12.3.2018 Ajoneuvot Aerodynamiikan alttarilla – Porsche 911 GT3 RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 GT3 RS siirtyy seuraavaan sukupolven pienten, mutta merkittävien muutosten saattelemana. Porsche 911 GT3:ssa ei ihan hurjasti ole paranneltavaa, mutta se on saksalaisinsinööreille pieni hidaste. Ärsytetty RS-muunnos on kuin tavallisen GT3:n vieläkin teroitetumpi versio. Geneven autonäyttelyssä autoa pääsi ihmettelemään ensimmäisen kerran.Uusitun RS:n sydän on nelilitrainen bokserimoottori, joka kiertää nyt tavallisen GT3:n tapaan komeat 9 000 kierrosta minuutissa. 520 hevosvoiman huipputeho riittää 3,2 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan. Huippunopeutta uutuudelle luvataan 312 kilometriä tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAerodynaamista edistystäEnsivilkaisulla uutuus muistuttaa edeltäjäänsä, jossa Porsche muun muassa esitteli etulokasuojien takareunojen ilma-aukot. Nyt ilmavirtaa pyörien tieltä ohjaavat kanavat ovat entistä isommat. Konepeltiin taas on tuotu 911 GT2 RS -mallista tutut NACA-aukot, jotka ohjaavat jäähdytysilmaa etujarruille. Edeltävään RS-malliin verrattuna myös etupuskurin ilmanottoaukkojen ilmanohjaimia on hiottu. Etuhuulen jatke lokasuojia kohti on muotoiltu uudelleen niin, että ilmavirta etupyörien ohi pysyy mahdollisimman tasaisena. Kylkeä taas koristavat entistä suuremmat ilmakanavat. Alusta uusiksi, painoa poisPäivitys on kohentanut myös auton alustaa. Jousia on jäykistetty erityisesti edessä, ja kallistuksenvakaimia on vastapainoksi pehmennetty. Myös iskunvaimentimet ovat uusittu.Autoa on myös kevennetty. Pakoputkisto on titaania ja ohjaamon takaosan verhoilua on pelkistetty. Mielenkiintoinen yksityiskohta ovat auton taka- ja taaemmat sivulasit, joiden materiaali on vaihtunut polykarbonaatista älypuhelimista tuttuun Gorilla-lasiin. Materiaalivaihto ei kuitenkaan tuo lisäpainoa. Ehkä kevään mittaan kuulemme miten monta sekuntia muutokset säästävät Nürburgring Nordschleifen kierrosajassa?Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä