19.4.2019 Ajoneuvot ACS 2019: AC Shelby Cobra 427 – Aito eikä replica Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä AC Cobra -replicoita on maailma täynnä mutta aitoja valmistettiin vain noin 1000 kappaletta. Siksi AC Cobran nähdessä kuuluu kysyä aina ”onko tämä aito”. Tämä auto on. Carroll Shelby halusi yhdistää pienen ja kevyen eurooppalaisen korin ja amerikkalaisen V8-moottorin. Tavoite ei ollut enempää eikä vähempää kuin lyödä kilparadoilla itsensä Enzo Ferrarin valmistamat autot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Mikään ei voita kuutiotuumia”Alunperin kuusisylinterisen AC Acen moottoritilaan Shelby sovitteli erilaisia Fordin moottoreita. Ensimmäinen versio oli 221-kuutiotuumainen (3,5 litraa) V8. Sillä ei edes ehditty ajaa testejä, ennen kuin moottori vaihtui Fordin uuteen 260-kuutiotuumaiseen versioon. Koska AC Cobra hävisi aerodynamiikassa Ferrareille, yritettiin takamatkalle jäämistä kompensoida yhä isommilla moottoreilla, ensin 289-kuutiotuumaisella ja lopulta ”sillä oikealla moottorilla” eli 427:lla.427 vaati sekä tilaa konehuoneeseen että järeämmän rungon, alustan ja renkaat, jolloin auton kokonaisleveys kasvoi peräti seitsemän tuumaa eli noin 18 senttiä verrattuna 289:een. Nimenomaan 427:n leveys ja sen tuoma aggressiivinen ilme ja hävyttömät teho- ja vääntölukemat nostivat AC Shelby Cobran legendaksi. Kun 289 tuotti 271 hevosvoimaa, saatiin mörkömoottorista alimmillaankin 390 hevosvoiman lukemia ja hieman piristettynä 480 hevosvoimaa sekä 650 newtonmetriä. Nascar-sukuisessa moottorissa riitti viritysvaraa helposti 600-700 hevosvoimaan asti. Myöhemmin jopa Carroll Shelby itse myönsi, että runko ja alusta eivät Cobrassa ikinä olleet näiden teholukemien tasolla.Onko isompi sittenkään parempi?Vaikka AC Cobraan liittyy olennaisesti numeroyhdistelmä 427, niin ilmeisesti suuri osa autoista valmistettiin silti 428-kuutiotuumaisella moottorilla. Kun 427 oli puhdas kisamoottorin aihio, oli pidempi-iskuinen 428 suunniteltu isoihin perheautoihin kuten Galaxie ja Thunderbird. Viritysvaraakin kuutiotuuman verran isommassa moottorissa oli selvästi vähemmän, joskaan sille ei katukäytössä juuri ollut tarvettakaan. AC Cobra oli tuotannossa vuodesta 1961 vuoteen 1967. 289-moottorisia AC Cobria valmistettiin 560 kappaletta ja 427-malleja 356 kappaletta.American Car Show:ssa on nähtävänä tämä kuvien AC Cobra 427, joka on stroukattu 452-kuutiotuumaiseksi. Auton mukana olevan sertifikaatin mukaan moottorin teho on 501 hevosvoimaa ja vääntöä siinä on vaatimattomat 726 newtonmetriä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina – 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin