14.7.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kadonnut Volkswagen ja lenkki evoluutioketjussa Teksti Aake Kinnunen Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen esitteli luksusautomallinsa kaksikymppisten kunniaksi perutun näkemyksensä toisen polven Phaetonista. Se myös antaa väläyksen vaihtoehtoisesta nykyhetkestä. Volkswagen Phaeton oli yksi VW-pomo Ferdinand Piëchin lempiprojekteista. Bentleyn kanssa perusrakenteensa jakava Phaeton oli Volkswageniksi huomattavan ylirakennettu ja ylikyvykäs, osoittaen yksityiskohdissa maailmanluokan luksusajattelua.Valitettavasti ostajat eivät kokeneet samoin ja Phaeton joutui selviytymään 15 vuoden ajan automarkkinoilla pelkillä facelifteillä. Kansanautomerkki oli hulppealle edustusautolle huono valinta, eikä Phaetonia muistettu edes toimitusjohtaja-autojen vertailuita tehtäessä. Tiedättehän, "meillä oli juhlat, mutta unohdettiin soittaa sulle" -tyyppinen tilanne.Nyt Volkswagenin kiistaton lippulaiva täyttää 20 vuotta ja harvinaisesti saksalaisyhtiö avaa arkistoja tuoreeltaan. Volkswagen Phaeton D2 oli hilkulla päästä tuotantoon ja autoja on olemassa yksi kappale johtokunnan hyväksyntää varten. Mutta historia päätti toisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselistä ylösnousemukseen2015 syksyllä alkoi Dieselgate-päästöhuijausskandaali ja muutamassa kuukaudessa oli selvää, että kyseessä olisi autoalaa ja Volkswagen-ryhmää ravisteleva tapaus, joka maksaisi kymmeniä miljardeja ja vaatisi erilaisia hyvitystoimia. Lähes yhdessä yössä Volkswagen hylkäsi "Das Auto" -sloganinsa ja siirtyi puhumaan sähköisestä tulevaisuudesta.Valtavien rangaistusten lisäksi maksettavaksi tulisi nyt koko konsernin panostus sähköistämiseen, molempien hintalappujen pyöriessä kymmenissä miljardeissa. Jostain, tai aika monestakin, olisi leikattava.Joten kun 2016 Volkswagen Phaeton D2, eräällä tavalla "vanhan Volkswagenin" lippulaiva, esiteltiin johtokunnalle, ei hyväksyntää ymmärrettävästi tullut. Dresdenin laitamilla oleva lasitehdas ryhtyi valmistamaan e-Golfeja, eikä hankalasti myyneen Phaetonin jatkossa ollut mieltä. D2-versio oli sentään suunniteltu MLB-perusrakenteelle, joka oltaisiin jaettu isojen Audien kanssa. Ehkä siksi takaviistossa on paljon Audi A8:aa? Samalla auton valmistaminen olisi helpottunut, eli tullut edullisemmaksi.Innovision CockpitYksi asia, minkä Volkswagen Phaeton D2:n esiintyminen selventää, on Innovision Cockpit. Brändinimeä on käytetty Volkswagenin lasiohjaamosta isolla kojelautanäytöllä. Järjestelmä on myös käyttöjärjestelmältään ja käyttöliittymältään selkeästi eri, kuin esimerkiksi kahdeksanteen Golfiin ja ID.3:een saapunut MIB3-järjestelmä, vaikka niidenkin yhteydessä heitellään joskus laulukilpailun selostamolta kuulostavaa Innovision Cockpit -brändäystä.Suurella, kaarevalla kojelautanäytöllä varustettu Innovision Cockpit -järjestelmä näyttäytyy yhtenä Phaeton D2:n uutuuksista. Järjestelmä ei ollut äärettömästi parempi tai pahempi kuin nykyinen MIB3, mutta se edusti vanhempaa näkemystä. Oli käsieleitä näkymästä toiseen siirtymiseen, käyttöliittymän elementtejä joissa ei ollut järkeä, ja vihjauksia siitä, että järjestelmä oli jatkojalostettu edellisen polven tietoviihdejärjestelmistä. Lyhyellä käytöllä järjestelmä tuntui kuitenkin melko vakaalta.Yksi esimerkki järjestelmästä liikkuu kuitenkin markkinoilla: Volkswagen Touareg. Oli outoa esitellä järjestelmä Touaregissa, mutta peruttu Phaeton D2 selittää paljon. Se on puuttuva palanen evoluutiota ja väläys Volkswagenia, joka jäi vuosien 2015–2016 muutosten alle. Tämä vaihtoehtoinen nykyhetki selittää osaltaan sitäkin, miksi tulevaisuutena pidetty Innovision Cockpit hylättin nopeasti MIB3:n tieltä.Mutta onko tässä vielä kaikki?Mielenkiintoista on myös, että normaalisti hiukan varautuneesti asioistaan kertova Volkswagen on nostanut Phaetonin esiin jo nyt. Mallin menestys jäi vaisuksi ja 15 vuoden aikana mallia myytiin reilut 84 000 kappaletta, joten kaksikymppiset oltaisiin voitu jättää välistäkin. Samalla on rohkeaa nostaa Phaeton D2 esiin verrattain pian sen hylkäämisen jälkeen. Mallihan olisi vielä myynnissä, jos se olisi tullut tuotantoon!Vasemmalta: sisustamuotoilja Tomasz Bachorski, päämuotoilija Jozef Kaban ja ulkomuotoilija Marco Pavone pohtivat, mitä olisi voinut olla. Johtokunnalle esitelty Phaeton D2 perustui juuri Pavonen ja Bachorskin ehdotukseen.Huhujen mukaan Volkswagen suunnitteli myös täyssähköistä Phaetonia vuoden 2017 aikoihin. Ollaanko näihin suunnitelmiin palaamassa nyt? Ainakin Volkswagenin oma kulma Phaetonin lehdistötiedotteessa tuntuu olevan, että "jo tuolloin Volkswagen kykeni rakentamaan luksusmukavan ja teknisesti edelläkäyvän automallin". Aika näyttää, onko tälle korostamiselle jokin erityinen syy.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä