12.10.2023 Autoilu Älä autoile alle kuuden tunnin yöunilla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kehnot yöunet kasvattavat kuolonkolarin riskiä. ”Alle kuuden tunnin yöunilla ei ole turvallista lähteä liikenteeseen.” Valtaosassa kuolonkolareita taustalta löytyy kuljettajien terveyteen liittyviä riskejä, joita ovat tyypillisesti alkoholi, päihteet, lääkitys, äkillinen sairaskohtaus tai väsymys.Liikennelääketieteestä Itä-Suomen yliopistossa väitellyt lääketieteen lisensiaatti Juhani Kalsi on selvittänyt väsymyksen merkitystä riskinä.Kalsin väitöstutkimuksessa alle kuuden tunnin yöuni osoittautui väsymykseen liittyvän kuolonkolarin itsenäiseksi riskitekijäksi.– Alle kuuden tunnin yöunilla ei ole turvallista lähteä liikenteeseen, Kalsi linjaa.Kalsi kertoo, että kuten monella muullakin liikenneturvallisuustyössä, kiinnostus lähti lähipiirin onnettomuudesta.– Veljeni joutui yli kymmenen vuotta sitten autokolariin, jonka aiheuttajana oli hyvin todennäköisesti rattijuoppo, joka pakeni paikalta ja jota ei ole koskaan saatu vastuuseen aiheuttamastaan, Kalsi kertoo.Kalsin tutkimusaineistona hyödynnettiin Onnettomuustietoinstituutin kolaridataa eli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.Alkoholiin liittyvät sairaalakäynnit tutkittiin kolmen kuukauden ajalta Pohjois-Karjana keskussairaalasta ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkoholivero laski, kuolonkolarit lisääntyivätKalsin tutkimus osoittaa mielenkiintoisesti senkin, että alkoholin verotuksen keventämisen jälkeen on tapahtunut entistä enemmän kuolonkolareita, joissa kuljettaja oli onnettomuushetkellä päihtynyt.Kalsi selvitti myös, miten potilaan ajoterveyttä on arvioitu alkoholiin liittyvillä sairaalakäynneillä ja mihin toimenpiteisiin on mahdollisesti ryhdytty, jos kuljettajalla on vakava-asteinen alkoholiliitännäinen sairaus: alkoholismi, vakavia alkoholin vieroitusoireita tai alkoholismiin liittyvä komplikaatio kuten dementia.Itä-Suomen yliopiston tutkimusta koskevassa tiedotteessa todetaan, että tutkimuksen ”tulosten perusteella lääkärit harvoin arvioivat ajokykyä alkoholiliitännäisten sairaalakäyntien yhteydessä.”Ajoterveyskoulutusta lisää!Kalsi tekee tutkimuksensa perusteella tärkeän havainnon, joka johtaa kehitysehdotukseen: lääkärikunnalle tarvitaan enemmän ajoterveyteen liittyvää koulutusta jo lääkärien peruskoulutuksen aikana.– Lisäksi poliittiseen päätöksentekoon on luotava parempia keinoja huomioida liikenneturvallisuus, kun tehdään alkoholiin hintaan vaikuttavia päätöksiä. Myös kuljettajia on valistettava esimerkiksi kroonisen tai akuutin sairauden vaikutuksista ajokykyyn. Väsyneenä ei ole asiaa tieliikenteeseen, Kalsi linjaa.Näköhaasteet jo hyvin huomioituAutoilijan näkökyky on merkittävä osa ajoterveyttä. Tämän suhteen tilanne Suomessa on kuitenkin varsin hyvällä tolalla.– Tutkimmekin erikseen, miten usein kuolonkolareiden taustalta löytyy näkemiseen liittyviä riskejä. Näköön liittyvät syyt olivat kuitenkin harvoin riskitekijänä kuolonkolareissa. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että näköasiat on melko hyvin huomioitu ajoterveysarvioissa, Kalsi toteaa.Tutkijan mukaan on tärkeää tieteellisesti tutkia, millä kuljettajaan liittyvillä riskeillä on oikeasti merkitystä.– Esimerkiksi optisella alalla markkinoidaan vahvasti näkötutkimuksia ajoterveyteen vedoten, vaikka kuolonkolareissa näköasiat eivät nouse vahvasti riskitekijäksi. Alkoholiteollisuuden intressit eivät myöskään saisi ohittaa liikenneturvallisuuden näkökulmaa päätöksenteossa.Lääketieteen lisensiaatti Juhani Kalsin väitöskirja Health-related risks in road traffic (Terveyteen liittyvät riskit tieliikenteessä) tarkastettiin Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnassa 15.9.2023. Vastaväittäjänä toimii dosentti Alpo Vuorio ja kustoksena emeritusprofessori Timo Tervo Helsingin yliopistosta.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Juhani Kalsi: Health-related risks in road traffic a:5:{i:0;s:5:"51575";i:1;s:5:"45586";i:2;s:6:"142549";i:3;s:6:"122457";i:4;s:6:"129196";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 22.6.2025 Autoilu Ajoneuvojen kierrätys muuttuu uuden EU-asetuksen myötä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Autoilu Junamatkustaminen kasvussa erityisesti nuorilla – joka neljäs suunnittelee autoilun vähentämistä 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenneturvallisuus Uudet säännöt sähköisille liikkumisvälineille – nämä asiat jokaisen liikkujan on hyvä tietää 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Autoilu Antti Nevalainen on Vuoden tiepalvelumies 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella