26.6.2023 Ajoneuvot ADACin uusin tiepalveluraportti 2023: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ADAC 2023 -tiepalveluraportin käsittely jatkuu. Tässä toisessa osiossa käsitellään pienemmän ja isomman keskiluokan autojen tuloksia. ADAC eli Allgemeiner Deutscher Automobil Club on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, ja Suomen Autoliiton sisarjärjestö. Jäseniä ADACilla on yli 21,4 miljoonaa (21 424 663 jäsentä vuoden 2022 lopussa), onhan Saksa Euroopan johtava automaa.Tunnettu ja luotettava ADAC-tiepalvelu on toiminut jo vuodesta 1954 alkaen. ADAC -tiepalveluraporttia automallien tielle pysäyttävistä on julkaistu vuosittain vuodesta 1967 alkaen.ADAC 2023 -tiepalveluraporttia käsittelevän jutun ensimmäisessä osassa on laaja selvitys tiepalveluraportin taustasta ja kokonaistuloksista. Tässä toisessa osiossa käsitellään pienemmän ja isomman keskiluokan autojen tuloksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin luet ADAC-vikatilastoaTiepalveluraportissa on listattu 155:n Saksassa suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2022. Tuloksissa on otettu huomioon vain automallien tekniset viat, joiden vuoksi auto on simahtanut tien poskeen kesken matkan. Rengasvauriot sekä kuljettajan huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten esimerkiksi polttoaineen loppuminen, on jätetty pois tilastosta.Mukana olevien autojen ensirekisteröintivuodet ovat 2013-2020. Automallit on jaoteltu kuuteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään. Tulostaulukoissa automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain. Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikamäärät (vikaindeksi) on ilmoitettu kunkin mallin tuhatta Saksan liikenteessä olevaa autoa kohti. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.Tulostaulukoissa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, vaaleanvihreä keskiarvoa parempi, keltainen keskinkertainen, ruskea keskiarvoa huonompi ja punainen kaikkein huonoin.Tilastossa vain suositut automallit, joista on saatu tilastollisesti merkittävä otos: Raportissa on vain sellaiset mallit, joita on ensirekisteröity vähintään 7 000 kappaletta kahtena eri vuotena. Tulokset on mainittu niistä käyttöönottovuosista, jolloin mallia on ensirekisteröity vähintään 5 000 kappaletta vuodessa.Ongelmana alimitoitetut käynnistysakutKun auton matka tyssää tien poskeen teknisen vian vuoksi, syypäänä ongelmiin on useimmiten käynnistysakun heikko varaustila. 43,2 prosenttia kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista liittyy auton käynnistysakkuun. Akku on aina ollut suurin tielle simahtamisen syy ADACin ensimmäisestä tiepalveluraportista vuodesta 1967 alkaen.ADAC tiepalvelutilasto 2023 - Tulosten tarkastelua kokoluokittainPienempi keskiluokkaSähköautoista pienemmän keskiluokan Volkswagen ID.3 ja pikkuauto BMW i3 olivat nuorimman ikäryhmän (käyttöönottovuosi 2020) ja koko tutkimuksen vähävikaisimmat mallit. Niistä vain 0,2 autoa simahti 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti. Pienemmässä keskiluokassa BMW ja Audi menestyivät mainiosti useammalla mallilla ja useissa ikäryhmissä.Sähköautoista pienemmän keskiluokan Volkswagen ID.3 oli BMW i3:n ohella vähävikaisin malli.BMW 1-sarja on pienemmän keskiluokan paras ja vähävikaisin automalli ja samalla yksi koko raportin parhaista kaikissa ikäluokissa. BMW 1-sarja on kaikissa ikäryhmissä merkittävästi keskiarvoautoa luotettavampi. BMW:n menestystä tässä luokassa täydentävät hyvin myös BMW 2-sarja, X1 ja X2.Audi on myös vahvoilla, erityisesti Audi Q3, mutta myös Q2 ja A3. Hyvin sijoittuneita ja keskiarvoautoa luotettavampia useissa ikäryhmissä ovat aakkosjärjestyksessä Mini Countryman, Mercedes-Benz A-sarja ja B-sarja sekä GLA, Mitsubishi ASX, Seat Ateca ja Leon, Škoda Rapid, Volkswagen Golf, Beetle, T-Roc ja Tiquan sekä Volvo XC40.Pienemmän keskiluokan toista äärtä edustava heikoimpien lista yllättää: Toyota C-HR simahti useimmin! Koko raportissa Toyota C-HR oli toiseksi huonoin nuorimmassa ikäryhmässä ja kaikkein huonoin kahdessa seuraavassa ikäryhmässä. Syynä oli yksinomaan C-HR:n heikkolaatuiset akut, joiden varaustila heikkenee yllättäen ajotauon jälkeen.Toyota C-HR simahti useiten, syynä yksinomaan heikkolaatuiset akut.ADAC totesi muun muassa: ”Vaikka akku on niin sanottu kulutusosa, Saksassa Toyota on päättänyt korvata vikatapauksissa akkujen vaihdon parempiin jatkotakuun puitteissa. Vuoden 2022 alusta alkaen valmistaja on vaihtanut akkujen osahankkijan laadukkaampaan. Se ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa tiepalveluraporttiin, jossa nuorin ikäryhmä on käyttöönottovuosi 2020.”Luotettavana pidetty Toyota Auris sai keskinkertaisen arvosanan, samoin luotettavuuden perikuvana ollut Toyota Corolla käyttöönottovuodelta 2020, sen sijaan käyttöönottovuoden 2019 Corolla jätti tielle keskinkertaista useammin, simahtamisen syynä pelkästään akkujen kelvoton laatu. Toyotan akkujen osahankkija on tyrinyt pahasti, mikä muodostaa mainehaitan Toyotalle jo toisena vuotena peräkkäin. Muita syitä Toyotien simahtamiseen ei ole mainittu, vain akkuongelmat.Luotettavana pidetty Toyota Auris sai keskinkertaisen arvosananUsein simahtavien joukossa on myös seuraavia malleja: Renault Kangoo, Scénic ja Mégane, Peugeot 308 käyttöönottovuodelta 2013-2015, Ford Kuga sekä Mercedes-Benz Citan, joka perustuu suurelta osin Renault Kangoon perusrakenteeseen. Mersu Citan jätti tielle lukuisten sähkölaitevikojen, polttonestepumpun vikojen ja akkuongelmien vuoksi.Isompi keskiluokkaSähköauto Tesla Model 3 on yksi luokkansa parhaista kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä. Kokonaisuutena tämäkin kokoluokka on BMW:n ja Audin juhlaa kaikissa ikäryhmissä.BMW X3 on luokkansa paras ja samalla koko tutkimuksen vähävikaisin erinomaisin tuloksin kaikissa ikäryhmissä. BMW:n menestystä isossa keskiluokassa täydentävät myös mainiosti pärjänneet BMW 3-sarja ja 4-sarja.Audi A4 on luokassaan kolmanneksi paras. Lisäksi Audi A5 ja Q5 saivat myös mairittelevia arvosanoja. Muita vähävikaisia luokassaan ovat Mercedes-Benz C-sarja, GLB, GLC ja GLK, Škoda Kodiaq ja Octavia, Volkswagen Passat ja Volvo XC60.Keskimääräistä useammin tielle jättäneet mallit automerkin mukaisessa aakkosjärjestyksessä: Iso tila-auto Ford S-Max (2016 -2018) simahti yleensä akkuongelmien vuoksi ja käyttöönottovuoden 2016 malli laturivikojen vuoksi. Ford Mondeo oli useissa ikäluokissa keskiarvoa heikompi akkuvikojen vuoksi.Ford S-Max jätti tielle yleensä akkuongelmien tai laturivikojen vuoksi.Opel Insignia oli yksi huonoimpia lukuisten akkuongelmien sekä turbon letkujen/putkien ja välijäähdyttimen vikojen vuoksi. Seat Alhambran vanhemmat ikäluokat kärsivät lukuisista akkuvioista, mutta kahdessa uusimmassa ikäluokassa Alhambran laatu on parantunut ollen keskiarvoautoa parempi.Toyota RAV4:n vuosimallit 2016-2020 jättivät usein tielle kelvottomien akkujen vuoksi. Toyota RAV4:n uudehkot vuosimallit 2019-2020 ovat luokassaan kaikkein vikaherkimmät ja koko raportissa heikoimpien joukossa. Surkeat akut ovat kova kolaus Toyotan aikaisemmin hyvälle laatumaineelle.Volkswagen Sharan -tila-auton vanhemmat ikäluokat kärsivät lukuisista akkuongelmista, mutta kahdessa uusimmassa ikäluokassa Sharanin laatu on parantunut ollen keskiarvoautoa parempi.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: ADAC, ADAC -tiepalveluraportti, KBA (Das Kraftfahrt-Bundesamt, Saksan ”ajoneuvohallintokeskus”) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa