12.10.2023 Autoilu Älä autoile alle kuuden tunnin yöunilla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kehnot yöunet kasvattavat kuolonkolarin riskiä. ”Alle kuuden tunnin yöunilla ei ole turvallista lähteä liikenteeseen.” Valtaosassa kuolonkolareita taustalta löytyy kuljettajien terveyteen liittyviä riskejä, joita ovat tyypillisesti alkoholi, päihteet, lääkitys, äkillinen sairaskohtaus tai väsymys.Liikennelääketieteestä Itä-Suomen yliopistossa väitellyt lääketieteen lisensiaatti Juhani Kalsi on selvittänyt väsymyksen merkitystä riskinä.Kalsin väitöstutkimuksessa alle kuuden tunnin yöuni osoittautui väsymykseen liittyvän kuolonkolarin itsenäiseksi riskitekijäksi.– Alle kuuden tunnin yöunilla ei ole turvallista lähteä liikenteeseen, Kalsi linjaa.Kalsi kertoo, että kuten monella muullakin liikenneturvallisuustyössä, kiinnostus lähti lähipiirin onnettomuudesta.– Veljeni joutui yli kymmenen vuotta sitten autokolariin, jonka aiheuttajana oli hyvin todennäköisesti rattijuoppo, joka pakeni paikalta ja jota ei ole koskaan saatu vastuuseen aiheuttamastaan, Kalsi kertoo.Kalsin tutkimusaineistona hyödynnettiin Onnettomuustietoinstituutin kolaridataa eli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.Alkoholiin liittyvät sairaalakäynnit tutkittiin kolmen kuukauden ajalta Pohjois-Karjana keskussairaalasta ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkoholivero laski, kuolonkolarit lisääntyivätKalsin tutkimus osoittaa mielenkiintoisesti senkin, että alkoholin verotuksen keventämisen jälkeen on tapahtunut entistä enemmän kuolonkolareita, joissa kuljettaja oli onnettomuushetkellä päihtynyt.Kalsi selvitti myös, miten potilaan ajoterveyttä on arvioitu alkoholiin liittyvillä sairaalakäynneillä ja mihin toimenpiteisiin on mahdollisesti ryhdytty, jos kuljettajalla on vakava-asteinen alkoholiliitännäinen sairaus: alkoholismi, vakavia alkoholin vieroitusoireita tai alkoholismiin liittyvä komplikaatio kuten dementia.Itä-Suomen yliopiston tutkimusta koskevassa tiedotteessa todetaan, että tutkimuksen ”tulosten perusteella lääkärit harvoin arvioivat ajokykyä alkoholiliitännäisten sairaalakäyntien yhteydessä.”Ajoterveyskoulutusta lisää!Kalsi tekee tutkimuksensa perusteella tärkeän havainnon, joka johtaa kehitysehdotukseen: lääkärikunnalle tarvitaan enemmän ajoterveyteen liittyvää koulutusta jo lääkärien peruskoulutuksen aikana.– Lisäksi poliittiseen päätöksentekoon on luotava parempia keinoja huomioida liikenneturvallisuus, kun tehdään alkoholiin hintaan vaikuttavia päätöksiä. Myös kuljettajia on valistettava esimerkiksi kroonisen tai akuutin sairauden vaikutuksista ajokykyyn. Väsyneenä ei ole asiaa tieliikenteeseen, Kalsi linjaa.Näköhaasteet jo hyvin huomioituAutoilijan näkökyky on merkittävä osa ajoterveyttä. Tämän suhteen tilanne Suomessa on kuitenkin varsin hyvällä tolalla.– Tutkimmekin erikseen, miten usein kuolonkolareiden taustalta löytyy näkemiseen liittyviä riskejä. Näköön liittyvät syyt olivat kuitenkin harvoin riskitekijänä kuolonkolareissa. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että näköasiat on melko hyvin huomioitu ajoterveysarvioissa, Kalsi toteaa.Tutkijan mukaan on tärkeää tieteellisesti tutkia, millä kuljettajaan liittyvillä riskeillä on oikeasti merkitystä.– Esimerkiksi optisella alalla markkinoidaan vahvasti näkötutkimuksia ajoterveyteen vedoten, vaikka kuolonkolareissa näköasiat eivät nouse vahvasti riskitekijäksi. Alkoholiteollisuuden intressit eivät myöskään saisi ohittaa liikenneturvallisuuden näkökulmaa päätöksenteossa.Lääketieteen lisensiaatti Juhani Kalsin väitöskirja Health-related risks in road traffic (Terveyteen liittyvät riskit tieliikenteessä) tarkastettiin Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnassa 15.9.2023. Vastaväittäjänä toimii dosentti Alpo Vuorio ja kustoksena emeritusprofessori Timo Tervo Helsingin yliopistosta.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Juhani Kalsi: Health-related risks in road traffic a:5:{i:0;s:5:"51575";i:1;s:5:"45586";i:2;s:6:"142549";i:3;s:6:"122457";i:4;s:6:"129196";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja