14.7.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kadonnut Volkswagen ja lenkki evoluutioketjussa Teksti Aake Kinnunen Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen esitteli luksusautomallinsa kaksikymppisten kunniaksi perutun näkemyksensä toisen polven Phaetonista. Se myös antaa väläyksen vaihtoehtoisesta nykyhetkestä. Volkswagen Phaeton oli yksi VW-pomo Ferdinand Piëchin lempiprojekteista. Bentleyn kanssa perusrakenteensa jakava Phaeton oli Volkswageniksi huomattavan ylirakennettu ja ylikyvykäs, osoittaen yksityiskohdissa maailmanluokan luksusajattelua. Valitettavasti ostajat eivät kokeneet samoin ja Phaeton joutui selviytymään 15 vuoden ajan automarkkinoilla pelkillä facelifteillä. Kansanautomerkki oli hulppealle edustusautolle huono valinta, eikä Phaetonia muistettu edes toimitusjohtaja-autojen vertailuita tehtäessä. Tiedättehän, "meillä oli juhlat, mutta unohdettiin soittaa sulle" -tyyppinen tilanne. Nyt Volkswagenin kiistaton lippulaiva täyttää 20 vuotta ja harvinaisesti saksalaisyhtiö avaa arkistoja tuoreeltaan. Volkswagen Phaeton D2 oli hilkulla päästä tuotantoon ja autoja on olemassa yksi kappale johtokunnan hyväksyntää varten. Mutta historia päätti toisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dieselistä ylösnousemukseen 2015 syksyllä alkoi Dieselgate-päästöhuijausskandaali ja muutamassa kuukaudessa oli selvää, että kyseessä olisi autoalaa ja Volkswagen-ryhmää ravisteleva tapaus, joka maksaisi kymmeniä miljardeja ja vaatisi erilaisia hyvitystoimia. Lähes yhdessä yössä Volkswagen hylkäsi "Das Auto" -sloganinsa ja siirtyi puhumaan sähköisestä tulevaisuudesta. Valtavien rangaistusten lisäksi maksettavaksi tulisi nyt koko konsernin panostus sähköistämiseen, molempien hintalappujen pyöriessä kymmenissä miljardeissa. Jostain, tai aika monestakin, olisi leikattava. Joten kun 2016 Volkswagen Phaeton D2, eräällä tavalla "vanhan Volkswagenin" lippulaiva, esiteltiin johtokunnalle, ei hyväksyntää ymmärrettävästi tullut. Dresdenin laitamilla oleva lasitehdas ryhtyi valmistamaan e-Golfeja, eikä hankalasti myyneen Phaetonin jatkossa ollut mieltä. D2-versio oli sentään suunniteltu MLB-perusrakenteelle, joka oltaisiin jaettu isojen Audien kanssa. Ehkä siksi takaviistossa on paljon Audi A8:aa? Samalla auton valmistaminen olisi helpottunut, eli tullut edullisemmaksi. Innovision Cockpit Yksi asia, minkä Volkswagen Phaeton D2:n esiintyminen selventää, on Innovision Cockpit. Brändinimeä on käytetty Volkswagenin lasiohjaamosta isolla kojelautanäytöllä. Järjestelmä on myös käyttöjärjestelmältään ja käyttöliittymältään selkeästi eri, kuin esimerkiksi kahdeksanteen Golfiin ja ID.3:een saapunut MIB3-järjestelmä, vaikka niidenkin yhteydessä heitellään joskus laulukilpailun selostamolta kuulostavaa Innovision Cockpit -brändäystä. Suurella, kaarevalla kojelautanäytöllä varustettu Innovision Cockpit -järjestelmä näyttäytyy yhtenä Phaeton D2:n uutuuksista. Järjestelmä ei ollut äärettömästi parempi tai pahempi kuin nykyinen MIB3, mutta se edusti vanhempaa näkemystä. Oli käsieleitä näkymästä toiseen siirtymiseen, käyttöliittymän elementtejä joissa ei ollut järkeä, ja vihjauksia siitä, että järjestelmä oli jatkojalostettu edellisen polven tietoviihdejärjestelmistä. Lyhyellä käytöllä järjestelmä tuntui kuitenkin melko vakaalta. Yksi esimerkki järjestelmästä liikkuu kuitenkin markkinoilla: Volkswagen Touareg. Oli outoa esitellä järjestelmä Touaregissa, mutta peruttu Phaeton D2 selittää paljon. Se on puuttuva palanen evoluutiota ja väläys Volkswagenia, joka jäi vuosien 2015–2016 muutosten alle. Tämä vaihtoehtoinen nykyhetki selittää osaltaan sitäkin, miksi tulevaisuutena pidetty Innovision Cockpit hylättin nopeasti MIB3:n tieltä. Mutta onko tässä vielä kaikki? Mielenkiintoista on myös, että normaalisti hiukan varautuneesti asioistaan kertova Volkswagen on nostanut Phaetonin esiin jo nyt. Mallin menestys jäi vaisuksi ja 15 vuoden aikana mallia myytiin reilut 84 000 kappaletta, joten kaksikymppiset oltaisiin voitu jättää välistäkin. Samalla on rohkeaa nostaa Phaeton D2 esiin verrattain pian sen hylkäämisen jälkeen. Mallihan olisi vielä myynnissä, jos se olisi tullut tuotantoon! Vasemmalta: sisustamuotoilja Tomasz Bachorski, päämuotoilija Jozef Kaban ja ulkomuotoilija Marco Pavone pohtivat, mitä olisi voinut olla. Johtokunnalle esitelty Phaeton D2 perustui juuri Pavonen ja Bachorskin ehdotukseen. Huhujen mukaan Volkswagen suunnitteli myös täyssähköistä Phaetonia vuoden 2017 aikoihin. Ollaanko näihin suunnitelmiin palaamassa nyt? Ainakin Volkswagenin oma kulma Phaetonin lehdistötiedotteessa tuntuu olevan, että "jo tuolloin Volkswagen kykeni rakentamaan luksusmukavan ja teknisesti edelläkäyvän automallin". Aika näyttää, onko tälle korostamiselle jokin erityinen syy. Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe