26.9.2020 Ajoneuvot Kevyesti kuuma Ford Puma ST – 200 hevosvoimaa crossoverissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma ST tuo kompaktien SUV-mallien autoluokkaan mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen ja 200 hevosvoimaa tehoa. Uusi vihreä väri on ilkeä. Ford Puma ST siirtää Ford Performancen kädenjäljen ensimmäistä kertaa Euroopassa kompaktien SUV-mallien segmenttiin. Uusi Ford Puma ST tuo 200 hevosvoimaa tehoa ja mekaanisen tasauspyörästön lukon korotetun maavaran crossovereiden autoluokkaan. Esimerkiksi Volkswagen T-Roc R menee suorilla karkuun, mutta monelle muulle sähäkkä puuma laittaa kampoihin.Kuvissakin esiintyvä Mean Green -ulkoväri tuo mieleen vihermamban, kevytmetallivanteiden koko on 19-tuumaa ja jakkarat on tilatttu Recarolta. Mukana on yhä myös tavaratilan lattian alla sijaitseva, upeasti nimetty, 80-litrainen Ford MegaBox. Fordin mielestä Puma ST yhdistää järkevän auton ja riemastuttavan ajettavuuden – jonkun muun mielestä esimerkiksi Fiesta ST ja entinen Focus RS tekivät sen jo vuosia sitten.– Todelliset autoharrastajat eivät halua luopua jännityksestä vain, koska elämäntilanne vaatii “järkevämmän” auton. Niinpä meille oli itsestään selvää, että Puma ST:n pitää olla yhtä riemastuttava ja suorituskykyinen kuin muutkin ST-mallit – ja samalla säilyttää Puman käytännöllisyys, kertoo Ford Europen Performance Manager Stefan Muenzinger.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu moottori ja lupauksia ajettavuudestaMoottori on lainattu Fiesta ST:n konehuoneesta ja muistettu tukea kiinni tähän uuteen koriin. Kolmisylinterinen 1,5-litrainen EcoBoost-bensiinimoottorissa tuottaa 200 hevosvoimaa turboahtimen ja nokka-akseleiden muuttuvan ajoituksen avulla. Tuo huipputeho saavutetaan kierroslukumittarin osoittaessa 6000 kierrosta minuutissa ja huippuvääntö 320 newtonmetriä välillä 2500-3000 kierrosta minuutissa.Puma ST kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,7 sekunnissa. Jos vauhtia saa nopeammin lisää, sitä pitää myös saada pois. Etujarrulevyjen halkaisija on nyt 325 millimetriä ja takajarrulevyjen 271 millimetriä.Ford Puma ST on Euroopassa ensimmäinen pieni SUV-malli, johon on saatavana keulan pitoa optimoiva tasauspyörästön luistonrajoitin. Lisävarusteena saatava Quaifen mekaaninen tasauspyörästön lukko tarjoaa lisää vetopitoa ja tällä pyritään välttämään yksittäisen etupyörän luistaminen.Kallistelua pyritään vastustamaan ainakin järeämmillä vakaajilla. Ford Puma ST saa etuakselille 24 millimetriä paksun vakaajan ja takana on 28 millimetriä paksu kallistuksenvakaaja. Auton jousien kerrotaan olevan erilaiset auton vasemmalla ja oikealla puolella vastaanottaen myös sivuttaisvoimia. Iskunvaimentimet ovat Hitachin valmistamat ja kaksiputkiset.Ohjauksesta on haluttu nopeampi. Puma ST:n ohjausvaihteen välityssuhde on 11.4:1 eli lähes 25 prosenttia Puman vakiomallia nopeampi. Yhdessä olka-akselin muutosten kanssa tämän lupaillaan tarkoittavan parempaa ohjausta.“Tarkka ohjaus on aivan keskeistä kaikissa ST-malleissa, ja Puma ST:n ohjausvaste on poikkeuksellinen. Suoran ja tarkan reagoinnin ansiosta kuljettaja voi luottaa autoon, mikä on hauskan ajamisen tärkein ainesosa,” Muenzinger sanoo.Kolmivaiheinen luistonestojärjestelmä antaa mahdollisuuden valita kuinka herkästi järjestelmän tahtoo puuttuvan. Ajotilassa Track Ford lupailee luistonestojärjestelmän kytkeytyvän kokonaan pois päältä.Mean Green, mutta mustaUlkovärivaihtoehtoihin kuuluvat Race Red, Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic ja ainoastaan ST-malliin saatava uusi Mean Green. Puma ST on valmistajan mukaan helposti tunnistettava, sillä sen katto, etusäleikön kehykset, kylkilistat, ovipeilien suojukset ja takaspoileri ovat vakiona mustat.Sama tyyli jatkuu myös sisätiloissa. Lämmitettävät ja pehmustetut Recaro-urheiluistuimet on koristettu ST-logolla ja Miko Dinamica -kankaalla. Sisätilojen muihin yksityiskohtiin kuuluvat Ford Performance -kynnyslistat, alaosastaan tasainen nahkainen ohjauspyörä ja ST-vaihteenvalitsin. Istuimet, turvavyöt, vaihteenvalitsimen suoja ja ST-brändätyt lattiamatot on viimeistelty metallinharmaalla tikkauksella.Vakiovarusteista voidaan mainita lämmitettävä tuulilasi, tuulilasinpyyhkijät sadetunnistimella sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Samoin hintaan kuuluu langaton latausalusta, B&O premium-äänentoistojärjestelmä ja Apple CarPlay ja Android Auto™ yhteensopiva Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Mallissa on myös vakiovarusteena FordPass Connect, jonka ansiosta Puma ST:n omistajat voivat esimerkiksi paikantaa auton FordPass-mobiilisovelluksella.Ford Puma ST:n myynti alkaa Suomessa syyskuun lopussa ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen vuoden 2021 alussa.Kuvat ja lähde: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen