31.3.2024

ACS 2024: Toyota Vellfire – näyttelyauto on myös käyttelyauto

Kuva Janne Huhtala

Toyotan pelkästään Aasian markkinoille valmistama Vellfire on meillä harvinainen ja siksikin sopiva näyttelyautoksi, mutta yhtä hyvin se käy myös jokapäiväiseen arkiajoon.

Varsinaiset tila-autot ovat kadonneet markkinoilta, kun isot katumaasturit ja eri istuinmäärillä täytetyt Transporterit ja V-sarjalaiset Mersut ovat korvanneet ne. Kysyntää kuitenkin on, ja hieman harvinaisempana vaihtoehtona tarjolla on Toyota-kaksikko Alphard ja Vellfire. Ne ovat pelkästään Aasian markkinoille suunniteltuja malleja, joten ohjaus on aina oikealla eli joidenkin mielestä väärällä puolella. Sisarmalleista Alphardissa on enemmän luksusta, Vellfiressä urheilullisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokenut Vellfire-harrastaja

Kimmo Blom on kokenut Toyota-harrastaja, sillä ennen nykyistä vuoden 2009 Vellfireä hänellä on ollut omistuksessaan myös tämän vanhempi malliversio. Suomeen näitä on tuotu Japanista mm. JDM Outletin toimesta. Vellfireä on saatavana niin 4-, 6-, 7- kuin 8-paikkaisenakin. Pienempi henkilömäärä tarkoittaa yleensä myös muhkeampia erillisistuimia takaosastossa.

Nykyisen Vellfiren Blom hankki viime kesänä ennen juhannusta. Silloin auto oli lähes vakio lukuunottamatta säädettävää alustaa ja erikoisvanteita. Sen jälkeen autoa on jalostettu enemmän omistajan makua vastaavaksi, ja muutostöissä tavoitteena oli erottua massasta mutta niin että käytännöllisyys arkikäytössä säilyy. 

Perustekniikka kohtuukulutuksella

Suurimpia muutoksia on faceliftaus, eli siihen on vaihdettu uudemman mallin puskurit ja putkistoksi on vaihdettu Custom Cat Black. Vanteiksi on vaihdettu kolmiosaiset aidot japanilaisvanteet 20-tuumaisina. Uutena tällainen laatuvannesarja on huomattavasti kiinantinoja kalliimpi, eli puhutaan 4000-5000 euron hintaluokasta. Blom hankki käytetyt, karussa kunnossa olevat vanteet, ja niistä on keskiöt puhallettu ja maalattu ja kehät kiillotettu itse. Rengaskoko on 255/35R20. Lisäksi ulkonäkö on muuttunut edukseen teippauksilla. Sisätiloissa suurimmat muutokset ovat ”sinne, tänne ja tuonne asennetut ledivalot”. Molempien puolien liukuovet toimivat sähköisesti ja myös kaukosäätimillä.

Tekniikkana on Toyotan oma 2,4-litrainen bensanelonen 179-hevosvoimaisena ja sen jatkeena on 7-vaihteinen sähköohjattu CVT-vaihteisto. Keskimäärin polttoainetta kuluu yhdeksän litraa sadalla, mikä omistajan mukaan on  ”yllättävän taloudellinen lukema tällaiselle kahden tonnin painoiselle kerrostalolle”. 

Ajettavuus kunnossa

Kimmo Blom antaa autolle kiitoksia ajettavuudesta.

-Tämä pohjautuu Estima-malliin, jota meillä myytiin Previana. Näissä on sama pohjalevy, ja ajettavuudeltaan tämä on erittäin hyvä, ei voi verratakaan pakettiautoihin. Lähempänä tämä on omiin aikaisempiin autoihin verratessa isomman luokan Bemarin ajettavuutta. Teknisiä murheitakaan ei ole ollut. Autolla on nyt ajettu reilut 150 000 kilometriä, joista itse olen viimeisen puolen vuoden aikana ajanut noin 15 000. 

Minkälaisia vaikeuksia tai normaalista poikkeavia tilanteita oikealla puolella sijaitseva ohjaus sitten käytännössä aiheuttaa?

-Parkkihalleissa on jo melkein kaikissa kilpitunnistus, joten lipukeautomaatit eivät enää aiheuta ongelmia. Isoimmat vaikeudet ovat ohitustilanteiden näkyvyydessä sekä McDonaldsin autokaistalla, siellä takana jonottavat ihmiset närkästyvät kun joutuu nousemaan kuskin paikalta ulos hakeakseen aterian. Poliisit eivät sentään ole puhalluttaneet kartanlukijaa, vaikka kavereille on sellaistakin sattunut. 

American Car Show´ssa oli näytillä myös sisarmalli Alphard. Musta yksilö on tuotu tilaustyönä Japanista, ja sen on menossa eurodancepumppu Choralen keikkabussiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat