11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Klassikkoauto tuntuu olevan autoharrastajille usein henkilökohtainen termi, jollainen se saa ollakin. Kunhan sillä ei ruveta alentamaan muiden määritelmiä klassikkoautoista. ”Klassikkoauto määritellään tyypillisesti yli 25 vuotta vanhaksi ajoneuvoksi, vaikkakaan auton ikä ei ole ainoa vaatimus, joka sen on täytettävä tullakseen luokitelluksi klassikoksi. Vakiintunutta kriteeristöä klassikkoautojen tunnistamiseen ei ole olemassa, sillä eri maat käyttävät omia sääntöjään ja määräyksiään mahdollisten klassikkoautojen luokittelussa. Tästä huolimatta yleinen teema on, että iäkäs, historiallisesti kiinnostava auto muuttuu keräilykohteeksi ja se pyritään usein entisöimään romuttamisen sijaan.”Edellä mainittu kappale on lainattu ja vapaasti käännetty suoraan klassikkoautoja käsittelevästä Wikipedia-artikkelista. Samassa artikkelissa kerrotaan eri maiden ja yhdistysten määritelmiä klassikkoautoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasarin kultakimpaleita näyttelyssäClassic Motorshow 2025 sai taas pohtimaan sitä, mikä oikeastaan edes on klassikkoauto? Tämän vuoden näyttely oli itselleni, 1990-luvun lopulla syntyneelle erittäin mielenkiintoinen. Tarjolla oli niin paljon muutakin kuin 1960-luvun tienoon siipiautoja ja upeita pyöreämuotoisia arvoklassikoita. Täytyy tunnustaa, että niin kauniina kuin tuon aikakauden autoja pidänkin, ne eivät herätä itsessäni erityisen vahvoja tunteita, vaikka kaikkien aikakausien autoista omalla tavalla pidänkin.Yksi syy siihen on, että ne ovat olleet itselleni lapsuudestani asti ”vanhoja autoja”. En ole nähnyt niitä runsain mitoin liikenteessä, kellään tuttavalla ei ole ikinä ollut sellaisia, eikä edes vanhempieni ikäluokalla ole noista juurikaan omakohtaisia kokemuksia. Ovathan tällaiset autot lähtökohtaisesti vanhempianikin iäkkäämpiä.Tämän vuoksi olikin iloista nähdä Classic Motorshow’n näyttelyssä paljon -80 luvun autoja. Etenkin niitä aivan tavallisia arkiautoja, jotka ovat säilyneet hyvässä kunnossa. Sellaisia autoja, joita vielä jonkin verran muistan nähneeni enemmänkin liikenteessä. Tosin näistäkin suurimman osan kohdalla muistikuvat ovat erittäin hataria.Mitä ”karvalakimpi” auto on, sitä epätodennäköisempää sen päätyminen jonkun entisöimäksi on. Yleensä tavalliset perusautot päätyvät paaliin paljon ennen kuin niiden arvo alkaa nousemaan ikänsä vuoksi. Tämä herättää puolestaan kysymyksen, että pitäisikö meillä olla jonkinlainen museokatsastusta vapaampi luokka harrasteautoille, ihan jo kulttuurihistoriallisessa mielessä?Carina E jo museoiässäTapahtuman harrasteparkissa nähtyäni Toyota Carina E:n, odotin kuulevani vanhempien ihmisten tympääntynyttä jupinaa liian uusista autoista harrastealueelle. Onnekseni en ainakaan parin minuutin Carinan lähistöllä pyörimiseni aikana sellaista kuullut.Siinä missä joitain vuosia sitten tuntui yleisessä keskustelussa olevan aivan vääryys, jos joku meni nimittämään 1990-luvun autoja klassikoiksi, nyt harrastajien suhtautuminen tähän tuntuu olevan avoimempaa. Tai sitten kyse on vain omasta kuplautumisestani, kuka tietää?Joka tapauksessa tällainen kehityssuunta on toivottavaa. On vaikea nähdä, mitä haittaa siitä muille koituu, jos joku muu kutsuu ”väärän aikakauden” autoja klassikoiksi. Itse voin hyvällä omatunnolla kutsua joitain 2000-luvun autojakin klassikoiksi ja vastikään kirjoitinkin klassikkokoeajon ensimmäisen sukupolven Škoda Octavia RS:stä. Olihan kyseessä Škodan historian kannalta erittäin merkittävä tuote, joka kantaa hedelmää yhä tänäkin päivänä.Miten sitten itse määrittelisin klassikkoauton? Oikeastaan, en osaa edes antaa sille tiukkoja raameja. Esimerkiksi pari vuotta takaperin käytettyjen autojen käyttötestissämme ollut EP3-sukupolven Honda Civic Type R vuosimallia 2002 olisi ansainnut itseltäni jo klassikko-arvonimen. Kyseessä on ikoninen aikansa tuote, jolla on kuitenkin tänä päivänä jo ikää 23 vuotta. Mieluiten luopuisin tarkoista ikä- tai valmistusmäärärajoitteista klassikkoautoista puhuessa. Määritelmä olkoot jokaiselle henkilökohtainen, pääasia että kyseinen klassikko herättää itsessä jonkinlaisia nostalgiantunteita ja luo selvän yhteyden johonkin tiettyyn aikakauteen. Pääasia on, että autoharrastaminen on mieleistä ja mahdollisimman moni auto pysyisi ikääntyessään hyvässä kunnossa lämmittämään muistoja tulevinakin vuosikymmeninä. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 6.7.2025 Ajatuksia autoista Vain joka kuudes kiinalaismerkki selviää 2030 asti, ja kuluttajat ovat tienneet sen alitajuisesti – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 22.6.2025 Ajatuksia autoista Kun uusi BMW M5 kohtasi isoisoisänsä – Ajatuksia autoista 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Ajatuksia autoista Alaikäiset kuskit eivät ole sen huonompia kuin 18-vuotiaatkaan, joten ikäpoikkeusluvasta tulee pitää kiinni – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen