14.7.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kadonnut Volkswagen ja lenkki evoluutioketjussa Teksti Aake Kinnunen Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen esitteli luksusautomallinsa kaksikymppisten kunniaksi perutun näkemyksensä toisen polven Phaetonista. Se myös antaa väläyksen vaihtoehtoisesta nykyhetkestä. Volkswagen Phaeton oli yksi VW-pomo Ferdinand Piëchin lempiprojekteista. Bentleyn kanssa perusrakenteensa jakava Phaeton oli Volkswageniksi huomattavan ylirakennettu ja ylikyvykäs, osoittaen yksityiskohdissa maailmanluokan luksusajattelua.Valitettavasti ostajat eivät kokeneet samoin ja Phaeton joutui selviytymään 15 vuoden ajan automarkkinoilla pelkillä facelifteillä. Kansanautomerkki oli hulppealle edustusautolle huono valinta, eikä Phaetonia muistettu edes toimitusjohtaja-autojen vertailuita tehtäessä. Tiedättehän, "meillä oli juhlat, mutta unohdettiin soittaa sulle" -tyyppinen tilanne.Nyt Volkswagenin kiistaton lippulaiva täyttää 20 vuotta ja harvinaisesti saksalaisyhtiö avaa arkistoja tuoreeltaan. Volkswagen Phaeton D2 oli hilkulla päästä tuotantoon ja autoja on olemassa yksi kappale johtokunnan hyväksyntää varten. Mutta historia päätti toisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselistä ylösnousemukseen2015 syksyllä alkoi Dieselgate-päästöhuijausskandaali ja muutamassa kuukaudessa oli selvää, että kyseessä olisi autoalaa ja Volkswagen-ryhmää ravisteleva tapaus, joka maksaisi kymmeniä miljardeja ja vaatisi erilaisia hyvitystoimia. Lähes yhdessä yössä Volkswagen hylkäsi "Das Auto" -sloganinsa ja siirtyi puhumaan sähköisestä tulevaisuudesta.Valtavien rangaistusten lisäksi maksettavaksi tulisi nyt koko konsernin panostus sähköistämiseen, molempien hintalappujen pyöriessä kymmenissä miljardeissa. Jostain, tai aika monestakin, olisi leikattava.Joten kun 2016 Volkswagen Phaeton D2, eräällä tavalla "vanhan Volkswagenin" lippulaiva, esiteltiin johtokunnalle, ei hyväksyntää ymmärrettävästi tullut. Dresdenin laitamilla oleva lasitehdas ryhtyi valmistamaan e-Golfeja, eikä hankalasti myyneen Phaetonin jatkossa ollut mieltä. D2-versio oli sentään suunniteltu MLB-perusrakenteelle, joka oltaisiin jaettu isojen Audien kanssa. Ehkä siksi takaviistossa on paljon Audi A8:aa? Samalla auton valmistaminen olisi helpottunut, eli tullut edullisemmaksi.Innovision CockpitYksi asia, minkä Volkswagen Phaeton D2:n esiintyminen selventää, on Innovision Cockpit. Brändinimeä on käytetty Volkswagenin lasiohjaamosta isolla kojelautanäytöllä. Järjestelmä on myös käyttöjärjestelmältään ja käyttöliittymältään selkeästi eri, kuin esimerkiksi kahdeksanteen Golfiin ja ID.3:een saapunut MIB3-järjestelmä, vaikka niidenkin yhteydessä heitellään joskus laulukilpailun selostamolta kuulostavaa Innovision Cockpit -brändäystä.Suurella, kaarevalla kojelautanäytöllä varustettu Innovision Cockpit -järjestelmä näyttäytyy yhtenä Phaeton D2:n uutuuksista. Järjestelmä ei ollut äärettömästi parempi tai pahempi kuin nykyinen MIB3, mutta se edusti vanhempaa näkemystä. Oli käsieleitä näkymästä toiseen siirtymiseen, käyttöliittymän elementtejä joissa ei ollut järkeä, ja vihjauksia siitä, että järjestelmä oli jatkojalostettu edellisen polven tietoviihdejärjestelmistä. Lyhyellä käytöllä järjestelmä tuntui kuitenkin melko vakaalta.Yksi esimerkki järjestelmästä liikkuu kuitenkin markkinoilla: Volkswagen Touareg. Oli outoa esitellä järjestelmä Touaregissa, mutta peruttu Phaeton D2 selittää paljon. Se on puuttuva palanen evoluutiota ja väläys Volkswagenia, joka jäi vuosien 2015–2016 muutosten alle. Tämä vaihtoehtoinen nykyhetki selittää osaltaan sitäkin, miksi tulevaisuutena pidetty Innovision Cockpit hylättin nopeasti MIB3:n tieltä.Mutta onko tässä vielä kaikki?Mielenkiintoista on myös, että normaalisti hiukan varautuneesti asioistaan kertova Volkswagen on nostanut Phaetonin esiin jo nyt. Mallin menestys jäi vaisuksi ja 15 vuoden aikana mallia myytiin reilut 84 000 kappaletta, joten kaksikymppiset oltaisiin voitu jättää välistäkin. Samalla on rohkeaa nostaa Phaeton D2 esiin verrattain pian sen hylkäämisen jälkeen. Mallihan olisi vielä myynnissä, jos se olisi tullut tuotantoon!Vasemmalta: sisustamuotoilja Tomasz Bachorski, päämuotoilija Jozef Kaban ja ulkomuotoilija Marco Pavone pohtivat, mitä olisi voinut olla. Johtokunnalle esitelty Phaeton D2 perustui juuri Pavonen ja Bachorskin ehdotukseen.Huhujen mukaan Volkswagen suunnitteli myös täyssähköistä Phaetonia vuoden 2017 aikoihin. Ollaanko näihin suunnitelmiin palaamassa nyt? Ainakin Volkswagenin oma kulma Phaetonin lehdistötiedotteessa tuntuu olevan, että "jo tuolloin Volkswagen kykeni rakentamaan luksusmukavan ja teknisesti edelläkäyvän automallin". Aika näyttää, onko tälle korostamiselle jokin erityinen syy.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää