12.7.2020 Liikenne Näppärä Airbus A220 lentää viruksista välittämättä – mutta mikä on A220? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koronapandemia laittoi keväällä matkustajalentoliikenteen polvilleen, kun 81 % lennoista peruttiin maailmanlaajuisesti. Yksi konetyyppi on kuitenkin pysynyt suurilta osin ilmassa. Mutta mikä ihmeen Airbus A220? Ilmailualaa aktiivisesti seuraamattomille Airbus A220 ei välttämättä ole lainkaan tuttu nimi, ei ainakaan samalla tavalla kuin esimerkiksi Airbus A350 tai Boeing 737. Itse asiassa tyyppi ei edes ole Airbusin kehittämä. Tämä lyhyiden ja keskipitkien matkojen suihkukone oli nimittäin alkujaan kanadalaisen Bombardier Aerospacen tuote, nimeltään Bombardier CSeries.Vuonna 2018 Bombardier myi projektin Airbusille ja se tuotteistettiin uudelleen Airbus A220-sarjaksi. Konetta valmistetaan edelleen Kanadan Mirabelissa Montrealin lähellä, toinen tuotantolinja on Airbusin Yhdysvaltain-tehdas Alabamassa. 75 prosenttia rahoituksesta tulee Airbusilta, 25 puolestaan Quebecin provinssilta.Konetta on tarjolla kahdella eri runkopituudella. A220-100 (ent. CS100) on 100 – 120-paikkainen, kun taas pidempään A220-300:een (ent. CS300) mahtuu 120 – 150 matkustajaa. A220 on siis tuntuvasti pienempi kuin 150 – 180-paikkainen A320, eli sillä on oma selkeä paikkansa Airbusin repertuaarissa. Istuinrivit ovat epäsymmetrisessä järjestyksessä 2+3 eli runko on kapeampi kuin A320:n, mutta leveämpi kuin esimerkiksi Norran käyttämän Embraer E-sarjan.Konetyyppi lensi ensilentonsa syyskuussa 2013. Ensimmäinen asiakas, Sveitsin kansallinen lentoyhtiö SWISS International, otti konetyypin käyttöönsä neljä vuotta sitten. A220:ssa hyödynnetään viimeisintä teknologiaa. Digitaalinen lasiohjaamo ”sidestick”-ohjaimineen tuo mieleen Airbus A350:n vastaavan. Koneen materiaaleista 46 % koostuu kevyistä komposiiteista, 24 % litiumilla vahvistetusta alumiinista ja vain kaikkein eniten lujuutta vaativat osat muun muassa titaanista ja teräksestä. Koneen aerodynamiikkaa on luonnollisesti hiottu edelliseen sukupolveen verrattuna.Kokonaisuuden kruunaavat Pratt & Whitney PurePower PW1500G -moottorit, joiden muuttuvageometrinen ahdin sekä korkea ohivirtaussuhde eli palotilan ohi virtaavan ilman määrä pihistävät polttoaineenkulutuksesta merkittävän osan, valmistajan mukaan 20 % edelliseen sukupolveen verrattuna. Moottorit ovat myös varsin hiljaiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViruksista huolimatta taivaalleKun matkustajakoneiden laajamittaiset maadoitukset maaliskuusta alkaen käynnistyivät, ensin virrat pyrittiin poistamaan suurimmista laajarunkokoneista. Niiden käyttökustannukset ovat suuret, eikä niillä todellakaan kannata kuljettaa kourallista matkustajia. Tässä kohtaa vahvoilla ovatkin olleet pääasiassa ne lentoyhtiöt, joilla on laivastossaan pieniä ja taloudellisia suihkukoneita, tilastojen valossa mieluiten Airbus A220:siä.Erityisen hyvän käyttöasteen on säilyttänyt A220-100, joista esimerkiksi yhdysvaltalaisjätti Deltalla oli huhtikuun lopussa käytössä koko 31 koneen laivasto, janoisempien konetyyppien seistessä aavikolla. SWISS:illä on kumpaakin sorttia ja yhtiö lensi niillä toukokuussa 83 prosenttia kaikista lento-operaatioistaan. Air Baltic on puolestaan tämän kokemuksen perusteella vauhdittamassa muista konetyypeistä luopumista. Jatkossa se tulee operoimaan kaiken liikenteensä pelkästään A220-kalustolla.A220:n salaisuudet ovat yksinkertaisuudessaan toimivia. Kone on pienempi ja taloudellisempi kuin sen eräänlainen isosisko A320, mutta kantama on kuitenkin yhtä pitkä. Esimerkiksi Air Baltic operoi tyypillä Riiasta Tel Aviviin ja aina Abu Dhabiin saakka. Matkustajat kuljetetaan perille paljon aikaisemman polven kilpailijoita ja isompia koneita kustannustehokkaammin. Istuimet ovat kilpailijoita leveämmät (leveys vähintään 46 senttimetriä) ja matkustamo on muutenkin koneen kokoon nähden hyvin avara, sen lisäksi suurten ikkunoiden ansiosta valoisa sekä myös luokkansa hiljaisin. 2+3-istuinjärjestys mahdollistaa matkustajien luovemman paikoittamisen. Tehokas ilmanvuodatus puolestaan vaihtaa kabiinin hengitysilmaa tehokkaasti.Koneen ruuma on suunniteltu mahdollisimman nopeasti lastattavaksi ja purettavaksi, mikä on kaiken kukkuraksi sekin osoittautunut pandemia-aikana nopeiden rahtikuljetusten kysynnän lisäännyttyä A220:n valttikortiksi. Nämä ominaisuudet ovat tietenkin tulleet myös koneen suunnittelijoille positiivisena yllätyksenä. He tähtäsivät matkustusmukavuuteen ja energiatehokkuuteen, mutta saivatkin kaupan päälle vielä pandemiankestävyyden.Lentokoneinvestoinnitovat lähitulevaisuudessa edessä myös Finnairilla. Tähän mennessä lentokonemaailmassa vielä aivan uudesta konetyypistä on tehty yhteensä peräti 642 tilausta ja tämä luku tulee aivan varmasti kasvamaan pian. Suurin asiakas on Delta Air Lines yhteensä 95 koneen tilausmäärällä. Amerikkalainen halpalentoyhtiö JetBlue on puolestaan investoinut 70:ään A220:een. Euroopan suurimmat tilaajat tähänastisista ovat Air France, 60 konetta, sekä Air Baltic 50:llä koneyksilöllä. Latvialaisoperaattori on toistaiseksi ainoa yhtiö, joka käy A220:llä myös Helsingissä. Sen se tekee päivittäin.SWISS on tilannut kaikkiaan 30 konetta ja lähes kaikki on jo saatu käyttöön. Sveitsiläisyhtiö päätti alun perin hankkia konetyypin käyttöönsä sen jyrkän laskeutumisen ominaisuuksien takia. Jyrkästä laskupolusta on hyötyä esimerkiksi Lontoon keskustassa sijaitsevalla London City Airportilla. Sinne voi operoida vain A220:n kaltaisilla sirommilla koneilla. Myös hiljaiset moottorit auttavat kaupunkikentiltä liikennöidessä.Finnairin parinkymmenen vuoden ikään ehtinyt Airbus A320-pohjainen kapearunkolaivasto uusitaan kuluvalla vuosikymmenellä. Päätös seuraavasta konetyypistä tehdään piakkoin. Ehdokkaita on ilmeisen vähän, sillä Airbusin mixed-fleet-flying-filosofian mukaan miehistönkäyttö on tehokkainta, kun samat lentäjät voivat lentää mahdollisimman monia konetyyppejä. Finnair on valinnut kaukoliikenteeseensä Airbusin, joten myös tulevan kapearunkokoneen kannattaisi tämän järjen mukaan olla eurooppalaisvalmistajan tuote. Tällä logiikalla Finnairin tuleva Euroopan liikenteen konetyyppi tulee olemaan joko uuden polven Airbus A320neo-sarja tai pandemiankestävä A220. Tai kenties vaikka molemmat?Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous