9.11.2020

Cupra Leon 245hv lataushybridinä alle 40 000 euroa – farmari tonnin lisää

Cupra Leon Sportstourer

Cupra Leon tarjoaa 245 hevosvoimaa ja runsaan vakiovarustelun lataushybridinä alle 40 000 euron hintaan. Vain tuhat euroa enemmän maksava farmari saattaa nousta suosituksi.

Cupra Leon tarkoittaa, että on aika unohtaa Seat Leon Cupra. Kyse on pitkälti samanlaisesta autosta, mutta brändi on nyt muuttunut suorituskykyisestä moottoriurheiluun yhdistettävästä osastosta pääosin katumaastureita valmistavaksi automerkiksi.

Nyt Cupra laajentaa matalampaan suuntaan Leonin myötä, joka tulee tarjolle lataushybridinä kahdessa korimallissa. Nuo korimallit ovat 5-ovinen viistoperä, eli niin sanottu hatchback, sekä Sportstourer-nimellä myytävä farmariversio. Ensi alkuun myyntiin tuleva lataushybridiversio tarkoittaa 245 hevosvoiman huipputehoa.

Viistoperänä hinta painuu lukemaan 39 994 euroa eli hieman alle tasaluvun kauniimmalta näyttääkseen. Farmarikorin, eli Sportstourerin, lisähinta on vain yksi tuhatlappunen ja se alkaa tarkasti summasta 40 992 euroa. Myös muita versioita on tulossa ja erityisesti odotamme yli 300 hevosvoimaa tarjoavaa 2-litraista bensiinimoottoria nelivetofarmarina.

Cupra Leon

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cupra Leon 1.4 PHEV

Uuden Cupra Leonin voimalinja on jo konsernisisaruksista kovasti tuttu Škoda Octavia RS iV:n sekä Volkswagen Golf GTE:n koreissa. Polttomoottorina toimii 110 kilowatin (150 hv) tehoinen 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori 250 newtonmetrin vääntöhuipulla ja sitä avittaa 85 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Järjestelmän tarjoamat huippuarvot ovat 180 kilowattia (245 hv) ja 400 newtonmetriä.

Lataushybridin akun kapasiteetti on 13 kilowattituntia, jonka avulla voidaan saavuttaa sähköistä toimintamatkaa jopa 52 kilometriä (WLTP). Pikalatauslaitteen avulla akku voidaan ladata tyhjästä täyteen 3,5 tunnissa, mutta kotitalouspistokkeesta sama operaatio kestää kuusi tuntia.

Cupra Leon

Sporttisin varustein

Cupra Leon 1.4 PHEV e-Hybridin vakiovarusteluun kuuluu muun muassa digitaalinen mittaristo, audio- ja navigointijärjestelmä 10-tuumaisella kosketusnäytöllä, kolmialueinen automaatti-ilmastointi sekä lämmitettävä ohjauspyörä. Sporttisempaa henkeä vakiovarusteista viestivät integroidulla niskatuella varustetut istuimet, jäykempi alusta, säädettävä iskunvaimennus (DCC), ajoprofiilin valinta sekä 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Ostajalle tarjotaan kaksi verhoiluvaihtoehtoa ja ulkovärivaihtoehtoina on neljä metalliväriä, kaksi erikoisväriä sekä kaksi mattaväriä.

Kuljettajaa avustavista järjestelmistä vakiovarusteina ovat muun muassa törmäysvaroitin hätäjarrutustoiminnolla, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloavustin, liikennemerkkien tunnistus, pysäköintiavustin, pysäköintitutka edessä ja takana sekä peruutuskamera. Lisävarusteena saatavilla on vielä kaksi turvallisuuspakettia.

Cupra Leon

Ulkonäkö paljastaa

Valmistajan mukaan isommat lokasuojat ja ilmanottoaukot korostavat auton itsevarmaa ulkonäköä. Muihin tunnistettaviin piirteisiin lukeutuvat helmat, tummat kromielementit, takaosan reunasta reunaan ulottuvat valot sekä perän diffuusori. Sisätilojen kuparin ja tumman kromin yhdistelmä erottaa Cupran konsernisisarista.

Eikä Cupra peittele juuriaan Seatiin, sillä tiedotteessa kerrotaan akselivälin kasvaneen 50 millimetriä edelliseen sukupolveen verrattuna. Käsittääksemme kyseessä on ensimmäinen Cupra Leon, mutta valmistaja toki itsekin viittaa edeltävän sukupolven Seat Leoniin. Ehkä mielenkiintoisempaa onkin Cupra Leonin akselista riippuvainen noin 20 millimetrin madallus Seatin Leoniin verrattuna.

Cupra Leon

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää tulossa

Hybridiversio ei tule jäämään yksin. Jossain vaiheessa myöhemmin saataville tulevat myös 2,0 TSI -bensiinimoottorit teholuokissa 180 kW (245 hv) ja 221 kW (300 hv) sekä 228 kW (310 hv). Näistä tehokkain tulee saataville vain nelivetoisena ja farmarikorisena nimellä Sportstourer 4Drive ja tuo voimalinja on jo esitelty merkin sisälläkin Cupra Formentorissa. Toivottavasti hintakin on samalla tavoin kilpailukykyinen.

Ensimmäiset Cupra Leonin ja sen Sportstourerin ladattavat hybridit saapuvat Suomen vielä tämän vuoden puolella ja asiakastoimitukset alkavat tammikuussa 2021. Cupran takuu on 5 vuotta tai 100 000 kilometriä.

Kuvat ja lähde: Cupra

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat