10.10.2018 Liikenne Ajoneuvoveron rukkaus saa Autoliitolta kiitosta – ja kritiikkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: ”Esitetty ajoneuvoveron perusveron alennus ei kohdistu niihin autonkäyttäjiin, joiden verotus on kiristynyt eniten.” Hallituksen esitys alentaa hiilidioksidipäästöihin perustuvan ajoneuvoveron perusveroa 50 miljoonalla eurolla on Autoliiton näkemyksen mukaan hyvä asia. Alennus tarkoittaisi vajaan 20 euron kevennystä ajoneuvoilla, joiden vero määräytyy hiilidioksidipäästöjen perusteella.Veron kevennys tehtäisiin päästöporrastusta tiukentaen.Se tarkoittaa autoilijan kannalta sitä, että suurin veronkevennys tulisi nollapäästöisille täyssähköautoille ja 90–110 g/km päästöluokassa vero kevenisi 35–40 euroa.Keskipäästöisellä henkilöautolla, jonka hiilidioksidipäästö on noin 160 grammaa kilometriltä, ajoneuvoveron perusvero kevenisi noin 19 euroa. Vero ei kevenisi lainkaan ajoneuvoilla, joiden hiilidioksidipäästö on 200 g/km tai enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerot ovat nousseetEduskunnan verojaostolle antamassa lausunnossa Autoliitto muistuttaa, että päästöperusteiseen ajoneuvoveroon siirryttiin vuonna 2010 ja veroa on korotettu kolme kertaa tämän jälkeen. Siinä missä nollapäästöisen sähköauton ajoneuvoveron perusvero oli vielä vuonna 2012 vajaat 20 euroa, on se tällä hetkellä 106 euroa vuodessa.Sata grammaa kilometrillä päästävän auton ajoneuvovero on noussut 42 eurosta 163 euroon ja 160 g/km päästöt omaavan auton ajoneuvovero vajaasta 102 eurosta 240 euroon.Verotus suosii väärinAutoliitto tuo lausunnossaan esiin, että kun Juha Sipilän hallitus korotti polttoaineveroja vuoden 2017 alusta annettiin ymmärtää, että veroja voidaan myös alentaa, mikäli raakaöljyn hinta nousee yli 80 dollariin tynnyriltä. Nyt tilanne on sellainen ja ilmeisesti tämän ajoneuvoveron alennuksen on tarkoitus lunastaa lupaus.Veron kevennys kuitenkin kohdistuu väärin, kritisoi Autoliitto.– Esitetty ajoneuvoveron perusveron alennus ei kuitenkaan kohdistu nyt niihin autonkäyttäjiin, joiden verotus on kiristynyt eniten, vaan suosii niitä, joiden veroja on kiristetty vähiten.Tavoitteena vähäpäästöisyysVeroesitys kannustaa omalta entistä enemmän vähäpäästöisten autojen hankintaan, mikä on Autoliiton lausunnon mukaan myönteistä, mutta toimenpiteiden pitäisi olla tehokkaampia, kuten esimerkiksi autoveron poisto tai suurempi ajoneuvoveron alennus.Mikäli ilmastotavoitteiden myötä autokantaa on tarkoitus uudistaa sekä sähköistää lataushybridejä ja täyssähköautoja lisäämällä, täytyy näiden autojen verotus poistaa ja niiden käyttöönottoa joudutaan tukemaan, Autoliitto arvioi.Autoliitto linjaa, että verouudistuksessa tulisi huomioida Suomen ajo-olosuhteet.– Suomessa tarvitaan liikenteen verotuksen uudistus, joka mahdollistaa jatkossakin oman auton käytön pitkien etäisyyksien maassa, jossa kaupunkiseudutkin ovat varsin harvaanasuttuja. Uudistuksessa tulee varmistaa, ettei uuden ympäristöystävällisemmän teknologian korkeampi hinta ja olemassa olevan autokannan verottaminen johda kustannusten kasvuun tavalla, joka kurjistaa ihmisten liikkumismahdollisuudet.Lähde: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää