1.7.2024

1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat – tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen

Kuva Mercedes-Benz

Täyssähköinen G-sarja on ainoa tapa päästä Geländewagenin rattiin alle 200 000 eurolla, kiitos nollan prosentin autoveron. Ensimmäisten autojen osalta asia ei tosin ole aivan näin yksinkertainen.

Mercedes-Benz toi joitakin viikkoja sitten maailmanensi-iltaan hyvin paljon etukäteen odotetun ja kohistun täyssähköisen version eräästä kruununjalokivestään, G-sarjan maasturista. Kyseessä on automalli, jossa on kaikille neljälle pyörälle oma sähkömoottorinsa ja vaihdelaatikkonsa, jotka pystyvät 432 kilowatillaan ja 1 164 newtonmetrillään pistämään 3 085-kiloisen monsterin tanssimaan kuin ballerina. Tarkemmin sähköisen G580:n hämmästyttäviin ominaisuuksiin pääset tutustumaan täältä.

Tässä artikkelissa on puolestaan aika tutustua sähköisen G-sarjan Suomi-hinnoitteluun, joka on sekin monelta kantilta katsottuna erittäinen mielenkiintoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkaen 152 500 euroa - asiassa alkuun yksi iso mutta

Juuri täyssähköauton autoverovapauden takia oli nimenomaan odotettavissa, että G580:n Suomi-hinta näyttäisi polttomoottoriversioihin nähden huomattavan edulliselta. Juuri näin asia näyttää olevan.

G580:n alkaen-hinnaksi on kirjattu 152 500 euroa, mikä on G-sarjan mittapuulla halpa, siis oikeasti halpa. G-sarjan Suomen-mallisto koostuu tällä hetkellä kolmesta hyvin erilaisesta malliversiosta. Täyssähköisen G580:n lisäksi ne ovat dieselmalli G450d päivitetyllä 3,0-litraisella rivi-6:lla sekä Mercedes-AMG G63 4,0-litraisella bensiini-V8:lla. Reilun 68 tonnin autovero nostaa G450d:n alkaen-hinnan sähköversion ohi noin 204 500 euroon. G63 on puolestaan aivan omilla luvuillaan, sillä sen 186 000 euron autovero tarkoittaa peräti 403 000 euron hintaa. Kaiken lisäksi malliston reilusti halvimpana G580 on myös malliston tehokkain versio.

Mercedeksen G-sarjan tuoreeltaan päivitetty hinnasto mainitsee kuitenkin yhden huomattavan poikkeuksen juuri mainittuun. On nimittäin niin, että G580 on saatavilla 3/2025 tuotantoon asti ainoastaan PEA - Edition One -paketin kanssa. Tämä tarkoittaa käytännössä, että ensimmäisiin autoihin on pakko ostaa 55 290 euron täyteläinen herkkukori, jolloin hinta nousee niiden osalta yli 200 000 euron. Tämä koskee kuitenkin siis vain myynnin alkuaikaa.

Edition One

Vielä lopuksi mainittakoon, että myös sähköisen G-sarjan nimi näyttää vakiintuneen Suomessa. Asia kiinnostaa, sillä auton kansainvälinen nimi, Mercedes-Benz G580 with EQ Technology tai saksankielinen nimi Mercedes-Benz G580 mit EQ-Technologie, eivät taivu kovin hyvin suomalaiseen suuhun. Mersun Suomen-sivustolla puhutaan kuitenkin vain "täyssähköisestä G580:sta" tai yksinkertaisesti G580:sta. Tässähän ei ole mitään sekaantumisen vaaraa, sillä G-sarjan mallistosta ei löydy erikseen polttomoottorista G580:tä.

Lähde: Mercedes-Benz/Veho

Luetuimmat