26.9.2020 Ajoneuvot Kevyesti kuuma Ford Puma ST – 200 hevosvoimaa crossoverissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma ST tuo kompaktien SUV-mallien autoluokkaan mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen ja 200 hevosvoimaa tehoa. Uusi vihreä väri on ilkeä. Ford Puma ST siirtää Ford Performancen kädenjäljen ensimmäistä kertaa Euroopassa kompaktien SUV-mallien segmenttiin. Uusi Ford Puma ST tuo 200 hevosvoimaa tehoa ja mekaanisen tasauspyörästön lukon korotetun maavaran crossovereiden autoluokkaan. Esimerkiksi Volkswagen T-Roc R menee suorilla karkuun, mutta monelle muulle sähäkkä puuma laittaa kampoihin.Kuvissakin esiintyvä Mean Green -ulkoväri tuo mieleen vihermamban, kevytmetallivanteiden koko on 19-tuumaa ja jakkarat on tilatttu Recarolta. Mukana on yhä myös tavaratilan lattian alla sijaitseva, upeasti nimetty, 80-litrainen Ford MegaBox. Fordin mielestä Puma ST yhdistää järkevän auton ja riemastuttavan ajettavuuden – jonkun muun mielestä esimerkiksi Fiesta ST ja entinen Focus RS tekivät sen jo vuosia sitten.– Todelliset autoharrastajat eivät halua luopua jännityksestä vain, koska elämäntilanne vaatii “järkevämmän” auton. Niinpä meille oli itsestään selvää, että Puma ST:n pitää olla yhtä riemastuttava ja suorituskykyinen kuin muutkin ST-mallit – ja samalla säilyttää Puman käytännöllisyys, kertoo Ford Europen Performance Manager Stefan Muenzinger.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu moottori ja lupauksia ajettavuudestaMoottori on lainattu Fiesta ST:n konehuoneesta ja muistettu tukea kiinni tähän uuteen koriin. Kolmisylinterinen 1,5-litrainen EcoBoost-bensiinimoottorissa tuottaa 200 hevosvoimaa turboahtimen ja nokka-akseleiden muuttuvan ajoituksen avulla. Tuo huipputeho saavutetaan kierroslukumittarin osoittaessa 6000 kierrosta minuutissa ja huippuvääntö 320 newtonmetriä välillä 2500-3000 kierrosta minuutissa.Puma ST kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,7 sekunnissa. Jos vauhtia saa nopeammin lisää, sitä pitää myös saada pois. Etujarrulevyjen halkaisija on nyt 325 millimetriä ja takajarrulevyjen 271 millimetriä.Ford Puma ST on Euroopassa ensimmäinen pieni SUV-malli, johon on saatavana keulan pitoa optimoiva tasauspyörästön luistonrajoitin. Lisävarusteena saatava Quaifen mekaaninen tasauspyörästön lukko tarjoaa lisää vetopitoa ja tällä pyritään välttämään yksittäisen etupyörän luistaminen.Kallistelua pyritään vastustamaan ainakin järeämmillä vakaajilla. Ford Puma ST saa etuakselille 24 millimetriä paksun vakaajan ja takana on 28 millimetriä paksu kallistuksenvakaaja. Auton jousien kerrotaan olevan erilaiset auton vasemmalla ja oikealla puolella vastaanottaen myös sivuttaisvoimia. Iskunvaimentimet ovat Hitachin valmistamat ja kaksiputkiset.Ohjauksesta on haluttu nopeampi. Puma ST:n ohjausvaihteen välityssuhde on 11.4:1 eli lähes 25 prosenttia Puman vakiomallia nopeampi. Yhdessä olka-akselin muutosten kanssa tämän lupaillaan tarkoittavan parempaa ohjausta.“Tarkka ohjaus on aivan keskeistä kaikissa ST-malleissa, ja Puma ST:n ohjausvaste on poikkeuksellinen. Suoran ja tarkan reagoinnin ansiosta kuljettaja voi luottaa autoon, mikä on hauskan ajamisen tärkein ainesosa,” Muenzinger sanoo.Kolmivaiheinen luistonestojärjestelmä antaa mahdollisuuden valita kuinka herkästi järjestelmän tahtoo puuttuvan. Ajotilassa Track Ford lupailee luistonestojärjestelmän kytkeytyvän kokonaan pois päältä.Mean Green, mutta mustaUlkovärivaihtoehtoihin kuuluvat Race Red, Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic ja ainoastaan ST-malliin saatava uusi Mean Green. Puma ST on valmistajan mukaan helposti tunnistettava, sillä sen katto, etusäleikön kehykset, kylkilistat, ovipeilien suojukset ja takaspoileri ovat vakiona mustat.Sama tyyli jatkuu myös sisätiloissa. Lämmitettävät ja pehmustetut Recaro-urheiluistuimet on koristettu ST-logolla ja Miko Dinamica -kankaalla. Sisätilojen muihin yksityiskohtiin kuuluvat Ford Performance -kynnyslistat, alaosastaan tasainen nahkainen ohjauspyörä ja ST-vaihteenvalitsin. Istuimet, turvavyöt, vaihteenvalitsimen suoja ja ST-brändätyt lattiamatot on viimeistelty metallinharmaalla tikkauksella.Vakiovarusteista voidaan mainita lämmitettävä tuulilasi, tuulilasinpyyhkijät sadetunnistimella sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Samoin hintaan kuuluu langaton latausalusta, B&O premium-äänentoistojärjestelmä ja Apple CarPlay ja Android Auto™ yhteensopiva Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Mallissa on myös vakiovarusteena FordPass Connect, jonka ansiosta Puma ST:n omistajat voivat esimerkiksi paikantaa auton FordPass-mobiilisovelluksella.Ford Puma ST:n myynti alkaa Suomessa syyskuun lopussa ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen vuoden 2021 alussa.Kuvat ja lähde: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää