14.7.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kadonnut Volkswagen ja lenkki evoluutioketjussa Teksti Aake Kinnunen Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen esitteli luksusautomallinsa kaksikymppisten kunniaksi perutun näkemyksensä toisen polven Phaetonista. Se myös antaa väläyksen vaihtoehtoisesta nykyhetkestä. Volkswagen Phaeton oli yksi VW-pomo Ferdinand Piëchin lempiprojekteista. Bentleyn kanssa perusrakenteensa jakava Phaeton oli Volkswageniksi huomattavan ylirakennettu ja ylikyvykäs, osoittaen yksityiskohdissa maailmanluokan luksusajattelua.Valitettavasti ostajat eivät kokeneet samoin ja Phaeton joutui selviytymään 15 vuoden ajan automarkkinoilla pelkillä facelifteillä. Kansanautomerkki oli hulppealle edustusautolle huono valinta, eikä Phaetonia muistettu edes toimitusjohtaja-autojen vertailuita tehtäessä. Tiedättehän, "meillä oli juhlat, mutta unohdettiin soittaa sulle" -tyyppinen tilanne.Nyt Volkswagenin kiistaton lippulaiva täyttää 20 vuotta ja harvinaisesti saksalaisyhtiö avaa arkistoja tuoreeltaan. Volkswagen Phaeton D2 oli hilkulla päästä tuotantoon ja autoja on olemassa yksi kappale johtokunnan hyväksyntää varten. Mutta historia päätti toisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselistä ylösnousemukseen2015 syksyllä alkoi Dieselgate-päästöhuijausskandaali ja muutamassa kuukaudessa oli selvää, että kyseessä olisi autoalaa ja Volkswagen-ryhmää ravisteleva tapaus, joka maksaisi kymmeniä miljardeja ja vaatisi erilaisia hyvitystoimia. Lähes yhdessä yössä Volkswagen hylkäsi "Das Auto" -sloganinsa ja siirtyi puhumaan sähköisestä tulevaisuudesta.Valtavien rangaistusten lisäksi maksettavaksi tulisi nyt koko konsernin panostus sähköistämiseen, molempien hintalappujen pyöriessä kymmenissä miljardeissa. Jostain, tai aika monestakin, olisi leikattava.Joten kun 2016 Volkswagen Phaeton D2, eräällä tavalla "vanhan Volkswagenin" lippulaiva, esiteltiin johtokunnalle, ei hyväksyntää ymmärrettävästi tullut. Dresdenin laitamilla oleva lasitehdas ryhtyi valmistamaan e-Golfeja, eikä hankalasti myyneen Phaetonin jatkossa ollut mieltä. D2-versio oli sentään suunniteltu MLB-perusrakenteelle, joka oltaisiin jaettu isojen Audien kanssa. Ehkä siksi takaviistossa on paljon Audi A8:aa? Samalla auton valmistaminen olisi helpottunut, eli tullut edullisemmaksi.Innovision CockpitYksi asia, minkä Volkswagen Phaeton D2:n esiintyminen selventää, on Innovision Cockpit. Brändinimeä on käytetty Volkswagenin lasiohjaamosta isolla kojelautanäytöllä. Järjestelmä on myös käyttöjärjestelmältään ja käyttöliittymältään selkeästi eri, kuin esimerkiksi kahdeksanteen Golfiin ja ID.3:een saapunut MIB3-järjestelmä, vaikka niidenkin yhteydessä heitellään joskus laulukilpailun selostamolta kuulostavaa Innovision Cockpit -brändäystä.Suurella, kaarevalla kojelautanäytöllä varustettu Innovision Cockpit -järjestelmä näyttäytyy yhtenä Phaeton D2:n uutuuksista. Järjestelmä ei ollut äärettömästi parempi tai pahempi kuin nykyinen MIB3, mutta se edusti vanhempaa näkemystä. Oli käsieleitä näkymästä toiseen siirtymiseen, käyttöliittymän elementtejä joissa ei ollut järkeä, ja vihjauksia siitä, että järjestelmä oli jatkojalostettu edellisen polven tietoviihdejärjestelmistä. Lyhyellä käytöllä järjestelmä tuntui kuitenkin melko vakaalta.Yksi esimerkki järjestelmästä liikkuu kuitenkin markkinoilla: Volkswagen Touareg. Oli outoa esitellä järjestelmä Touaregissa, mutta peruttu Phaeton D2 selittää paljon. Se on puuttuva palanen evoluutiota ja väläys Volkswagenia, joka jäi vuosien 2015–2016 muutosten alle. Tämä vaihtoehtoinen nykyhetki selittää osaltaan sitäkin, miksi tulevaisuutena pidetty Innovision Cockpit hylättin nopeasti MIB3:n tieltä.Mutta onko tässä vielä kaikki?Mielenkiintoista on myös, että normaalisti hiukan varautuneesti asioistaan kertova Volkswagen on nostanut Phaetonin esiin jo nyt. Mallin menestys jäi vaisuksi ja 15 vuoden aikana mallia myytiin reilut 84 000 kappaletta, joten kaksikymppiset oltaisiin voitu jättää välistäkin. Samalla on rohkeaa nostaa Phaeton D2 esiin verrattain pian sen hylkäämisen jälkeen. Mallihan olisi vielä myynnissä, jos se olisi tullut tuotantoon!Vasemmalta: sisustamuotoilja Tomasz Bachorski, päämuotoilija Jozef Kaban ja ulkomuotoilija Marco Pavone pohtivat, mitä olisi voinut olla. Johtokunnalle esitelty Phaeton D2 perustui juuri Pavonen ja Bachorskin ehdotukseen.Huhujen mukaan Volkswagen suunnitteli myös täyssähköistä Phaetonia vuoden 2017 aikoihin. Ollaanko näihin suunnitelmiin palaamassa nyt? Ainakin Volkswagenin oma kulma Phaetonin lehdistötiedotteessa tuntuu olevan, että "jo tuolloin Volkswagen kykeni rakentamaan luksusmukavan ja teknisesti edelläkäyvän automallin". Aika näyttää, onko tälle korostamiselle jokin erityinen syy.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 15.12.2024 Ajatuksia autoista Ylinopeusholhous ja luistamisen ABC – Ajatuksia autoista 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”