1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen Teksti Benjamin Helander Kuva Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen G-sarja on ainoa tapa päästä Geländewagenin rattiin alle 200 000 eurolla, kiitos nollan prosentin autoveron. Ensimmäisten autojen osalta asia ei tosin ole aivan näin yksinkertainen. Mercedes-Benz toi joitakin viikkoja sitten maailmanensi-iltaan hyvin paljon etukäteen odotetun ja kohistun täyssähköisen version eräästä kruununjalokivestään, G-sarjan maasturista. Kyseessä on automalli, jossa on kaikille neljälle pyörälle oma sähkömoottorinsa ja vaihdelaatikkonsa, jotka pystyvät 432 kilowatillaan ja 1 164 newtonmetrillään pistämään 3 085-kiloisen monsterin tanssimaan kuin ballerina. Tarkemmin sähköisen G580:n hämmästyttäviin ominaisuuksiin pääset tutustumaan täältä. Tässä artikkelissa on puolestaan aika tutustua sähköisen G-sarjan Suomi-hinnoitteluun, joka on sekin monelta kantilta katsottuna erittäinen mielenkiintoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkaen 152 500 euroa - asiassa alkuun yksi iso mutta Juuri täyssähköauton autoverovapauden takia oli nimenomaan odotettavissa, että G580:n Suomi-hinta näyttäisi polttomoottoriversioihin nähden huomattavan edulliselta. Juuri näin asia näyttää olevan. G580:n alkaen-hinnaksi on kirjattu 152 500 euroa, mikä on G-sarjan mittapuulla halpa, siis oikeasti halpa. G-sarjan Suomen-mallisto koostuu tällä hetkellä kolmesta hyvin erilaisesta malliversiosta. Täyssähköisen G580:n lisäksi ne ovat dieselmalli G450d päivitetyllä 3,0-litraisella rivi-6:lla sekä Mercedes-AMG G63 4,0-litraisella bensiini-V8:lla. Reilun 68 tonnin autovero nostaa G450d:n alkaen-hinnan sähköversion ohi noin 204 500 euroon. G63 on puolestaan aivan omilla luvuillaan, sillä sen 186 000 euron autovero tarkoittaa peräti 403 000 euron hintaa. Kaiken lisäksi malliston reilusti halvimpana G580 on myös malliston tehokkain versio. Mercedeksen G-sarjan tuoreeltaan päivitetty hinnasto mainitsee kuitenkin yhden huomattavan poikkeuksen juuri mainittuun. On nimittäin niin, että G580 on saatavilla 3/2025 tuotantoon asti ainoastaan PEA - Edition One -paketin kanssa. Tämä tarkoittaa käytännössä, että ensimmäisiin autoihin on pakko ostaa 55 290 euron täyteläinen herkkukori, jolloin hinta nousee niiden osalta yli 200 000 euron. Tämä koskee kuitenkin siis vain myynnin alkuaikaa. Edition One Vielä lopuksi mainittakoon, että myös sähköisen G-sarjan nimi näyttää vakiintuneen Suomessa. Asia kiinnostaa, sillä auton kansainvälinen nimi, Mercedes-Benz G580 with EQ Technology tai saksankielinen nimi Mercedes-Benz G580 mit EQ-Technologie, eivät taivu kovin hyvin suomalaiseen suuhun. Mersun Suomen-sivustolla puhutaan kuitenkin vain "täyssähköisestä G580:sta" tai yksinkertaisesti G580:sta. Tässähän ei ole mitään sekaantumisen vaaraa, sillä G-sarjan mallistosta ei löydy erikseen polttomoottorista G580:tä. Lähde: Mercedes-Benz/Veho Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 22.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQV – vahvasti digitalisoitunut 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 17.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä 13.3.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG E53 tarkoittaa 612 hevosvoimaa, lataushybridi-rivikuutosta ja nelivetoa 11.3.2024 Ajoneuvot Takapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” 11.3.2024 Ajoneuvot Suomessakin valmistettava Mercedes-Benz A-sarja saa jatkoaikaa tuotannossa Mercedeksen vetäessä takaisin täyssähkösuunnitelmiaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia 3.7.2024 Uutinen 200 euroa bensiiniauton muuntoon – puoli vuotta aikaa hakea tukirahaa 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee 4.10.2023 Ajoneuvot Suomessa aloitti uusi kiinalaisautomerkki – maahantuojan tavoite peräti 8 uutta mallia Suomeen tämän ja ensi vuoden aikana! 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Yleinen Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia