12.4.2024

Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus

Kuva Alfa Romeo

Hyvät uutiset: upeaa, että Alfa Romeoon panostetaan tyylikkäällä tuotteella, myös ison kysynnän markkinoilla. Huonot uutiset: Milano ei voisi olla teknisesti paljoakaan vähempää Alfa Romeo.

Alfa Romeo on astunut B-segmentin crossovereiden luokkaan. Jos siinä ei ole tarpeeksi suuri uutinen, miltä kuulostaa se, että Milano on Alfa Romeon historian ensimmäinen tuotantosähköauto?

Milanon myötä Alfa todellakin hyppää Euroopan suosituimpaan crossover-luokkaan, tuoden jälleen yhden jäsenen Stellantiksen valtavaan CMP -pesueeseen. Tehtäköön siis heti kättelyssä selväksi, että Milano perustuu tuolle silloisen PSA-konsernin yhteistyössä kiinalaisen Dongfengin kanssa kehittämälle kompaktien autojen perusrakenteelle, joka on sittemmin löytänyt tiensä Peugeotien ja Citroënien lisäksi Opeleihin sekä Jeep Avengeriin ja Fiat 600e:hen. Milanolla siis sukulaisia riittää, mutta kantamallit ovat DS 3 ja Peugeot 2008, jotka ottivat rakenteen silloisina PSA-tuotteina ensimmäisenä käyttöön. Aivan kaikkein ähimpänä sukulaisena voisi pitää mainittua Fiat 600e:tä sekä sen tulevaa sporttiversiota Abarth 600e:tä. Niiden kanssa Milano jakaa pitkälti myös ulkomittansa.

Ottamatta mitään pois Stellantiksen perusrakenteelta ja sisarmalleilta, Alfa Romeon soisi kyllä olevan Alfa Romeo muussakin kuin kosmeettisessa mielessä. Sama ongelma koskee muutamia viikkoja sitten esiteltyä uutta Lancia Ypsilonia, joka on viittä vaille Peugeot 208.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuret tavoitteet

Alfa Romeo on pystynyt suunnittelemaan itselleen kokonaan uuden volyymimallin verrattain todella pienellä rahallisella panostuksella, johtuen näistä laajoista yhtäsuuruusmerkeistä konsernin muihin tuotteisiin teknisessä mielessä. Alfa Romeo edusti näissä kompakteimmissa ja Euroopassa valtavan suosituissa autoluokissa viimeksi vuosia sitten MiTo -pikkuautolla sekä Giulietta -hatchbackilla, joiden väliin 4,17-metrinen Milano ulkomittojensa puolesta osuu. Ja tänä päivänähän mitään uutta avausta ei kannata näissä luokissa tehdä, jos kyse ei ole crossoverista. Kilpailijoita Milanolla on vastassaan joka lähtöön, mutta ihan jo premium-luokan B-SUV:eissa riittää vastusta muiden muassa Volvo EX30:sta Lexus LBX:ään ja DS 3:een.

Milano tarjoaa luokassaan kilpailukykyisen 400 litran tavaratilan.

Alfa Romeo tavoittelee Milanolla suurta kasvua kokonaismyyntiinsä eli iso osa merkin tulevaisuutta on tietyssä mielessä laskettu tämän mallin varaan. Jo olemassa olevien kompakti-alfistien lisäksi Milanolla houkutellaan esiin uutta, nuorta alfistien sukupolvea. Kokoluokkaa ylempänä samoja tavoitteita on toki ajamassa myös Tonale-crossover. Myös teknisessä mielessä aidot Alfa Romeot, Giulia ja Stelvio, painivat ihan omassa sarjassaan.

Kahta laatua sähköä

Alfa Romeo Milanon voimalinjat oli pitkälti mahdollista opetella ulkoa jo kauan ennen kuin ensimmäistäkään tiiserikuvaa oli julkaistu netissä, ja tässä ollaan nyt tekemisissä niiden asioiden kanssa, joista Alfan tosifani ei tykkää, ei sitten ollenkaan.

Perustamalli on täyssähköinen Milano Elettrica, joka tarkoittaa 115 kilowatin eli 156 hevosvoiman sekä 260 newtonmetrin etuakselille sijoitettua sähkömoottoria ja noin 51 nettokilowattitunnin akustoa. Näillä eväin pitäisi olla mahdollista taivaltaa 410 WLTP-kilometriä. Ja jos Alfa ei ole taikonut voimalinjasta mitään eriskummallista Fiat 600e:hen verrattuna, huippunopeus on 150 km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan noin 9 sekuntia, ilman äännähdystäkään. Voi voi...

Jos yhtään lohduttaa, sähköisen Alfansa voi tilata myös Velocena, jolloin etuakselille asennetaan Abarth 600e:hen aikanaan tuleva 240 hevosvoiman sähkömoottori. Velocen tiedot tarkentuvat myöhemmin, mutta sekin kulkee 54 bruttokilowattitunnin eli noin 51 nettokilowattitunnin voimalla. Velocessa on muita malliversioita 25 millimetriä matalampi alusta, jäykemmäksi säädetty jousitus sekä tehokkaammat jarrut. Milanossa on Alfan mukaan muuten myös luokkansa nopein ohjaus. Se kuulostaa hyvältä ratkaisulta.

Kolmannessa vaihtoehdossa, Milano Ibridassa, on nimensä mukaisesti sähköavusteinen bensiinimoottori. Käytännössä tämä tarkoittaa 1,2-litraista kolmisylinteristä bensiinimoottoria muuttuvageometrisellä turboahtimella yhdistettynä 21 kilowatin sähkömoottoriin, joka on rakennettu 6-portaisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston sisään. Järjestelmän kokonaisteho on 136 hevosvoimaa.

Tyyli on Milanon parasta antia

Muotoilu todellakin on Milanon parasta antia, mikä on tietysti elintärkeä asia, koska se on yksi ainoista asioista autossa, joka on oikeasti Alfa Romeon käsialaa. Alfa Romeo on harvoin erehtynyt muotoilussa, ja tälläkin kertaa on todettava, että italialaisvalmistaja onnistui lanseeraamaan varmaankin markkinoiden tyylikkäimmän B-SUV:in. Tuolla ulkonäöllähän tullaan myymään monta Milanoa heille, jotka eivät välitä, tiedä tai halua tietää auton lainaosuuksista. Heitä on monta.

Keulalta löytyy viimeisin tulkinta Alfan nykytyylin mukaisista "3 plus 3" -ajovaloista.

Alfa Romeo tuo Milanon myötä esiin uusimman muotoilufilosofiansa. Auton pinnoilla tapahtuu paljon, ja se pitää sisällään paljon osuvia yksityiskohtia. Allekirjoittaneen suosikki on huippuversioiden scudetto-maski, joka on niissä uudelleentulkittu sisältämään Alfan logon elementtejä.

Perän on tarkoitus muistuttaa Giulia TZ:aa, Alfan 1960-luvun urheiluautoa, ja onnistuukin siinä melko hyvin 2020-luvun crossoveriksi.

Sisätiloissa Alfa on niin ikään saanut visuaalisesti hyvin kädenjälkensä näkyviin, toki vasta perstuntuma kertoo lopullisen totuuden. Kaksi 10,25 tuuman diginäyttöä on upotettu kojelautaan varsin siistin oloisesti ja Alfan nykytyylin mukaisesti.

Alfa Romeo Milano etenee ensiesittelynsä jälkeen kansallisiin markkinalanseerauksiin ympäri Eurooppaa. Ei malta odottaa nähdä, miten eurooppalaisyleisö ottaa uuden Alfan vastaan.

Lähde: Alfa Romeo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat