20.1.2017

Nyt se alkoi – huippujännittävä rallikausi 2017!

rallikausi 2017

Ulkona on pimeää, liukasta ja kylmää. Jep, aika aloittaa huippujännittävä rallikausi 2017!

Rallikausi 2017 on ollut merkattuna kalentereihin jo pitkään, onhan luvassa jälleen enemmän vauhtia, pitoa ja suomalaispanostusta koko Toyota Gazoo Racing WRC -tallin muodossa.

rallikausi 2017

Moottoriurheilu kuitenkin muistutti vaaroistaan heti torstaina Monte Carlossa katsojan menehdyttyä Hyundai-kuljettaja Hayden Paddonin ajettua ulos tieltä. Ikävä onnettomuus on valitettava aloitus nopeammalle kaudelle, jonka on puhuttu sisältävän ripauksen kiellettyä B-ryhmää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljän kauppa

Rallikausi 2017 lupaa sekoittaa tutun voimasuhdepakan uudelleen sääntömuutosten ja Volkswagenin lopettamisen myötä. Saksalaistiimin lopetuspäätös vapautti kuljettajamarkkinoille todellisen voimatrion, eli Sébastien OgierinJari-Matti Latvalan sekä Andreas Mikkelsenin. VW-kuljettajista Ogier ja Latvala löysivät onnekseen uudet työnantajat WRC-sarjasta, Mikkelsenin joutuessa tyytymään Škodan WRC2-pestiin.

Teknisesti autoista löytyy tälle vuodelle muutoksia löytyy niin moottoritilasta, nelivedosta kuin aerodynamiikasta. Moottorin ilmankuristinta on kasvatettu 36 millimetriin aiemmasta 33 millistä, joten 1,6-litraisista turbomoottoreista odotetaan 1,5 barin ahtopaineilla noin 380 hevosvoiman tehoja, viitaten 1990-luvun rajoittamattomiin A-ryhmäläisiin. Nelivetojärjestelmä on saanut uutta älyä aktiivisen keskitasauspyörästön paluun myötä. Samalla säännöt sallivat myös elektronisesti ohjattavat tasauspyörästön lukot.

rallikausi 2017

Myös autojen korit ovat kokeneet muutoksia. Korirakennetta on saanut keventää 25 kilogrammaa vuoteen 2016 verrattuna. Samalla sallitut etu- ja takaylitykset ovat kasvaneet yhdessä oviaukkojen ja takaspoilerin mittojen kanssa, joten vuoden 2017 ralliautot saavat aerodynamiikasta paljon enemmän apua isoa kovaa ajettaessa. Sääntöjä on purettu myös takadiffuusorin ja lokasuojien muodon osalta, joten jarruja voidaan jäähdyttää aiempaa tehokkaammin.

rallikausi 2017

Monte Carlon ensimmäisten kilpailupäivien perusteella vaikuttaakin, että kaudesta tulee jännittävä ja tasaväkinen. Hyvää vauhtia ja teknisiä ongelmia ovat vuorotellen löytäneet niin viime kaudellakin vahva Hyundai, ralliin vuosien tauon jälkeen palannut Toyota sekä uusilla autoilla taistelevat Citroën ja Fordia ajattava M-Sport.

Hyundai Motorsport

Erinomaisesti kaudella 2016 pärjännyt Hyundai uskoo rallitaipaleellaan uudelleensuunniteltuun Hyundai i20 Coupé WRC:hen. Monte Carlon ensimmäiset erikoiskokeet ovatkin osoittaneet, että korealaistiimin vauhti tuntuu löytyneen heti alusta alkaen.

Tallipäällikkö: Michel Nandan

Kuljettajat ja kartanlukijat: Thierry Neuville (BEL) Nicolas Gilsoul (BEL), Hayden Paddon (NZL) & John Kennard (NZL), Dani Sordo (ESP) & Marc Marti (ESP)

Citroën World Rally Team

Virallisena tiiminä ralliin jälleen palannut ranskalaisvalmistaja uskoo tällä kaudella Citroën C3 WRC:n taikaan viimekautisen DS3 WRC:n sijaan. C3:n hilpeät/ärsyttävät Airbumpit ovat vaihtuneet tarroihin ja spoilereihin, mutta sopii odottaa, että myös tuore sitruuna kirpaisee kilpailijoissa.

rallikausi 2017

Tallipäällikkö: Yves Matton

Kuljettajat ja kartanlukijat: Craig Breen (IRL) & Scott Martin (GBR), Stéphane Lefebvre (FRA) & Gabin MoreauKris Meeke (GBR) & Paul Nagle (IRL)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

M-Sport World Rally Team

Uudistettuun Ford Focus WRC:hen luottava brittitiimi on jälleen varteenotettava kamppailija mestaruussijoituksista. Hyvin kulkevan auton lisäksi tiimistä löytyy koko joukko tuttuja rallinimiä aina tallipäällikkö Wilsonista naapurimaa Viron rallisankari Ott Tänakiin ja supermies Sébastien Ogieriin.

rallikausi 2017

Tallipäällikkö: Malcolm Wilson

Kuljettajat ja kartanlukijat: Elfyn Evans (GBR) & Daniel Barritt (GBR), Sébastien Ogier (FRA) & Julien Ingrassia (FRA), Ott Tänak (EST) & Martin Järveoja (EST)

Toyota Gazoo Racing WRC

Listan viimeisimpänä muttei suinkaan vähäisimpänä on sellainen kokoelma siniristilippuja, että ei paremmasta väliä! Toyota ja Suomi ovat olleet toimiva parivaljakko jo lukemattomien vuosien ajan, joten ei ihme, että japanilaismerkin paluu rallitaipaleelle tapahtuu suomalaisten johdolla. Toyota Yaris WRC:ltä voidaankin siis odottaa tuloksia kiireisestä kehitysaikataulusta huolimatta.

rallikausi 2017

Tallipäällikkö: Tommi Mäkinen

Kuljettajat ja kartanlukijat: Juho Hänninen (FIN) & Kaj Lindström (FIN), Jari-Matti Latvala (FIN) & Miikka Anttila (FIN), Esapekka Lappi (FIN) & Janne Ferm (FIN)

Mutta hei, miten tätä seurataan?

Rallin parhaita palojen seuraamisen kotimainen optio on Nelosen Ruutu-palvelu, joka näyttää live-erikoiskokeiden lisäksi päivittäisiä parhaita paloja. Lisäksi parhaita koosteita voi bongata Nelosen televisiotarjonnasta.

rallikausi 2017

Mikäli rallienglanti kuuluu sujuvaan kielivalikoimaan, voi päivittäisiä koosteita seurata myös Red Bullin omasta verkkotelevisiopalvelusta, Red Bull TV:stä. Energiajuomayhtiö lupailee näyttävänsä perjantaisin puolen tunnin koosteen ensimmäisestä ajopäivästä. Lauantaina luvassa on kuitenkin peräti 75 minuutin päiväpaketti live-EK:lla varustettuna, minkä lisäksi iltaisin nähdään 30 minuutin kooste. Sunnuntaikoosteeksi luvataan 30-40 minuutin paketti koko osakilpailun tapahtumista.

rallikausi 2017

Ihan nopeeta tilannepäivitystä varten kannattaa muistaa myös itse wrc.com, jonka livepalvelu kertoo tulokset ja suurimmat käänteet tiivissä paketissa. Palvelusta löytyy myös tarkempi liveseuranta WRC+-jäsenyyttä vastaan.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jaanus Ree / Red Bull

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat