26.9.2020 Ajoneuvot Kevyesti kuuma Ford Puma ST – 200 hevosvoimaa crossoverissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma ST tuo kompaktien SUV-mallien autoluokkaan mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen ja 200 hevosvoimaa tehoa. Uusi vihreä väri on ilkeä. Ford Puma ST siirtää Ford Performancen kädenjäljen ensimmäistä kertaa Euroopassa kompaktien SUV-mallien segmenttiin. Uusi Ford Puma ST tuo 200 hevosvoimaa tehoa ja mekaanisen tasauspyörästön lukon korotetun maavaran crossovereiden autoluokkaan. Esimerkiksi Volkswagen T-Roc R menee suorilla karkuun, mutta monelle muulle sähäkkä puuma laittaa kampoihin. Kuvissakin esiintyvä Mean Green -ulkoväri tuo mieleen vihermamban, kevytmetallivanteiden koko on 19-tuumaa ja jakkarat on tilatttu Recarolta. Mukana on yhä myös tavaratilan lattian alla sijaitseva, upeasti nimetty, 80-litrainen Ford MegaBox. Fordin mielestä Puma ST yhdistää järkevän auton ja riemastuttavan ajettavuuden – jonkun muun mielestä esimerkiksi Fiesta ST ja entinen Focus RS tekivät sen jo vuosia sitten. – Todelliset autoharrastajat eivät halua luopua jännityksestä vain, koska elämäntilanne vaatii “järkevämmän” auton. Niinpä meille oli itsestään selvää, että Puma ST:n pitää olla yhtä riemastuttava ja suorituskykyinen kuin muutkin ST-mallit – ja samalla säilyttää Puman käytännöllisyys, kertoo Ford Europen Performance Manager Stefan Muenzinger. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu moottori ja lupauksia ajettavuudesta Moottori on lainattu Fiesta ST:n konehuoneesta ja muistettu tukea kiinni tähän uuteen koriin. Kolmisylinterinen 1,5-litrainen EcoBoost-bensiinimoottorissa tuottaa 200 hevosvoimaa turboahtimen ja nokka-akseleiden muuttuvan ajoituksen avulla. Tuo huipputeho saavutetaan kierroslukumittarin osoittaessa 6000 kierrosta minuutissa ja huippuvääntö 320 newtonmetriä välillä 2500-3000 kierrosta minuutissa. Puma ST kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,7 sekunnissa. Jos vauhtia saa nopeammin lisää, sitä pitää myös saada pois. Etujarrulevyjen halkaisija on nyt 325 millimetriä ja takajarrulevyjen 271 millimetriä. Ford Puma ST on Euroopassa ensimmäinen pieni SUV-malli, johon on saatavana keulan pitoa optimoiva tasauspyörästön luistonrajoitin. Lisävarusteena saatava Quaifen mekaaninen tasauspyörästön lukko tarjoaa lisää vetopitoa ja tällä pyritään välttämään yksittäisen etupyörän luistaminen. Kallistelua pyritään vastustamaan ainakin järeämmillä vakaajilla. Ford Puma ST saa etuakselille 24 millimetriä paksun vakaajan ja takana on 28 millimetriä paksu kallistuksenvakaaja. Auton jousien kerrotaan olevan erilaiset auton vasemmalla ja oikealla puolella vastaanottaen myös sivuttaisvoimia. Iskunvaimentimet ovat Hitachin valmistamat ja kaksiputkiset. Ohjauksesta on haluttu nopeampi. Puma ST:n ohjausvaihteen välityssuhde on 11.4:1 eli lähes 25 prosenttia Puman vakiomallia nopeampi. Yhdessä olka-akselin muutosten kanssa tämän lupaillaan tarkoittavan parempaa ohjausta. “Tarkka ohjaus on aivan keskeistä kaikissa ST-malleissa, ja Puma ST:n ohjausvaste on poikkeuksellinen. Suoran ja tarkan reagoinnin ansiosta kuljettaja voi luottaa autoon, mikä on hauskan ajamisen tärkein ainesosa,” Muenzinger sanoo. Kolmivaiheinen luistonestojärjestelmä antaa mahdollisuuden valita kuinka herkästi järjestelmän tahtoo puuttuvan. Ajotilassa Track Ford lupailee luistonestojärjestelmän kytkeytyvän kokonaan pois päältä. Mean Green, mutta musta Ulkovärivaihtoehtoihin kuuluvat Race Red, Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic ja ainoastaan ST-malliin saatava uusi Mean Green. Puma ST on valmistajan mukaan helposti tunnistettava, sillä sen katto, etusäleikön kehykset, kylkilistat, ovipeilien suojukset ja takaspoileri ovat vakiona mustat. Sama tyyli jatkuu myös sisätiloissa. Lämmitettävät ja pehmustetut Recaro-urheiluistuimet on koristettu ST-logolla ja Miko Dinamica -kankaalla. Sisätilojen muihin yksityiskohtiin kuuluvat Ford Performance -kynnyslistat, alaosastaan tasainen nahkainen ohjauspyörä ja ST-vaihteenvalitsin. Istuimet, turvavyöt, vaihteenvalitsimen suoja ja ST-brändätyt lattiamatot on viimeistelty metallinharmaalla tikkauksella. Vakiovarusteista voidaan mainita lämmitettävä tuulilasi, tuulilasinpyyhkijät sadetunnistimella sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Samoin hintaan kuuluu langaton latausalusta, B&O premium-äänentoistojärjestelmä ja Apple CarPlay ja Android Auto™ yhteensopiva Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Mallissa on myös vakiovarusteena FordPass Connect, jonka ansiosta Puma ST:n omistajat voivat esimerkiksi paikantaa auton FordPass-mobiilisovelluksella. Ford Puma ST:n myynti alkaa Suomessa syyskuun lopussa ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen vuoden 2021 alussa. Kuvat ja lähde: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?