26.3.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Kun vain brändillä on väliä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen oli automerkkejä, tänään on brändejä. Huomenna ei ehkä muuta olekaan. Eräänä päivänä internetin erämailla törmäsin taannoisen Performance Car -lehden vertailuun. Nykyistä brittilehti Evoa edeltänyt ajonautintokeskeinen media vertaili suuria sedaneita vuonna 1991. Ajettavuutta painottaneessa testissä mittelivät Alfa Romeo 164, BMW 5-sarja (E34), Citroën XM, Jaguar XJ6 (XJ40), Peugeot 605 ja meillä Opel Omega A:na tunnettu Vauxhall Carlton.Kun vertailujoukkoa tarkastelee nyt vuonna 2018, mieleen herää pari asiaa. Ensin ihmetystä herättää, ettei vertailussa ole mukana Mercedes-Benziä tai Audia – ilmeisesti kummaltakaan ei löytynyt riittävän kuljettajakeskeistä mallia.Varsinaisen yllätyksen kokee vasta, kun katsoo vertailutestin tuloksia. Ei, BMW ei ollut selvä voittaja.Vertailun voitti Peugeot 605 3.0 24V. Toiseksi sijoittui Jaguar, kolmanneksi Vauxhall. Vasta sitten tulivat BMW 525i ja Alfa Romeo. Mukavuuspainotteinen Citroën XM jäi viimeiseksi.Ehkä tulos ei tekohetkellä yllättänyt, sillä elihän Peugeot 205 GTi:n ja 405 Mi16:n symboloimaa kultakautta.Vuonna 2018 Performance Carin vertailu tuntuu raikkaalta poikkeukselta saksalaiskolmikon ylivaltaa vastaan. Nykyisin tuntuu lähes käsittämättömältä, että tavalliset merkit ovat kyenneet lyömään kiilaa premium-merkkejä vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaksalaista tehokkuutta parhaimmillaanSaksalaiset ovat ymmärtäneet brändin voiman. BMW ja Mercedes-Benz ovat tehneet upeaa työtä asemansa vahvistamisessa. Audin imagollinen nousu quattron ja 100-mallin myötä TT:n ja RS-mallien kautta samalle tasolle on vieläkin kovempi juttu.Audi TTMarkkinointiin on mennyt valtavat määrät rahaa, mutta kun katsoo merkkien maailmanlaajuisia vuosimyyntejä, on helppo uskoa tinkimättömän markkinoinnin kannattavan. Karsihan saksalaiskolmikko tavismerkkien ylämallit kokonaan pois, ja menipä siinä sivussa Saabikin.Yhtään saksalaiskärkeä väheksymättä on silti todettava, ettei automaailman jakautuminen tavallisiin ja premium-merkkeihin ole autoilijan kannalta hyvä kehitystilanne.Kilpailu vähenee: siinä missä 1980-luvulla tavallisetkin merkit pystyivät pitämään arvomerkkejä varpaillaan, vilkuillaan nyt Etelä-Saksan Stuttgartissa, Ingolstadtissa ja Münchenissä lähinnä toisiaan. Upeassa nousussa oleva Volvo ehkä vielä otetaan tosissaan, mutta valitettavan usein saksalaistehtaat eivät edes noteeraa Euroopassa Lexusta – tavallisemmista merkeistä puhumattakaan.BMW Z4 (E85)Asenteessa on ripaus ylimielisyyttä, mutta myös käytännöllisyyttä: BMW tuskin pitää Fordia kaupallisena uhkana. Saa nähdä, alkaako etumatkan tuoma laiskistumisriski näkyä tuotteissa vähitellen.Someajan vaaratBrändimarkkinoinnilla kiillotetun mielikuvamarkkinoinnin vaikutus on vasta kiihtymässä. Haluttavuudella on valtava vaikutus merkkien medianäkyvyteen. Hashtagillä #bmw löytyy Instagramista 27,7 miljoonaa osumaa, kun #peugeot tuottaa 1,4 miljoonaa tulosta. Koska molempien merkkien autot ovat yleisiä, täytyy eron johtua tietysti siitä, että somessa esitellään mielummin bemaria kuin pösöä.Sosiaalisen median lisäksi brändien kiinnostavuus ohjaa perinteistä mediaa. Nettiuutisoinnissa klikit ovat kultaa. Se ohjaa toimituksia väistämättä uutisoimaan enemmän Audista kuin Opelista. Se tuskin kaventaa brändien välistä kuiluaPerformance Car -lehden taannoisesta ajettavuusihannoinnista ollaan kaukana, mutta muutos on vasta alkamassa. Tulevaisuuden visioissa maalaillaan kuvaa tilauspohjaisista robottiautoista. Jos auton käyttö siirtyy omistamisesta käyttämiseen, nähdään autonvalmistajissa ja -brändeissä raaka pudostuspeli. Siitä pelistä selviävät vain vahvimmat.Teksti: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Ajatuksia autoista Myydäänkö tässä autoa vai mielikuvia? – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti