26.9.2020 Ajoneuvot Kevyesti kuuma Ford Puma ST – 200 hevosvoimaa crossoverissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma ST tuo kompaktien SUV-mallien autoluokkaan mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen ja 200 hevosvoimaa tehoa. Uusi vihreä väri on ilkeä. Ford Puma ST siirtää Ford Performancen kädenjäljen ensimmäistä kertaa Euroopassa kompaktien SUV-mallien segmenttiin. Uusi Ford Puma ST tuo 200 hevosvoimaa tehoa ja mekaanisen tasauspyörästön lukon korotetun maavaran crossovereiden autoluokkaan. Esimerkiksi Volkswagen T-Roc R menee suorilla karkuun, mutta monelle muulle sähäkkä puuma laittaa kampoihin.Kuvissakin esiintyvä Mean Green -ulkoväri tuo mieleen vihermamban, kevytmetallivanteiden koko on 19-tuumaa ja jakkarat on tilatttu Recarolta. Mukana on yhä myös tavaratilan lattian alla sijaitseva, upeasti nimetty, 80-litrainen Ford MegaBox. Fordin mielestä Puma ST yhdistää järkevän auton ja riemastuttavan ajettavuuden – jonkun muun mielestä esimerkiksi Fiesta ST ja entinen Focus RS tekivät sen jo vuosia sitten.– Todelliset autoharrastajat eivät halua luopua jännityksestä vain, koska elämäntilanne vaatii “järkevämmän” auton. Niinpä meille oli itsestään selvää, että Puma ST:n pitää olla yhtä riemastuttava ja suorituskykyinen kuin muutkin ST-mallit – ja samalla säilyttää Puman käytännöllisyys, kertoo Ford Europen Performance Manager Stefan Muenzinger.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu moottori ja lupauksia ajettavuudestaMoottori on lainattu Fiesta ST:n konehuoneesta ja muistettu tukea kiinni tähän uuteen koriin. Kolmisylinterinen 1,5-litrainen EcoBoost-bensiinimoottorissa tuottaa 200 hevosvoimaa turboahtimen ja nokka-akseleiden muuttuvan ajoituksen avulla. Tuo huipputeho saavutetaan kierroslukumittarin osoittaessa 6000 kierrosta minuutissa ja huippuvääntö 320 newtonmetriä välillä 2500-3000 kierrosta minuutissa.Puma ST kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,7 sekunnissa. Jos vauhtia saa nopeammin lisää, sitä pitää myös saada pois. Etujarrulevyjen halkaisija on nyt 325 millimetriä ja takajarrulevyjen 271 millimetriä.Ford Puma ST on Euroopassa ensimmäinen pieni SUV-malli, johon on saatavana keulan pitoa optimoiva tasauspyörästön luistonrajoitin. Lisävarusteena saatava Quaifen mekaaninen tasauspyörästön lukko tarjoaa lisää vetopitoa ja tällä pyritään välttämään yksittäisen etupyörän luistaminen.Kallistelua pyritään vastustamaan ainakin järeämmillä vakaajilla. Ford Puma ST saa etuakselille 24 millimetriä paksun vakaajan ja takana on 28 millimetriä paksu kallistuksenvakaaja. Auton jousien kerrotaan olevan erilaiset auton vasemmalla ja oikealla puolella vastaanottaen myös sivuttaisvoimia. Iskunvaimentimet ovat Hitachin valmistamat ja kaksiputkiset.Ohjauksesta on haluttu nopeampi. Puma ST:n ohjausvaihteen välityssuhde on 11.4:1 eli lähes 25 prosenttia Puman vakiomallia nopeampi. Yhdessä olka-akselin muutosten kanssa tämän lupaillaan tarkoittavan parempaa ohjausta.“Tarkka ohjaus on aivan keskeistä kaikissa ST-malleissa, ja Puma ST:n ohjausvaste on poikkeuksellinen. Suoran ja tarkan reagoinnin ansiosta kuljettaja voi luottaa autoon, mikä on hauskan ajamisen tärkein ainesosa,” Muenzinger sanoo.Kolmivaiheinen luistonestojärjestelmä antaa mahdollisuuden valita kuinka herkästi järjestelmän tahtoo puuttuvan. Ajotilassa Track Ford lupailee luistonestojärjestelmän kytkeytyvän kokonaan pois päältä.Mean Green, mutta mustaUlkovärivaihtoehtoihin kuuluvat Race Red, Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic ja ainoastaan ST-malliin saatava uusi Mean Green. Puma ST on valmistajan mukaan helposti tunnistettava, sillä sen katto, etusäleikön kehykset, kylkilistat, ovipeilien suojukset ja takaspoileri ovat vakiona mustat.Sama tyyli jatkuu myös sisätiloissa. Lämmitettävät ja pehmustetut Recaro-urheiluistuimet on koristettu ST-logolla ja Miko Dinamica -kankaalla. Sisätilojen muihin yksityiskohtiin kuuluvat Ford Performance -kynnyslistat, alaosastaan tasainen nahkainen ohjauspyörä ja ST-vaihteenvalitsin. Istuimet, turvavyöt, vaihteenvalitsimen suoja ja ST-brändätyt lattiamatot on viimeistelty metallinharmaalla tikkauksella.Vakiovarusteista voidaan mainita lämmitettävä tuulilasi, tuulilasinpyyhkijät sadetunnistimella sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Samoin hintaan kuuluu langaton latausalusta, B&O premium-äänentoistojärjestelmä ja Apple CarPlay ja Android Auto™ yhteensopiva Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Mallissa on myös vakiovarusteena FordPass Connect, jonka ansiosta Puma ST:n omistajat voivat esimerkiksi paikantaa auton FordPass-mobiilisovelluksella.Ford Puma ST:n myynti alkaa Suomessa syyskuun lopussa ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen vuoden 2021 alussa.Kuvat ja lähde: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja