1.4.2018 Ajoneuvot 108-vuotias autokaunotar – Hupmobile Model 20 Runabout vm. 1910 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hupmobile Model 20 Runabout esiteltiin yleisölle Detroitin autonäyttelyssä helmikuussa 1909 ja se sai loistavan vastaanoton. Yhtä suurta kiinnostusta se herättää 109 vuotta myöhemmin American Car Show -näyttelyssä. Detroitin vuoden 1909 autonäyttelyssä jopa itse Henry Ford antoi ylistävän kommentin tästä Hupmobile-mallista. – Kun näin tämän roadsterin, jonka Bobby Hupp on rakentanut, mietin että pystyisimmekö me ikinä rakentamaan samaan hintaan yhtä hyvää autoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1930-luvun lama tappoi HupmobilenPorvoolainen Markku Viitanen on neljän vuoden aikana rakentanut Hupmobilensa pieteetillä alusta loppuun. – Lähtökohta oli hyvä, sillä tämä yksilö oli ajokuntoinen ostohetkellä. Tosin moottorista kuului ylimääräistä kolinaa, toteaa Viitanen vaatimattomana työpanoksestaan.Tanskalaisen autovälittäjän kautta löytynyt Hupmobile on todellinen harvinaisuus, sillä vuonna 1908 perustetun detroitilaisen autovalmistajan tarina päättyi jo 30-luvun lamavuosien jälkimainingeissa. Viimeisiä autoja valmistettiin vuosina 36 ja 37. Tehdas investoi uusiin tuotantolaitoksiin suuria summia ja sitten kun tuli lama niin se oli siinä. Tuotantomääriltään Hupmobile ei ikinä ollut kärkipäätä mutta ominaisuuksiltaan se oli oman aikansa kehityksen kärjessä.Kun 1900-luvun alkupuolella käytettiin paljon vielä yksisylinterisiä moottoreita, niin esimerkiksi Cadillac ja Hupmobile valmistivat jo nelisylinterisiä moottoreita. Hupmobilen moottori on 2+2 -sylinterinen umpipäämoottori, eli siinä ei ole lainkaan kannentiivisteitä. Iskutilavuus tarkistetaan ACS-osastolla kuljettajan istuimen alta löytyvästä rekisteriotteesta ja tarkka lukema on 1835 kuutiosenttimetriä.Tehoksi ilmoitetaan 20 hevosvoimaa, mutta jo tuolloin moottorista oli pakoputkivirityksellä mahdollista kutitella ulos lisävoimaa. – Pakoputkessa on sellainen läppä tai venttiili, josta pakokaasut saadaan ulos jo ennen äänenvaimenninta. Hytin lattiassa on nappi, jota painamalla venttiili aukeaa ja silloin saadaan käyttöön yksi lisähevosvoima, esittelee Markku Viitanen vuoden 1910 pakoputkiviritystä.Varaosia yli 100-vuotiaaseen moottoriin on vaikea löytää eBaysta, joten moottorin korjauksessa oli turvauduttava koneistamoillakin kekseliäisyyteen. Kampiakselin kaula oli väljä, joten se kovakromattiin niin monta kertaa että siitä saatiin riittävän paksu. Lopuksi siivu pois sekä kampiakselin ja vauhtipyörän tasapainotus. Lopputuloksena on moottori, josta ei enää ylimääräisiä kolinoita kuulu.Monilevykytkin ja vaihdelaatikko muistuttavat jo läheisesti nykyaikaista autotekniikkaa. Vaihteita on eteen kaksi ja taakse yksi. Ohjauksen välitys on mikroautomainen yksi-yhteen ja takapyörien rumpujarrussa on omat hihnat sekä jalka- että käsijarrulle. Renkaat ovat Uniroyalin valmistamat ja sellaiset sai ostaa uutena ainakin vielä kaksi vuotta sitten.Varaosanumerot hyvässä tallessaKori oli ostohetkellä hyväkuntoinen, ainakin ikäisekseen. Peltityöt Viitanen on tehnyt itse ja rakennusmestarina korin puutyöt olivat hänelle vieläkin tutumpia. Ruuvinreikiä oli joissakin kohdissa liikaa. Ne piti ensin peittää kaikki ja sitten tehdä yksi tarvittava reikä oikeaan kohtaan. Liitoksista oli myös liima aikojen saatossa kadonnut. Pintoja hioessa paljastui, että osiin oli stanssattu nelinumeroisia lukuja, varaosanumeroita, joten jonkinasteisesta sarjatuotannosta Hupmobilen tehtaalla on aikanaan ollut kyse.Takapyörän laakerin korjaus kertoo, miten todellinen autoharrastaja ongelmat ratkaisee raiskaamatta alkuperäisiä rakenteita. Kun alkuperäisen väljän neulalaakerin tilalle ei enää uutta löytynyt, tehtiin alkuperäiseen laakeripesään kaksi erillistä puslaa ja niiden väliin neulalaakeri. Molempiin päihin asennettiin stefat ja niiden väliin rasvareikä, josta laakeri voidellaan. Alkuperäistä laakeripesää ei muutettu, eli jos tulevaisuudessa alkuperäinen laakeri jostain löytyy, voidaan se vaihtaa paikalle ilman ylimääräisiä työvaiheita ja koneistuksia.Valopetroolilyhty hoitaa kahta virkaa: se näyttää sekä punaista takavaloa että kirkasta valoa rekisterikilvelle.Valokuvista mahdoton selvittää alkuperäistä väriäPunainen väri on niin lähellä alkuperäistä kuin mahdollista. Tarkkaa väriä ei pystynyt löytämään sen ajan valokuvista, sillä silloin valokuvat olivat vielä mustavalkoisia. Korin punainen värikin on Viitasen kädentaidon tulosta. – Olen värjännyt osat itse. Kun en ole automaalari niin en uskalla sanoa että olisin maalannut.Kärsivällisyyttä osien värjäyskin on vaatinut. – Maalaamisen jälkeen piti aina odottaa pari tuntia tallilla ja katsoa lähteekö se valumaan. Jos lähtee, niin sitten osa ylösalaisin kääntämällä piti tappaa valuma.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi lasikaappiin vaan ajettavaksiViitasen Hupmobile on katsastettu tämän vuoden tammikuun 18. päivänä ja se on täysin tieliikennekelpoinen. Sillä on tarkoitus myös ajella tulevana kesänä ja osallistua eri tapahtumiin. – En tehnyt sitä lasikaappiin. Jos ja kun ajaessa tulee vikoja, niin kyllä nykykoneistamon laitteilla pitää pystyä korjaamaan se mitä vuonna 1910 on pystytty rakentamaan. Tai sitten tehdään 3D-tulostamalla uusia osia.Markku Viitanen ja Hupmobile.Yli satavuotiaita autoja haikaileville Markku Viitanen antaa vielä muutaman käytännön ohjeen. – Kyllä sen aihion pitää ostohetkellä olla aika täydellinen, mielellään ajokuntoinen. Jos tämänikäisestä autosta puuttuu moottori, niin kauan pitää anoa että Amerikassa joku suostuu sellaisen myymään, jos edes sellaista moottoria löytyy. Mutta rakenteiltaan nämä ovat yksinkertaisia ja kaikki on hyvin näkyvillä, joten periaatteessa mitään estettä tällaisen rakentelulle ei ole.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”