2.7.2021 Ajoneuvot 640 hevosvoimalla hyvästi Motorsport – Porsche Cayenne Turbo GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne Turbo GT hylkää merkin pitkät perinteet Motorsportin ja GT-merkinnän yhteydestä. Potkua katumaasturissa riittää 640 hevosvoiman verran. Porsche Cayenne Turbo GT lätkii pöytään möhkömaasturille hurjat lukemat nelilitraisesta tupla-ahdetusta V8-moottorista. Tehoa on 471 kilowattia (640 hv) ja vääntöä 850 newtonmetriä – vaikka Cayenne Turbo S E-Hybrid tarjoaa jatkossakin korkeampia hetkellisiä teholukemia. Luonnollisesti valmistaja kertoo samassa yhteydessä kiinnittäneensä huomiota myös ajettavuuteen ja jarrujärjestelmän riittävyyteen.Ei liene yllättävää, että Porschen lehdistötiedotteesta löytyy kuuluisa Nürburgringin Nordschleife, eli pohjoislenkki. Porschen testikuljettaja Lars Kern on kuulemma kellottanut tuon 20,832 kilometriä pitkän rataosuuden tällä katumaasturilla aikaan 7 minuuttia 38 sekuntia 9 sekunnin kymmenesosaa.Sen sijaan lehdistötiedote ei mainitse sanallakaan muutaman sadan metrin päässä Weissachin tuotekehityskeskuksesta mäen alla, Flachtissa, sijaitsevaa Porsche Motorsportin rakennusta. Tähän asti GT-merkintä on tarkoittanut Porschen autoissa juuri Motorsportin tekemää kehitystyötä. Nyt tuolle näyttää tulleen loppu ja pitkälle perinteelle sanotaan surulliset jäähyväiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche Cayenne Turbo GTKorimallina Porsche Cayenne Turbo GT on aina sama, josta Stuttgartissa on tähän mennessä käytetty termiä Cayenne Coupé – se on siis kattolinjaltaan pyöristetty viisiovinen katumaasturi. Viimeistään tässä kohti nimipolitiikka käy haastavaksi jopa asiaan vihkiytyneelle.Huomionarvoista lienee, että Turbo GT:n nelilitrainen tuplaturbotettu voimanpesä on Porschen tehokkain kahdeksansylinterinen moottori. Moottoriin asennetuista uusista osista muodostuu keskimääräisen kauppalistan mitta, mutta tärkeämpää lienee niiden aikaansaama tehon kasvu.Uutuuden 640-hevosvoimainen moottori hötäsee polttoainetta yhdistetyssä WLTP-syklissä 14,1 litraa/100km, jos se tällaista autoa ostavaa tippaakaan kiinnostaa. Porsche haluaa verrata tätä Cayenne Turbo Coupéen, joka ei siis toki sekään ole coupé valmistajan väitteistä huolimatta, jonka yläpuolelle Turbo GT mallistossa sijoittuu. Vertailussa uuden 0-100 km/h arvo 3,3 sekuntia napsaisee kunnioitettavat 0,6 sekuntia suoritusarvosta pois ja huippunopeudeksi ilmoitetaan pyöreä 300 kilometriä tunnissa.Eikä kahdeksanpykäläinen Tiptronic S -automaattivaihteisto tai luistonesto (PTM) ole jäänyt huomiotta. Sporttisempaa äänimaailmaa tarjoileva, osin titaanista valmistettu, putkisto on sekin vakiovaruste ja uniikki tälle mallille. Tämän verran on koitettu pihistellä auton kokonaismassasta, joka on tosin unohtunut lehdistötiedotteessa mainita.Mallistossa varsin korkealle sijoittuva Cayenne Turbo GT tarjoaa vakiovarusteena runsaan litanian ajettavuutta edistäviä järjestelmiä sekä juuri tätä mallia varten suunnitellut suorituskykyä painottavat 22-tuumaisille vanteille asennetut Pirelli P Zero Corsa -renkaat. Voimalinjaa ja alustaa on säädetty aina pyöränkulmia myöden tuota aiemmin mainittua Nürburgringin moottoriradan pätkää silmällä pitäen ja autoa on muun muassa madallettu 17 millimetriä.Myös näköä ja logojaLuonnollisesti tehtaalla on pidetty huolta, että Turbo GT:n myös erottaa muusta mallistosta. Ulkokuoren osalta on muokattu keulaa maskeineen ja lisätty ilmanohjaimia. Hiilikuitukatto ja mustat muoviset lokasuojanlevikkeet viimeistelevät tyylin 22-tuumaisten GT Design -vanteiden kanssa.Sisällä matkustavat saavat nauttia Alcantarasta, 8-suuntaan säätyvistä istuimista sekä "turbo GT" -brodeerauksista niskatuissa. Valmistaja antaa myös ymmärtää, että joku saattaisi sekoittaa tämän urheiluautoihin ratin yläkohtaan lisätystä keltaisesta merkinnästä johtuen. Tietoviihdejärjestelmä (PCM) on viimeisintä sukupolvea 6.0 ja tukee Apple CarPlayn lisäksi myös Android Autoa.Autoveroa tämä tulee keräämään mittausten mukaisista hiilidioksidipäästöistään johtuen kaasu pohjassa koko matkalta Saksasta tänne, joten Suomen hinnan voi olettaa olevan varsin hurja. Sitä jäämme kuitenkin vielä odottamaan.Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle