29.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Cupra Formentor pieksää mallisisarensa hintakilpailussa yli 10 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulevaisuudessa ladattaviin autoihin mallistoaan painottavan espanjalaisbrändin ensimmäinen täysin oma tuote – Cupra Formentor – teki ensiesiintymisen Suomessa pelkän polttomoottorin voimin. Teknisten tietojen lukemien sijaan numeroista esiin pomppaa vahvimmin hinta, joka poikkeaa huomattavasti valmistajan aiemmasta mallista. Aiemmin Seatin urheilullisena alabrändinä tunnettu, sittemmin omaksi merkikseen irtaantunut Cupra aloittaa mallistonsa kasvattamisen ensimmäisellä mallillaan, joka ei rakennu jo olemassa olevan Seatin pohjalle. Malli kantaa nimeä Cupra Formentor.Kyseessä on suurin piirtein Leonin kokoinen auto, joka on niin sanotusti katumaasturoitu. Kokonaispituutta on 80 millimetriä Leonia enemmän, eli 4 448 mm. Korkeutta on 1 520 mm ja maavaraa 159 mm. Tavaratilaa on 70 litraa Leonia enemmän, eli 450 l. Leveyttä Formentorilla on 1 839 mm.Mielenkiintoisempia lukemia lienee tekniikkatiedot. Useasta konsernisisaresta tuttu kaksilitrainen bensiinimoottori tuottaa 310 hevosvoiman tehon ja 400 newtonmetrin väännön. Tämä riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.Jos 8,2–9 l/100 km WLTP-kulutus ja 192 hiilidioksidigramman päästöt sadalle kilometrille ovat liikaa niin ei hätää: mallisto täydentyy myöhemmin kahdella etuvetoisella lataushybridillä ja nelivetoisella tehoiltaan rajoitetummalla bensiinimallilla. Nyt keskitymme kuitenkin esiteltyyn Formentor VZ -tehomalliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLupaava ensivaikutelmaVaikka Cupra-brändinä herättää monenlaisia mielipiteitä, totesimme sen ensimmäisen tuotteen, Cupra Atecan olevan kuitenkin kunnossa. Ensikoeajon lyhyyden vuoksi Formentorista ei voi vielä luvata samaa, mutta lupaavan vaikutelman tuote jättää.Perusajotilassa auto liikkuu rauhallisesti ja sulavasti, ilman turhaa mökää. Kun ajotilan säätää urheilullisemmalle asetukselle alkaa kaasu reagoida ärhäkämmin ja moottorin murinakin kuulua säädettävien pakoputkiston läppien ansiosta, muttei vieläkään liioitellusti. Ensivaikutelman perusteella auto tuntuu varsin laadukkaalta ja monikäyttöiseltä kompromissilta katumaasturiuden ja urheilullisuuden välillä Atecan tapaan.Kuka näitä oikein hinnoittelee?Koeajon lyhyydestä huolimatta yhdessä asiassa Formentorin voi kertoa päihittävän, tai pikemminkin murskaavan: hinnassa. Kun faceliftin saanut Cupra Ateca kustantaa halvimmillaan 59 992 euroa, saa Formentor VZ:n 47 802 eurolla. Yli kymppitonnin hintaero laittaa väkisin epäilemään Atecan tulevaisuutta, vaikka se autona olisikin parempi.Eikä hintaerossa ole kyse varustekikkailustakaan, vaan Formentor VZ:n vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, erinäisiä turvallisuusvarusteita, digimittaristo ja mukautuva alustansäätö.Tarkemmin auton ajettavuuteen palaamme myöhemmin, kun saamme auton varsinaiseen koeajoon, jolloin voimme kommentoida tarkemmin tuntuuko Formentorin Atecaa huokeampi hinta itse tuotteessa.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaCupra Formentor – Seatin jälkeen urheillaan taas katumaasturilla Koeajo: Cupra Ateca – Se ei tiedä mikä se on, mutta se on aika kiva Cupra Formentor – nyt ihan oikeasti, mitä te siellä Espanjassa touhuatte? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin