17.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon ST Cupra 300 4Drive – Voima herää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iän myötä Seat Leon ST Cupra sen kuin kerää vauhtia. Nyt vuorossa on jo 300 hevosen lumovoima. Hyvää: Riittävä suorituskyky, tilat, jousitus taajamassa Huonoa: Jousitus taajaman ulkopuolella, vanhahtava viihdejärjestelmä, salakavala suorituskyky Numeroilla voi olla yllättävä psykologinen vaikutus. Muutamassa vuodessa Seatin arkisportin tehot ovat kohonneet pienin askelin jo sangen kunnioitettavasta 265 hevosvoimasta. Nyt Cupra-logon yhteydessä komeilee jo muhkea tasaluku 300, nostaen perheauton jo täysin toiselle tasolle. Ainakin henkisesti.Käytännössä suorituskyky on siis entistä riittävämpää. Kiihdytys 0–100 km/h taittuu 4,9 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Tämä kaikki perhefarmarilta, johon mahtuu viisi henkeä ja 587 litraa tavaraa. Yleensä vastaavaa kaiken tavoittelua nähdään vain saksalaisilta premium-valmistajilta hirmuisilla hintalapuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCup RacingViiden vuoden iässäkin Seat Leon on säilyttänyt pirteän särmikkään tyylinsä, kiitos osin tuoreen faceliftin. Valmistaja on tehnyt myös hyvää työtä Cupra-version suhteen, joka näyttää riittävän erilaiselta, tekemättä suurta numeroa piilevistä voimavaroista. Ehkä paljastavin tekijä autossa on sen rengastus, sillä 19-tuumaiset vanteet ja 35-profiiliset renkaat vihjaavat paljon.Samalla ne liittyvät Cupran maineeseen alustaltaan kivikovana ajolaitteena. Mukautuvalla DCC-alustalla asiaan voi onneksi vaikuttaa, joten Comfort-ajotilassa auto on suoriutuu kaupunkiliikenteessä yllättävän hyvin. Poikkeuksen muodostavat keskikokoiset kuopat ja terävimmät moottoritien saumat, joissa kyytiläisiä tervehditään rymähtäen. Kovemmissa ajotiloissa alusta jämäköityy entisestään, tuoden tukea sporttisempaan ajoon. Samalla vaihteisto ja ohjaus valmistautuvat totisempaan etenemiseen hienovaraisuuden kustannuksella.Ajotiloista vaarallisin on ehkä lopulta juuri Comfort, sillä pehmeämmistä asetuksista huolimatta Cupralla on taipumus kerätä vauhtia salakavalasti ilman moottorin mörinää. Ärhäkämmissä tiloissa auto muistuttaa kyvyistään aktiivisemmin. Onneksi vakionopeudensäätimeen sisältyy myös nopeudenrajoitin.Onneksi 4Drive-mallissa hevosvoimat on valjastettu nelivedon turvin ympärivuotiseen käyttöön. Etuvetoversio tasauspyörästön VAQ-lukolla sopii ajamisesta paremmissa olosuhteissa nautiskeleville, mutta molempien vetotapojen tarjonta on valmistajalta nappisuoritus. Tuttu LeonKäyttötarkoitukseen nähden hiukan liioitellun suorituskyvyn alta löytyy kuitenkin tuttu Seat Leon, joten sukuperimässä on paljon Volkswagen-ryhmän tuttuja komponentteja. Viihde- ja navigaatiojärjestelmä ei ole aivan uusimpien sukulaisten tasalla, mutta hoitaa asiansa. Cupraan sopisi myös muun muassa Audin ja Volkswagenin mallistoista tuttu virtuaalimittaristo mainiosti. Istuinten osalta tilanne on arkiajossa sopivan mukavuuspainotteinen, vaikka rata-ajossa saattaisikin kaivata lisää sivuttaistukea. Takapenkillä tilaa on riittävästi ja moittimista ei kannata kohdistaa edes tavaratilaan. Alcantaraa ja hiilikuituhenkistä kangaskuosia yhdistävä miellyttävä verhoilu korostaa lähinnä Leonin malli-ikää muoviosien osalta.Selkeä paikka mallistossaSeat Leon Cupralla on selkeä paikka mallistossa, ei vain valmistajansa, vaan koko VW-konsernin osalta. Se tarjoaa perhe-elämän ja sporttisen suorituskyvyn yhdistelmää hintaluokassa, joka harmittaa monia kilpailijoita.Eräs tukalalle joutuneista onkin Å koda Octavia RS 245, joka ajautuu hinnaltaan jo pelottavan lähelle Cupra-mallistoa. Octavia toki tarjoaa maltillisemman suorituskyvyn perheystävällisemmässä paketissa. 300 hevosvoiman lumo on kuitenkin vahva.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Seat Leon ST 2.0 TSI 300 4Drive Cupra DSG Hinta alkaen 45 991 € Moottori Bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1451 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa