18.12.2017 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: mitä Jaguar F-Type voisi oppia vanhalta Fiestalta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhemmalla autolla ajaminen avartaa mieltä. Ihanan eloisan Jaguar F-Typen terästetty 400 Sport -painos tarjosi herkkua vuoden viimeisellä kesärengasviikolla. Vaikka F-Type on kuin ajettava supersankariviitta, ovat mielessä pyörineet ajatukset keskittyneet enemmän Ford Fiestaan. Eikä kyseessä ole uuden auton tuoksun täyttämä yksilö, vaan eräästä myöhemmin selviävästä syystä toimituksessa pyörinyt autovanhus.Noin viisitoista vuotta ja kuusikymmentä vuodenaikaa ovat olleet Fordille ankaria. Ovien nurkissa metalli alkaa hävitä taistelun korroosiota vastaan, ja musta maalipinta tarjoaa budjettivaihtoehdon muodikkaalle mattaharmaalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi vanhaa parempi, kaikessa?Kyseinen Fiestan sukupolvi ei mielestäni näyttänyt pirteältä uutenakaan, mutta lohduttomaksi patinoituneena se näyttää väsyneeltä, lähes luovuttaneelta. Se, että vanha Ford näyttää eletyltä, ei kuitenkaan ole tämän tarinan pointti. Kyse on uusien ja vanhojen autojen eroista. Uusihan on aina parempi, eikö?Tuore tulokasmalli on tehty ajan henkeen sopivaksi: sitä on kehitetty osa-alueilla, joilla asiakkaat ja viranomaiset haluavat parannuksia. Harvemmin puhutaan niistä ominaisuuksista, jotka uhrataan uusia vahvuuksia tavoitellessa.Viekas jobbari kutsuisi tätä patinaksi.Vanhempien autojen ajaminen on raikasta vastapainoa uutuuksille. Välillä takavuosien malli saa uutuuden tuntumaan entistä paremmalta, ajoittain mennyt sukupolvi avaa silmät seuraajan puutteille.Ihana kesäkissaJaguar F-Type on niitä autoja, jotka pakottavat hyvälle tuulelle. Se on yksi maailman nopeimmista tilataideteoksista, ja taatusti komeimman kuuloinen. F-Type on aina ollut enemmän kokonaisvaltainen kokemus, kuin ajettavuudellaan hurmaava raaseri, mutta keinotekoisesta ohjauksesta ja keskinkertaisesti kätketystä ylipainostaan huolimatta se on mainio paketti.F-Type: toimii myös likaisena.Silti ajatuksen juoksu tuoreesta kesäkissasta raihnaiseen Fordin siirtyessä on mielenkiintoinen: onpas Fordissa luonnollinen kytkin ja moottorin vaste kaasuun. Auto liikahtaa ensilähdöllä kuin vanha tuttu. Ensimmäisen mutkan jälkeen myös ohjaus on raikas tuulahdus menneisyydestä.Saksalaismerkille vuosituhannenvaihde oli kultakautta Mondeoineen ja ykköskorin Focuksineen, mutta perintöä on valunut malliston pohjalle saakka.Huonokuntoiset nastarenkaat eivät tarjoa ohjaustuntoa, mutta raikas ohjaus viestii ongelman olevan pyörissä, ei ohjausjärjestelmässä puuroutuneissa signaaleissa.Yllättävän raikasKun toistasataatuhatta euroa maksavasta Jaguar F-Typestä siirtyy Ford Fiestaan, josta härskeinkään autojobbari ei kiskoisi tonnia enempää, tuntee kevätmäistä raikkautta. Aivan kuin raskaat talvikengät vaihtuisivat keveisiin tennareihin.Fordin keula taittuu mutkiin iloisen keveästi. Talvirenkaat ovat märällä petollisen liukkaat, mutta aliohjaamisen tuntee ennen kuin sen näkee. Massiivisessa nelivetoisessa Jaguarissa perän muljahtelut korjataan näköaistin varassa.Ei perusvarusteltu Fiesta mikään menijä ole: auton käytös on tehty puskevaksi ja peruspuurtava moottori on hienoimpina hetkinään lähinnä huomaamaton. Mutta Fordin perusta on moniin nykyautoihinkin verrattuna erinomainen: epälineaarisiin turbomoottoreihin ja kumisiin ohjauksiin verrattuna se on kuin toisesta paremmasta maailmasta. Uusiin lajitovereihinsa verrattuna sitä on hauskempi ja helpompi ajaa.Toki ikä näkyy: Fiestalla ei ehdi edes moottoriliikennetielle, kun ohjaamoon tunkeutuu suorastaan kaamea rengasmelu. Uudet autot ovat monella tapaa vanhoja parempia. Silti niiden kehittäjien toivoisi tasaisin väliajoin vertaavan työn tuloksiaan aiempiin saavutuksiin. Se voisi parantaa nykyautoja monella tapaa – jopa Jaguar F-Typeä.Teksti ja kuvat Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää