17.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon ST Cupra 300 4Drive – Voima herää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iän myötä Seat Leon ST Cupra sen kuin kerää vauhtia. Nyt vuorossa on jo 300 hevosen lumovoima. Hyvää: Riittävä suorituskyky, tilat, jousitus taajamassa Huonoa: Jousitus taajaman ulkopuolella, vanhahtava viihdejärjestelmä, salakavala suorituskyky Numeroilla voi olla yllättävä psykologinen vaikutus. Muutamassa vuodessa Seatin arkisportin tehot ovat kohonneet pienin askelin jo sangen kunnioitettavasta 265 hevosvoimasta. Nyt Cupra-logon yhteydessä komeilee jo muhkea tasaluku 300, nostaen perheauton jo täysin toiselle tasolle. Ainakin henkisesti.Käytännössä suorituskyky on siis entistä riittävämpää. Kiihdytys 0–100 km/h taittuu 4,9 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Tämä kaikki perhefarmarilta, johon mahtuu viisi henkeä ja 587 litraa tavaraa. Yleensä vastaavaa kaiken tavoittelua nähdään vain saksalaisilta premium-valmistajilta hirmuisilla hintalapuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCup RacingViiden vuoden iässäkin Seat Leon on säilyttänyt pirteän särmikkään tyylinsä, kiitos osin tuoreen faceliftin. Valmistaja on tehnyt myös hyvää työtä Cupra-version suhteen, joka näyttää riittävän erilaiselta, tekemättä suurta numeroa piilevistä voimavaroista. Ehkä paljastavin tekijä autossa on sen rengastus, sillä 19-tuumaiset vanteet ja 35-profiiliset renkaat vihjaavat paljon.Samalla ne liittyvät Cupran maineeseen alustaltaan kivikovana ajolaitteena. Mukautuvalla DCC-alustalla asiaan voi onneksi vaikuttaa, joten Comfort-ajotilassa auto on suoriutuu kaupunkiliikenteessä yllättävän hyvin. Poikkeuksen muodostavat keskikokoiset kuopat ja terävimmät moottoritien saumat, joissa kyytiläisiä tervehditään rymähtäen. Kovemmissa ajotiloissa alusta jämäköityy entisestään, tuoden tukea sporttisempaan ajoon. Samalla vaihteisto ja ohjaus valmistautuvat totisempaan etenemiseen hienovaraisuuden kustannuksella.Ajotiloista vaarallisin on ehkä lopulta juuri Comfort, sillä pehmeämmistä asetuksista huolimatta Cupralla on taipumus kerätä vauhtia salakavalasti ilman moottorin mörinää. Ärhäkämmissä tiloissa auto muistuttaa kyvyistään aktiivisemmin. Onneksi vakionopeudensäätimeen sisältyy myös nopeudenrajoitin.Onneksi 4Drive-mallissa hevosvoimat on valjastettu nelivedon turvin ympärivuotiseen käyttöön. Etuvetoversio tasauspyörästön VAQ-lukolla sopii ajamisesta paremmissa olosuhteissa nautiskeleville, mutta molempien vetotapojen tarjonta on valmistajalta nappisuoritus. Tuttu LeonKäyttötarkoitukseen nähden hiukan liioitellun suorituskyvyn alta löytyy kuitenkin tuttu Seat Leon, joten sukuperimässä on paljon Volkswagen-ryhmän tuttuja komponentteja. Viihde- ja navigaatiojärjestelmä ei ole aivan uusimpien sukulaisten tasalla, mutta hoitaa asiansa. Cupraan sopisi myös muun muassa Audin ja Volkswagenin mallistoista tuttu virtuaalimittaristo mainiosti. Istuinten osalta tilanne on arkiajossa sopivan mukavuuspainotteinen, vaikka rata-ajossa saattaisikin kaivata lisää sivuttaistukea. Takapenkillä tilaa on riittävästi ja moittimista ei kannata kohdistaa edes tavaratilaan. Alcantaraa ja hiilikuituhenkistä kangaskuosia yhdistävä miellyttävä verhoilu korostaa lähinnä Leonin malli-ikää muoviosien osalta.Selkeä paikka mallistossaSeat Leon Cupralla on selkeä paikka mallistossa, ei vain valmistajansa, vaan koko VW-konsernin osalta. Se tarjoaa perhe-elämän ja sporttisen suorituskyvyn yhdistelmää hintaluokassa, joka harmittaa monia kilpailijoita.Eräs tukalalle joutuneista onkin Å koda Octavia RS 245, joka ajautuu hinnaltaan jo pelottavan lähelle Cupra-mallistoa. Octavia toki tarjoaa maltillisemman suorituskyvyn perheystävällisemmässä paketissa. 300 hevosvoiman lumo on kuitenkin vahva.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Seat Leon ST 2.0 TSI 300 4Drive Cupra DSG Hinta alkaen 45 991 € Moottori Bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1451 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?