14.7.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kadonnut Volkswagen ja lenkki evoluutioketjussa Teksti Aake Kinnunen Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen esitteli luksusautomallinsa kaksikymppisten kunniaksi perutun näkemyksensä toisen polven Phaetonista. Se myös antaa väläyksen vaihtoehtoisesta nykyhetkestä. Volkswagen Phaeton oli yksi VW-pomo Ferdinand Piëchin lempiprojekteista. Bentleyn kanssa perusrakenteensa jakava Phaeton oli Volkswageniksi huomattavan ylirakennettu ja ylikyvykäs, osoittaen yksityiskohdissa maailmanluokan luksusajattelua.Valitettavasti ostajat eivät kokeneet samoin ja Phaeton joutui selviytymään 15 vuoden ajan automarkkinoilla pelkillä facelifteillä. Kansanautomerkki oli hulppealle edustusautolle huono valinta, eikä Phaetonia muistettu edes toimitusjohtaja-autojen vertailuita tehtäessä. Tiedättehän, "meillä oli juhlat, mutta unohdettiin soittaa sulle" -tyyppinen tilanne.Nyt Volkswagenin kiistaton lippulaiva täyttää 20 vuotta ja harvinaisesti saksalaisyhtiö avaa arkistoja tuoreeltaan. Volkswagen Phaeton D2 oli hilkulla päästä tuotantoon ja autoja on olemassa yksi kappale johtokunnan hyväksyntää varten. Mutta historia päätti toisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselistä ylösnousemukseen2015 syksyllä alkoi Dieselgate-päästöhuijausskandaali ja muutamassa kuukaudessa oli selvää, että kyseessä olisi autoalaa ja Volkswagen-ryhmää ravisteleva tapaus, joka maksaisi kymmeniä miljardeja ja vaatisi erilaisia hyvitystoimia. Lähes yhdessä yössä Volkswagen hylkäsi "Das Auto" -sloganinsa ja siirtyi puhumaan sähköisestä tulevaisuudesta.Valtavien rangaistusten lisäksi maksettavaksi tulisi nyt koko konsernin panostus sähköistämiseen, molempien hintalappujen pyöriessä kymmenissä miljardeissa. Jostain, tai aika monestakin, olisi leikattava.Joten kun 2016 Volkswagen Phaeton D2, eräällä tavalla "vanhan Volkswagenin" lippulaiva, esiteltiin johtokunnalle, ei hyväksyntää ymmärrettävästi tullut. Dresdenin laitamilla oleva lasitehdas ryhtyi valmistamaan e-Golfeja, eikä hankalasti myyneen Phaetonin jatkossa ollut mieltä. D2-versio oli sentään suunniteltu MLB-perusrakenteelle, joka oltaisiin jaettu isojen Audien kanssa. Ehkä siksi takaviistossa on paljon Audi A8:aa? Samalla auton valmistaminen olisi helpottunut, eli tullut edullisemmaksi.Innovision CockpitYksi asia, minkä Volkswagen Phaeton D2:n esiintyminen selventää, on Innovision Cockpit. Brändinimeä on käytetty Volkswagenin lasiohjaamosta isolla kojelautanäytöllä. Järjestelmä on myös käyttöjärjestelmältään ja käyttöliittymältään selkeästi eri, kuin esimerkiksi kahdeksanteen Golfiin ja ID.3:een saapunut MIB3-järjestelmä, vaikka niidenkin yhteydessä heitellään joskus laulukilpailun selostamolta kuulostavaa Innovision Cockpit -brändäystä.Suurella, kaarevalla kojelautanäytöllä varustettu Innovision Cockpit -järjestelmä näyttäytyy yhtenä Phaeton D2:n uutuuksista. Järjestelmä ei ollut äärettömästi parempi tai pahempi kuin nykyinen MIB3, mutta se edusti vanhempaa näkemystä. Oli käsieleitä näkymästä toiseen siirtymiseen, käyttöliittymän elementtejä joissa ei ollut järkeä, ja vihjauksia siitä, että järjestelmä oli jatkojalostettu edellisen polven tietoviihdejärjestelmistä. Lyhyellä käytöllä järjestelmä tuntui kuitenkin melko vakaalta.Yksi esimerkki järjestelmästä liikkuu kuitenkin markkinoilla: Volkswagen Touareg. Oli outoa esitellä järjestelmä Touaregissa, mutta peruttu Phaeton D2 selittää paljon. Se on puuttuva palanen evoluutiota ja väläys Volkswagenia, joka jäi vuosien 2015–2016 muutosten alle. Tämä vaihtoehtoinen nykyhetki selittää osaltaan sitäkin, miksi tulevaisuutena pidetty Innovision Cockpit hylättin nopeasti MIB3:n tieltä.Mutta onko tässä vielä kaikki?Mielenkiintoista on myös, että normaalisti hiukan varautuneesti asioistaan kertova Volkswagen on nostanut Phaetonin esiin jo nyt. Mallin menestys jäi vaisuksi ja 15 vuoden aikana mallia myytiin reilut 84 000 kappaletta, joten kaksikymppiset oltaisiin voitu jättää välistäkin. Samalla on rohkeaa nostaa Phaeton D2 esiin verrattain pian sen hylkäämisen jälkeen. Mallihan olisi vielä myynnissä, jos se olisi tullut tuotantoon!Vasemmalta: sisustamuotoilja Tomasz Bachorski, päämuotoilija Jozef Kaban ja ulkomuotoilija Marco Pavone pohtivat, mitä olisi voinut olla. Johtokunnalle esitelty Phaeton D2 perustui juuri Pavonen ja Bachorskin ehdotukseen.Huhujen mukaan Volkswagen suunnitteli myös täyssähköistä Phaetonia vuoden 2017 aikoihin. Ollaanko näihin suunnitelmiin palaamassa nyt? Ainakin Volkswagenin oma kulma Phaetonin lehdistötiedotteessa tuntuu olevan, että "jo tuolloin Volkswagen kykeni rakentamaan luksusmukavan ja teknisesti edelläkäyvän automallin". Aika näyttää, onko tälle korostamiselle jokin erityinen syy.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen