30.3.2024

ACS 2024: 1950-luvun jenkkiautoista ei puutu näyttävyyttä eikä muotoja

Kuva Janne Huhtala

Jenkkiautojen kulta-aika oli 1940-1970-lukujen välillä. Ehkä kaikkein tyylikkäimmät autot valmistettiin 1950-luvulla.

Näyttävyydestä ei ollut pulaa, kun jenkkien suuret autovalmistajat 1950-luvulla kilpailivat hevosvoimien ohella siitä kuka rakentaa suurimmat ja ulkoisesti näyttävimmät autot. Alaa hallitsivat yhä vahvemmin kolme suurta valmistajaa, General Motors, Ford ja Chrysler. Muut eivät pystyneet vastaamaan kolmen suuren haasteisiin, ja niin pienemmät valmistajat hävisivät yksi kerrallaan markkinoilta. Tätä vuosikymmentä pidetään tärkeimpänä ajanjaksona koko amerikkalaiselle autoteollisuudelle, ja yksityisellä sektorilla autoteollisuus työllistikin enemmän kuin mikään muu ala. Tässä muutama 1950-luvun helmi American Car Show´sta.

Buick Special Convertible

Vuoden 1956 Buickissa on alkuperäinen 322-kuutiotuumainen Fireball Nailhead -moottori, kaksinopeuksinen automaattivaihteisto ja Landi Renzo -biokaasulaitteisto. Auto on tuotu Kaliforniasta 1988, jonka jälkeen se on kunnostettu ja maalattu sekä asennettu viime vuonna uusi biokaasulaitteisto, joten auto kulkee ilman fossiilista polttoainetta. Omistajat Tiia ja Antti Vihavainen.

Cadillac Series 62 Convertible

Cadillac Club of Finland osastolla on esillä vuoden 1959 Series 62 Convertible 390-kuutiotuumaisella moottorilla. Punainen nahkaverhoilu, valkosivurenkaat ja paljon kromiosia kuuluvat asiaan. Omistaja Sami Vanne.

Chevrolet Impala Sport Coupe

Watson style -maalaus erottaa tämän Impalan tavallisista. Ja tietysti näyttelykunto. Tekniikkana 327/Th350. Omistaja John Jäderholm.

Ford Thunderbird Roadster 

Vuoden 1957 Thunderbird on täysin entisöity vuosina 2013-2015 Koskenkorvalla, ja ilmeisesti tarkoitetaan paikkakuntaa eikä juomaa. Omistaja Eira Viitala.

Hudson Supersix

Aivan 50-luvun alkua edustaa Hudson Supersix, joka siis on vuosimallia 1950. Moottorina 308 Lättäpää-kuutonen. Omistaja Tony Vermilä.

Oldsmobile Ninety Eight Convertible

”Kaikki varusteet, täysin uudelleen rakennettu ja mintti kunto”. Se on siinä. Omistaja Anders Oveland.

Oldsmobile Super Fiesta

Osattiin sitä rakentaa suomalaisten nykyisiä suosikkikorimalleja eli farmareita ennenkin. Vuoden 1957 Super Fiestassa tosin tavaratilan avausmekanismi on paljon nykyautoja tyylikkäämpi. Tosin muissakaan linjoissa ei ole moittimista. Omistaja Raimo Niemelä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat