9.12.2017 Liikenne Liikenneturva: lapsi tarvitsee turvaistuinta alakouluikäiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva muistuttaa vanhempia, että lapsi tarvitsee autoillessa turvaistuinta jopa alakouluikäiseksi asti. Aikuisten tehtävä on huolehtia autoillessa myös pienten matkustajien turvallisuudesta. Noin kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta vanhemmasta koki saaneensa riittävästi tietoa lasten turvallisesta kuljettamisesta autossa. Yli kaksi kolmesta oli sitä mieltä, että lapsen tulee käyttää aina turvaistuinta autoillessa.– Aikuisten vastuulla on huolehtia lasten turvallisuudesta autossa myös lyhyillä matkoilla, mökkitienpätkillä tai puolen kilometrin päivittäisillä päiväkotietapeilla. Rutiini, jossa lapsi käyttää turvaistuinta aina, on myös lapsen kannalta selkeämpi ymmärtää ja vanhemman helpompi valvoa, Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoa luulon tilalleLiikenneturvan kyselyn vastauksista selvisi, että vanhemmat kaipaisivat lisää tietoa turvaistuinten vertailukelpoisista turvallisuustesteistä, käyttöiästä ja kierrätyksestä.– Keskustelupalstoilla, blogeissa ja kahvipöydissä liikkuu valtavasti omakohtaisia kokemuksia ja myös luuloihin perustuvia käsityksiä turvaistuimiin liittyen. Esimerkiksi parhaimmat pisteet törmäysturvallisuudessa saanut selkä menosuuntaan asennettava istuin voi tippua testin keskikastiin, jos se ei pärjää niin hyvin arvioitaessa mukavuutta tai asennuksen helppoutta, Loikkanen muistuttaa.Pikkulapset selkä menosuuntaanLiikenneturvan viime kesänä järjestämässä verkkokyselyssä turvallisuus nousi tärkeimmäksi tekijäksi turvaistuimen valinnassa.– Kun lapsen matkustamista autossa mietitään, olisikin hyvä muistaa turvaistuimen valinnan lisäksi kolme pointtia. Ensimmäisenä, että lapsi kulkee selkä menosuuntaan ainakin kolmivuotiaaksi asti. Toiseksi, lapsi tarvitsee istuinta, kunnes on yli 135 cm pitkä – eli usein alaluokille asti. Ja kolmanneksi, että takapenkki on lapselle autossa se turvallisin paikka, Loikkanen kertoo.Viisipistevyökiinnitys turvallisinLiikenneturvan mukaan kannattaa ostaa turvaistuin niin, että auto on mukana. Silloin voi varmistaa turvaistuimen yhteensopivuuden automalliin, kiinnityksen ja oikeat säädöt.– Viisipistevyökiinnitys on ehdottomasti turvallisin kiinnitysmuoto. Näin lapsi pysyy istuimessa paikallaan, jos auto kääntyy esimerkiksi katon kautta ympäri, Loikkanen sanoo.Lähde ja kuva: Liikenneturva Lue myös: Tuoreet vanhemmat huomio – Autoliiton video-opas turvakaukalon hankintaan ja käyttöön Valitse hyväksi testattu turvaistuin Turvaistuintestissä positiivista kehitystä Autoliiton turvaistuintestissä havaittu 2 vaarallista istuinmallia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster