29.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Cupra Formentor pieksää mallisisarensa hintakilpailussa yli 10 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulevaisuudessa ladattaviin autoihin mallistoaan painottavan espanjalaisbrändin ensimmäinen täysin oma tuote – Cupra Formentor – teki ensiesiintymisen Suomessa pelkän polttomoottorin voimin. Teknisten tietojen lukemien sijaan numeroista esiin pomppaa vahvimmin hinta, joka poikkeaa huomattavasti valmistajan aiemmasta mallista. Aiemmin Seatin urheilullisena alabrändinä tunnettu, sittemmin omaksi merkikseen irtaantunut Cupra aloittaa mallistonsa kasvattamisen ensimmäisellä mallillaan, joka ei rakennu jo olemassa olevan Seatin pohjalle. Malli kantaa nimeä Cupra Formentor. Kyseessä on suurin piirtein Leonin kokoinen auto, joka on niin sanotusti katumaasturoitu. Kokonaispituutta on 80 millimetriä Leonia enemmän, eli 4 448 mm. Korkeutta on 1 520 mm ja maavaraa 159 mm. Tavaratilaa on 70 litraa Leonia enemmän, eli 450 l. Leveyttä Formentorilla on 1 839 mm. Mielenkiintoisempia lukemia lienee tekniikkatiedot. Useasta konsernisisaresta tuttu kaksilitrainen bensiinimoottori tuottaa 310 hevosvoiman tehon ja 400 newtonmetrin väännön. Tämä riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Jos 8,2–9 l/100 km WLTP-kulutus ja 192 hiilidioksidigramman päästöt sadalle kilometrille ovat liikaa niin ei hätää: mallisto täydentyy myöhemmin kahdella etuvetoisella lataushybridillä ja nelivetoisella tehoiltaan rajoitetummalla bensiinimallilla. Nyt keskitymme kuitenkin esiteltyyn Formentor VZ -tehomalliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lupaava ensivaikutelma Vaikka Cupra-brändinä herättää monenlaisia mielipiteitä, totesimme sen ensimmäisen tuotteen, Cupra Atecan olevan kuitenkin kunnossa. Ensikoeajon lyhyyden vuoksi Formentorista ei voi vielä luvata samaa, mutta lupaavan vaikutelman tuote jättää. Perusajotilassa auto liikkuu rauhallisesti ja sulavasti, ilman turhaa mökää. Kun ajotilan säätää urheilullisemmalle asetukselle alkaa kaasu reagoida ärhäkämmin ja moottorin murinakin kuulua säädettävien pakoputkiston läppien ansiosta, muttei vieläkään liioitellusti. Ensivaikutelman perusteella auto tuntuu varsin laadukkaalta ja monikäyttöiseltä kompromissilta katumaasturiuden ja urheilullisuuden välillä Atecan tapaan. Kuka näitä oikein hinnoittelee? Koeajon lyhyydestä huolimatta yhdessä asiassa Formentorin voi kertoa päihittävän, tai pikemminkin murskaavan: hinnassa. Kun faceliftin saanut Cupra Ateca kustantaa halvimmillaan 59 992 euroa, saa Formentor VZ:n 47 802 eurolla. Yli kymppitonnin hintaero laittaa väkisin epäilemään Atecan tulevaisuutta, vaikka se autona olisikin parempi. Eikä hintaerossa ole kyse varustekikkailustakaan, vaan Formentor VZ:n vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, erinäisiä turvallisuusvarusteita, digimittaristo ja mukautuva alustansäätö. Tarkemmin auton ajettavuuteen palaamme myöhemmin, kun saamme auton varsinaiseen koeajoon, jolloin voimme kommentoida tarkemmin tuntuuko Formentorin Atecaa huokeampi hinta itse tuotteessa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Cupra Formentor – Seatin jälkeen urheillaan taas katumaasturilla Koeajo: Cupra Ateca – Se ei tiedä mikä se on, mutta se on aika kiva Cupra Formentor – nyt ihan oikeasti, mitä te siellä Espanjassa touhuatte? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku