12.9.2016 Liikenne 80 vuotta Hakkapeliittaa – Nokian klassikko jatkaa ja kehittyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten ykkösvastaus talvirengasongelmiin täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Hakkapeliitan takana olevan yhtiönkin historiaan mahtuu monia värikkäitä vaiheita. Talvirenkaiden kestosuosikki ja suomalaisen kumialan klassikko Hakkapeliitta täyttää 80 vuotta. Vuosien varrella talvirenkaiden klassikko on luontaisesti kehittynyt 1930-luvulta nykyaikaisiin kitkauutuuksiin, mutta Hakkapeliitan ja Nokian Renkaiden maine on rakentunut tasaisesti luotettavien tuotteiden avulla.Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö aloitti huolellisten laskelmien jälkeen autonrenkaiden valmistuksen 1932, ensimmäisen mallin ollessa niin kutsuttu Kesäpinta. Talvirenkaissa pelin avasi 1934 Kelirengas ja 1936 vuorossa oli Hakkapeliitta, jota kutsuttiin myös Lumi-Hakkapeliitaksi. Sotavuodet tekivät erikoisen kiertotien maan ainoan rengastehtaan tuotantoon, puolustusvoimien tilausten ja jatkuvan raaka-ainepulan asettaessa erilaisia haasteita Suomen Gummitehtaan tuotantoon.1956 markkinoille saapui vallankumouksellinen Haka-Hakkapeliitta, jonka suosio löi kaikki aiemmat ennätykset ja Kumitehtaan autonrenkaiden tuotanto ylitti jalkinevalmistuksen. Samana vuonna vapautui myös renkaiden tuontikaupan sääntely ja vuosikymmenen lopulla Suomen Kumitehdas suuntasi Hakkapeliittojen vetämänä vientimarkkinoille, erityisesti Ruotsiin. Nastarenkaat puolestaan liityivät mukaan 1957, kun yhteistyökumppaniksi saatiin helsinkiläinen Kovametalli Oy ja sen Kometa-nastat. 1965 esiteltiin taasen ensimmäinen suoraan nastarenkaaksi suunniteltu talvirengas, Hakkapeliitta.1967 Suomen Kumitehdas, Suomen Kaapelitehdas ja puunjalostukseen keskittynyt Nokia Oy fuusioituvat yhdeksi monialayritykseksi, Oy Nokia Ab:ksi. Logoksi valikoitui ensimmäisessä vaiheessa Kumitehtaan liikemerkki.1970-luvun kuuma sana olivat vyörenkaat ja 1980-luvulla puolestaan jo Haka-Hakkapeliitoista tuttu imukuppirakenne vaihtui lopulta nykyaikaisempaan nuolirakenteeseen. Kehitystyöntaustalla oli teiden suolaaminen, joka asetti painopistettä märkäominaisuuksien puolelle. Autoilijat puolestaan kaipasivat äänettömyyttä, kulutuskestävyyttä ja taloudellisuutta. Näihin haasteisiin vastasikin todellinen hitti, Hakkapeliitta NR 09, joka hallitsi niin testejä kuin markkinoita useana vuonna.1990-luku puolestaan näki nastattomien renkaiden tulon leudompina talvina ja Hakkapeliitta 1 luotti sekin ympäristöystävällisempiin EcoStud-nastoihin. Vuonna 1995 Nokian Renkaat Oyj puolestaan palasi itsenäiseksi yritykseksi ja listautui pörssiin. Myös jakeluverkosto uudistettiin Vianor-konseptiksi, josta on tullut Pohjoismaiden suurin rengasketju.Uusi vuosituhat on tuonut uusia mahdollisuuksia kehittyvien materiaalien merkeissä. Niin nastateknologia kuin kitkarenkaiden käyttämät kumiseokset ovat kehittyneet merkittävästi parempaa pitoa ja ympäristöystävällisyyttä tavoiteltaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKristallikiteitä ja älysilicaa80-vuotisen kehitystyön tämän hetken huippuna on energiapihi kitkarengasmalli Nokian Hakkapeliitta R2, joka on suunniteltu BMW:n i3-sähköautoa varten (koossa 155/70R19 88 Q XL). Niissä äärimmäisen alhainen vierintävastus on yhdistetty ensiluokkaiseen pitoon ja poikkeukselliseen ajomukavuuteen. Osaltaan kehitystyöstä kertoo, että kyseessä on maailman ensimmäinen talvirengas, joka on saanut parhaan A-energialuokituksen.Materiaalikehitys on merkittävä osa uusia talvirengasmalleja. Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaan jääpitoon on panostettu Nokian Cryo Crystal -konseptilla, jossa kumiseoksen sisään luodut pitokiteet tuovat sivuttais- ja pitkittäispitoa. Sähköautoihin suunnatussa Hakkapeliitta R2:ssa on siirrytty myös uuden ajan Intelligent eSilican käyttöön renkaan funktionaalisena kulutuspintaseoksena, korvaten osaltaan nokea. Hakkapeliitta 8 SUV ja R2 SUV -katumaasturirenkaassa sivurakennetta on vahvistettu puolestaan aramid-kuitujen avulla.Renkaan kumiseokseen leivotut Cryo Crystal -pitokiteet ovat uusinta uutta nastattomien talvirenkaiden saralla.− Alan kattavin ja modernein talvirengasvalikoima takaa meille pohjoisessa liikkuville turvallisen matkanteon ja ajomukavuuden talven jokaisena päivänä. Lisäkestävyyttä tuovaa Aramid Sidewall – teknologiaa hyödynnetään nyt myös nastattomissa Nokian Hakkapeliitta R2 SUV -katumaasturirenkaissa. Aramid-kuitu jäykistää ja vahvistaa sivupinnan kestämään entistä paremmin ulkopuolisia iskuja ja viiltoja, Nokian Renkaiden tuotehallintajohtaja Petri Niemi kertoo.Nokian Renkaiden värikkääseen historiaan voi tutustua Hakkapeliitta 80 v. -teemasivustolla.Lähde: Nokian Renkaat Kuvat: Nokian Renkaat, kuvankappaukset historiikkivideosta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää