18.5.2022 Ajoneuvot Ajoin ylinopeutta, paljonko sakkoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylinopeudesta rapsahtaa autoilijalle sakkoa, mutta miten kuukausitulot vaikuttavat sakon suuruuteen? Mitä kertoo poliisin sakkolaskuri? Ja miten sakko ja liikennevirhemaksu eroavat toisistaan? Poliisi antaa sakon, jos autoilija jää kiinni ylinopeudesta. Sakkoa voi seurata myös, jos ajaa maksamattoman ajoneuvoveron vuoksi käyttökiellossa olevalla ajoneuvolla. Tämänkaltaiset tilanteet ovat tyypillisiä esimerkkejä, joista seuraa sakkomenettely. Liikennerikokset voivat luonteeltaan olla näitä selkeitä poliisin käsittelemiä sakkoasioita.Poliisi voi antaa sakon vain yksinkertaisissa ja selvissä asioissa. Asiaan ei saa liittyä vaikeita tai epäselviä oikeudellisia näyttö- tai tulkintakysymyksiä. Sakkomenettelyn tarkoitus on nopeuttaa ja helpottaa selkeiden asioiden käsittelyä.Poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta kertoo, että suuri osa poliisin antamista sakoista ei mene enää syyttäjän käsiteltäviksi. Osassa sakoista poliisin antama sakkomääräys on asian lopullinen, mutta valituskelpoinen ratkaisu.Ennen nykyistä liikennevirhemaksua poliisi määräsi noin 90 prosenttia kaikista sakoista ja syyttäjälle jäi alle 10 prosenttia, koska pieni osuus oli suostumattomuuden perusteella annettuja rangaistusvaatimuksia.– Nyt tietysti tuo luku on hieman kaventunut, kun liikennerikosten osuus on vähentynyt, mutta poliisi määrää silti suurimman osan sakoista, koska suurin osa sakkoasioista on liikennerikoksia, Arvelin taustoittaa.Uusi tieliikennelaki toi viime vuoden kesäkuussa käyttöön liikennevirhemaksun, joka korvasi rikesakkojärjestelmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySakkolaskuri kertoo eurosummanPoliisin nettisivuilla on sakkolaskuri, jota käyttämällä saa melko tarkkaan selville, kuinka syvältä on kaivettava kuvetta. Sakkorangaistuksen suuruus euroina selviää, kun syöttää laskuriin kuukausittaiset nettotulot, elatuksen varassa olevien lukumäärä (puoliso ja lapset) ja päiväsakkojen määrän.Päiväsakon liukuma on olosuhteista riippuen +/- 2–4 päiväsakkoa.Päiväsakon rahamäärä siis määräytyy seuraavalla laskukaavalla: vähentämällä nettokuukausituloista peruskulutusvähennys 255 euroa ja jakamalla saatu erotus luvulla 60. Vaikka päiväsakon alin euromäärä on kuusi euroa, on ylinopeussakon minimisumma mopoilijan osalta 100 euroa ja muiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien osalta 200 euroa.Suostumus sakkoon kysytäänJotta poliisi voi käsitellä asian sakolla, on asianomistajan ja epäillyn annettava suostumuksensa sakkomenettelyyn. Tämä tarkoittaa käytännössä siis sitä, että sakotustilanteessa poliisi kertoo sakkomenettelystä ja suostumuksen merkityksestä. Samalla poliisi kysyy suostumuksen asiaan molemmilta osapuolilta.Suostumuksellaan epäilty suostuu sakkomenettelyyn ja luopuu oikeudesta asian suulliseen käsittelyyn käräjäoikeudessa. Jos suostumus jompaankumpaan puuttuu, poliisi ei voi hoitaa asiaa sakolla.Tässä tilanteessa poliisi antaa epäillylle rangaistusvaatimuksen, jonka maksamalla epäilty voi jälkikäteen suostua sakkomenettelyyn. Mikäli epäilty ei maksa rangaistusvaatimusta, asia siirtyy maksuajan päätyttyä normaalissa esitutkinnassa hoidettavaksi rikosasiaksi.Sakko ja liikennevirhemaksu eri asioitaLiikennevirhemaksu ei ole välttämättä ihan selkeä asia kaikille autoilijoille. On hyvä mieltää, että liikennevirhemaksu ei ole sakko, vaan ”hallinnollinen maksuseuraamus lainvastaisesta menettelystä.” Liikennevirhemaksu korvasi aiemmin käytetyn rikesakon.Tyypillisimmin poliisi määrää liikennevirhemaksun vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa. Poliisi selvittää asian tien päällä ja antaa rikkomuksen tehneelle liikennevirhemaksupäätöksen, johon voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen.Liikennevirhemaksun määrä on kiinteä välillä 20–200 euroa. Jos rikkomuksia on useampia, korotetaan niistä ankarinta liikennevirhemaksua kertaluonteisesti 40 eurolla.Liikennevirhemaksun voi saada myös automaattisessa liikennevalvonnassa todetun rikkomuksen perusteella. Peltipoliisin välähdyksen jälkiseurauksena tuleva liikennevirhemaksu on ajoneuvokohtainen: maksusta vastaa ajoneuvon omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava. Näin seuraamus osoitetaan sille, jonka oletetaan olleen ajoneuvon kuljettajana rikkomuksen tekohetkellä.Teksti: Marko Jokela Grafiikka: Jari SaarentausArtikkeli julkaistu alun perin 23.4.2021Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNäin paljon ylinopeus maksaa – tässä poliisin tuorein ”palveluhinnasto” Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 1.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin kannattaa tankata 98-oktaanista bensiiniä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija