10.10.2018 Liikenne Ajoneuvoveron rukkaus saa Autoliitolta kiitosta – ja kritiikkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: ”Esitetty ajoneuvoveron perusveron alennus ei kohdistu niihin autonkäyttäjiin, joiden verotus on kiristynyt eniten.” Hallituksen esitys alentaa hiilidioksidipäästöihin perustuvan ajoneuvoveron perusveroa 50 miljoonalla eurolla on Autoliiton näkemyksen mukaan hyvä asia. Alennus tarkoittaisi vajaan 20 euron kevennystä ajoneuvoilla, joiden vero määräytyy hiilidioksidipäästöjen perusteella.Veron kevennys tehtäisiin päästöporrastusta tiukentaen.Se tarkoittaa autoilijan kannalta sitä, että suurin veronkevennys tulisi nollapäästöisille täyssähköautoille ja 90–110 g/km päästöluokassa vero kevenisi 35–40 euroa.Keskipäästöisellä henkilöautolla, jonka hiilidioksidipäästö on noin 160 grammaa kilometriltä, ajoneuvoveron perusvero kevenisi noin 19 euroa. Vero ei kevenisi lainkaan ajoneuvoilla, joiden hiilidioksidipäästö on 200 g/km tai enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerot ovat nousseetEduskunnan verojaostolle antamassa lausunnossa Autoliitto muistuttaa, että päästöperusteiseen ajoneuvoveroon siirryttiin vuonna 2010 ja veroa on korotettu kolme kertaa tämän jälkeen. Siinä missä nollapäästöisen sähköauton ajoneuvoveron perusvero oli vielä vuonna 2012 vajaat 20 euroa, on se tällä hetkellä 106 euroa vuodessa.Sata grammaa kilometrillä päästävän auton ajoneuvovero on noussut 42 eurosta 163 euroon ja 160 g/km päästöt omaavan auton ajoneuvovero vajaasta 102 eurosta 240 euroon.Verotus suosii väärinAutoliitto tuo lausunnossaan esiin, että kun Juha Sipilän hallitus korotti polttoaineveroja vuoden 2017 alusta annettiin ymmärtää, että veroja voidaan myös alentaa, mikäli raakaöljyn hinta nousee yli 80 dollariin tynnyriltä. Nyt tilanne on sellainen ja ilmeisesti tämän ajoneuvoveron alennuksen on tarkoitus lunastaa lupaus.Veron kevennys kuitenkin kohdistuu väärin, kritisoi Autoliitto.– Esitetty ajoneuvoveron perusveron alennus ei kuitenkaan kohdistu nyt niihin autonkäyttäjiin, joiden verotus on kiristynyt eniten, vaan suosii niitä, joiden veroja on kiristetty vähiten.Tavoitteena vähäpäästöisyysVeroesitys kannustaa omalta entistä enemmän vähäpäästöisten autojen hankintaan, mikä on Autoliiton lausunnon mukaan myönteistä, mutta toimenpiteiden pitäisi olla tehokkaampia, kuten esimerkiksi autoveron poisto tai suurempi ajoneuvoveron alennus.Mikäli ilmastotavoitteiden myötä autokantaa on tarkoitus uudistaa sekä sähköistää lataushybridejä ja täyssähköautoja lisäämällä, täytyy näiden autojen verotus poistaa ja niiden käyttöönottoa joudutaan tukemaan, Autoliitto arvioi.Autoliitto linjaa, että verouudistuksessa tulisi huomioida Suomen ajo-olosuhteet.– Suomessa tarvitaan liikenteen verotuksen uudistus, joka mahdollistaa jatkossakin oman auton käytön pitkien etäisyyksien maassa, jossa kaupunkiseudutkin ovat varsin harvaanasuttuja. Uudistuksessa tulee varmistaa, ettei uuden ympäristöystävällisemmän teknologian korkeampi hinta ja olemassa olevan autokannan verottaminen johda kustannusten kasvuun tavalla, joka kurjistaa ihmisten liikkumismahdollisuudet.Lähde: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti