9.4.2023 Ajoneuvot ACS 2023: Toyota Timangi Ground Zero – alkuperäistä vain nimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun kilpailussa autosta arvostellaan hifin lisäksi ajettavuus ja kaikista tehdyistä muutoksista saa lisäpisteitä, saattaa se johtaa melko erikoiseen lopputulokseen. Tomi Rautaman Toyota Timangi -avolava on rakennettu Euroopan autohifijärjestö EMMAn (European Mobile Media Association) racing-luokkaan. Kilpailuissa arvostellaan hifi-puoli sekä kuuntelulla että mittauksilla, mutta lisäksi arvostellaan myös tekniikkamuutokset, ja autolla on vielä pystyttävä ajamaan myös pujottelu- ja kiihdytysradat vaaditusti.-Luin sääntökirjaa ja mietin mikä olisi sopiva aihio. Heräsi innostus, että pieni takavetoinen auto olisi hyvä pujotteluradalla. Lopulta tämä aihio valikoitui vähän vahingossa, sanoo Tomi Rautama.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKesken jäänyt kiihdytysautoprojektiVuoden 1974 Toyota Timangia oli edellinen omistaja lähtenyt rakentamaan kiihdytysautoksi, mutta työ oli jäänyt kesken. Siitä lähdettiin jatkamaan, ja moottoriksi löytyi 1600-kuutioinen Toyotan 4AG, joka korvasi alkuperäisen 1000-kuutioisen myllyn. 4AG oli aikaisemmin palvellut rata-autossa ja rakennettu niin, että se kestää kiertää korkeillekin kierroksille. Suorakytkentävaihteisto on sekin perua samasta rata-autosta.Ulkoisesti auto on saanut vaikutteita Kimi Räikkösen Nascar-kilpurista ja lisäksi siihen on lisätty omia höysteitä. Myös kypärä on maalattu saman teeman mukaisesti. Kilpailunumero ei tule auton vuosimallista, vaan omistajien, Rautaman kaksoisveljesten vuosimallista. Ground Zero puolestaan oli autohifilaitteiden maahantuoja, jonka laitteilla auto on varustettu.Toyotalla käytiin Euroopassa kilpailemassa kahtenakin vuonna, ja molempina vuosina kotiintuomisina oli kakkossija. Soundin puolesta autossa on haasteita, sillä kabiini on huomattavasti pienempi kuin henkilöautoissa keskimäärin, ja lisäksi kilpa-autoksi rakennetussa Toyotassa kaikuu, kun äänieristeitä ja pehmusteita on keskimääräistä vähemmän.Lukuisia yksityiskohtiaKoska kilpailuissa kaikista muutoksista saa pisteitä, löytyy Toyotastakin runsaasti itse ideoituja ja rakennettuja yksityiskohtia. Ovipahvit on hiilikuitua, koottavat vanteet on dipattu hiilikuitukuviolla ja hiilikuiturunkoiset penkit on päällystetty nahka-alcantara -verhouksella. Valaistuksia, hälytintä ja lähes kaikkea muutakin autossa hallitaan omistajan omaa käsialaa olevalla puhelinapplikaatiolla.Konepellin keskiosan läpinäkyvä lasi on alunperin ollut VW Caddyn sivulasi. Lavan lasikansi on alkujaan palvellut Citroen C5:n lasikattona. Lavan kansi aukeaa ja sulkeutuu sähkömoottorien avulla, ja kun sen laskee alas niin lasikannen alla oleva verho aukeaa ja lavaan rakennetut valot syttyvät. Kaikkien itse rakennettujen valojen sammuminen tapahtuu hitaasti himmenemällä.Kuvissa kuljettajan oven takana ei ole ulkonäöstään huolimatta vanha bensapumppu, vaan siltä näyttävä latausasema, jossa on sekä virtamittaus että se näyttää jännitteen. Latauspistoke on alkuperäisen bensakorkin suojakannen alla. Auton takaosassa on lavan alla turvatankki, ja nykyinen bensakorkki löytyy lavan sisältä oikeasta takakulmasta.Kun Tomi Rautama luettelee kaikkia autoon tehtyjä muutoksia, niin tuntuukin että on helpompi kertoa mikä autossa on alkuperäistä. Käytännössä vain nimi, kaikki muu on muokattu, käyty perusteellisesti läpi tai itse rakennettu omien ideoiden pohjalta.-Osa muutoksista sopii kilpa-auto -ideologiaa vastaan, sillä ne tuovat autoon lisäpainoa, vaikkei massaa nytkään pienessä avolavassa ole paljoa. Mutta kilpa-autokin saa olla viimeistelty ja siisteys helpottaa esimerkiksi vikojen paikannusta, perustelee Rautama tehtyjä muutoksia, lähinnä itselleen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle