17.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon ST Cupra 300 4Drive – Voima herää Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Iän myötä Seat Leon ST Cupra sen kuin kerää vauhtia. Nyt vuorossa on jo 300 hevosen lumovoima. Hyvää: Riittävä suorituskyky, tilat, jousitus taajamassa Huonoa: Jousitus taajaman ulkopuolella, vanhahtava viihdejärjestelmä, salakavala suorituskyky Numeroilla voi olla yllättävä psykologinen vaikutus. Muutamassa vuodessa Seatin arkisportin tehot ovat kohonneet pienin askelin jo sangen kunnioitettavasta 265 hevosvoimasta. Nyt Cupra-logon yhteydessä komeilee jo muhkea tasaluku 300, nostaen perheauton jo täysin toiselle tasolle. Ainakin henkisesti. Käytännössä suorituskyky on siis entistä riittävämpää. Kiihdytys 0–100 km/h taittuu 4,9 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Tämä kaikki perhefarmarilta, johon mahtuu viisi henkeä ja 587 litraa tavaraa. Yleensä vastaavaa kaiken tavoittelua nähdään vain saksalaisilta premium-valmistajilta hirmuisilla hintalapuilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Cup Racing Viiden vuoden iässäkin Seat Leon on säilyttänyt pirteän särmikkään tyylinsä, kiitos osin tuoreen faceliftin. Valmistaja on tehnyt myös hyvää työtä Cupra-version suhteen, joka näyttää riittävän erilaiselta, tekemättä suurta numeroa piilevistä voimavaroista. Ehkä paljastavin tekijä autossa on sen rengastus, sillä 19-tuumaiset vanteet ja 35-profiiliset renkaat vihjaavat paljon. Samalla ne liittyvät Cupran maineeseen alustaltaan kivikovana ajolaitteena. Mukautuvalla DCC-alustalla asiaan voi onneksi vaikuttaa, joten Comfort-ajotilassa auto on suoriutuu kaupunkiliikenteessä yllättävän hyvin. Poikkeuksen muodostavat keskikokoiset kuopat ja terävimmät moottoritien saumat, joissa kyytiläisiä tervehditään rymähtäen. Kovemmissa ajotiloissa alusta jämäköityy entisestään, tuoden tukea sporttisempaan ajoon. Samalla vaihteisto ja ohjaus valmistautuvat totisempaan etenemiseen hienovaraisuuden kustannuksella. Ajotiloista vaarallisin on ehkä lopulta juuri Comfort, sillä pehmeämmistä asetuksista huolimatta Cupralla on taipumus kerätä vauhtia salakavalasti ilman moottorin mörinää. Ärhäkämmissä tiloissa auto muistuttaa kyvyistään aktiivisemmin. Onneksi vakionopeudensäätimeen sisältyy myös nopeudenrajoitin. Onneksi 4Drive-mallissa hevosvoimat on valjastettu nelivedon turvin ympärivuotiseen käyttöön. Etuvetoversio tasauspyörästön VAQ-lukolla sopii ajamisesta paremmissa olosuhteissa nautiskeleville, mutta molempien vetotapojen tarjonta on valmistajalta nappisuoritus. Tuttu Leon Käyttötarkoitukseen nähden hiukan liioitellun suorituskyvyn alta löytyy kuitenkin tuttu Seat Leon, joten sukuperimässä on paljon Volkswagen-ryhmän tuttuja komponentteja. Viihde- ja navigaatiojärjestelmä ei ole aivan uusimpien sukulaisten tasalla, mutta hoitaa asiansa. Cupraan sopisi myös muun muassa Audin ja Volkswagenin mallistoista tuttu virtuaalimittaristo mainiosti. Istuinten osalta tilanne on arkiajossa sopivan mukavuuspainotteinen, vaikka rata-ajossa saattaisikin kaivata lisää sivuttaistukea. Takapenkillä tilaa on riittävästi ja moittimista ei kannata kohdistaa edes tavaratilaan. Alcantaraa ja hiilikuituhenkistä kangaskuosia yhdistävä miellyttävä verhoilu korostaa lähinnä Leonin malli-ikää muoviosien osalta. Selkeä paikka mallistossa Seat Leon Cupralla on selkeä paikka mallistossa, ei vain valmistajansa, vaan koko VW-konsernin osalta. Se tarjoaa perhe-elämän ja sporttisen suorituskyvyn yhdistelmää hintaluokassa, joka harmittaa monia kilpailijoita. Eräs tukalalle joutuneista onkin Å koda Octavia RS 245, joka ajautuu hinnaltaan jo pelottavan lähelle Cupra-mallistoa. Octavia toki tarjoaa maltillisemman suorituskyvyn perheystävällisemmässä paketissa. 300 hevosvoiman lumo on kuitenkin vahva. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Seat Leon ST 2.0 TSI 300 4Drive Cupra DSG Hinta alkaen 45 991 € Moottori Bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1451 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Å koda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Å kodaan tulleista korjauskustannuksista