enintään 60 kilometriä tunnissa vai enemmän. Kaikkein pienimmistä ylinopeuksista selvisi huomautuksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Autoilija, täällä välähtää! Katso ahkerimmat peltipoliisit Autoliitto: Automaattinen kameravalvonta ei korvaa poliisia tien päällä Poliisipartiointi tien päällä on ollut laskussa Poliisi lähivuosista: haasteena huumekuskit ja kuolonkolarit Uudet peltipoliisit kykenevät enempään – hätäjarruttelusta ei ole apua Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Poliisihallitus, Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti, katsauksia 45/2021: Seuraamusjärjestelmä 2019, Kontrollijärjestelmä tilastojen ja tutkimusten valossa, Yle Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan