20.1.2017 Ajoneuvot Nyt se alkoi – huippujännittävä rallikausi 2017! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkona on pimeää, liukasta ja kylmää. Jep, aika aloittaa huippujännittävä rallikausi 2017! Rallikausi 2017 on ollut merkattuna kalentereihin jo pitkään, onhan luvassa jälleen enemmän vauhtia, pitoa ja suomalaispanostusta koko Toyota Gazoo Racing WRC -tallin muodossa.Moottoriurheilu kuitenkin muistutti vaaroistaan heti torstaina Monte Carlossa katsojan menehdyttyä Hyundai-kuljettaja Hayden Paddonin ajettua ulos tieltä. Ikävä onnettomuus on valitettava aloitus nopeammalle kaudelle, jonka on puhuttu sisältävän ripauksen kiellettyä B-ryhmää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljän kauppaRallikausi 2017 lupaa sekoittaa tutun voimasuhdepakan uudelleen sääntömuutosten ja Volkswagenin lopettamisen myötä. Saksalaistiimin lopetuspäätös vapautti kuljettajamarkkinoille todellisen voimatrion, eli Sébastien Ogierin, Jari-Matti Latvalan sekä Andreas Mikkelsenin. VW-kuljettajista Ogier ja Latvala löysivät onnekseen uudet työnantajat WRC-sarjasta, Mikkelsenin joutuessa tyytymään Škodan WRC2-pestiin.Teknisesti autoista löytyy tälle vuodelle muutoksia löytyy niin moottoritilasta, nelivedosta kuin aerodynamiikasta. Moottorin ilmankuristinta on kasvatettu 36 millimetriin aiemmasta 33 millistä, joten 1,6-litraisista turbomoottoreista odotetaan 1,5 barin ahtopaineilla noin 380 hevosvoiman tehoja, viitaten 1990-luvun rajoittamattomiin A-ryhmäläisiin. Nelivetojärjestelmä on saanut uutta älyä aktiivisen keskitasauspyörästön paluun myötä. Samalla säännöt sallivat myös elektronisesti ohjattavat tasauspyörästön lukot.Myös autojen korit ovat kokeneet muutoksia. Korirakennetta on saanut keventää 25 kilogrammaa vuoteen 2016 verrattuna. Samalla sallitut etu- ja takaylitykset ovat kasvaneet yhdessä oviaukkojen ja takaspoilerin mittojen kanssa, joten vuoden 2017 ralliautot saavat aerodynamiikasta paljon enemmän apua isoa kovaa ajettaessa. Sääntöjä on purettu myös takadiffuusorin ja lokasuojien muodon osalta, joten jarruja voidaan jäähdyttää aiempaa tehokkaammin.Monte Carlon ensimmäisten kilpailupäivien perusteella vaikuttaakin, että kaudesta tulee jännittävä ja tasaväkinen. Hyvää vauhtia ja teknisiä ongelmia ovat vuorotellen löytäneet niin viime kaudellakin vahva Hyundai, ralliin vuosien tauon jälkeen palannut Toyota sekä uusilla autoilla taistelevat Citroën ja Fordia ajattava M-Sport.Hyundai MotorsportErinomaisesti kaudella 2016 pärjännyt Hyundai uskoo rallitaipaleellaan uudelleensuunniteltuun Hyundai i20 Coupé WRC:hen. Monte Carlon ensimmäiset erikoiskokeet ovatkin osoittaneet, että korealaistiimin vauhti tuntuu löytyneen heti alusta alkaen.Tallipäällikkö: Michel NandanKuljettajat ja kartanlukijat: Thierry Neuville (BEL) & Nicolas Gilsoul (BEL), Hayden Paddon (NZL) & John Kennard (NZL), Dani Sordo (ESP) & Marc Marti (ESP)Citroën World Rally TeamVirallisena tiiminä ralliin jälleen palannut ranskalaisvalmistaja uskoo tällä kaudella Citroën C3 WRC:n taikaan viimekautisen DS3 WRC:n sijaan. C3:n hilpeät/ärsyttävät Airbumpit ovat vaihtuneet tarroihin ja spoilereihin, mutta sopii odottaa, että myös tuore sitruuna kirpaisee kilpailijoissa.Tallipäällikkö: Yves MattonKuljettajat ja kartanlukijat: Craig Breen (IRL) & Scott Martin (GBR), Stéphane Lefebvre (FRA) & Gabin Moreau, Kris Meeke (GBR) & Paul Nagle (IRL)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyM-Sport World Rally TeamUudistettuun Ford Focus WRC:hen luottava brittitiimi on jälleen varteenotettava kamppailija mestaruussijoituksista. Hyvin kulkevan auton lisäksi tiimistä löytyy koko joukko tuttuja rallinimiä aina tallipäällikkö Wilsonista naapurimaa Viron rallisankari Ott Tänakiin ja supermies Sébastien Ogieriin.Tallipäällikkö: Malcolm WilsonKuljettajat ja kartanlukijat: Elfyn Evans (GBR) & Daniel Barritt (GBR), Sébastien Ogier (FRA) & Julien Ingrassia (FRA), Ott Tänak (EST) & Martin Järveoja (EST)Toyota Gazoo Racing WRCListan viimeisimpänä muttei suinkaan vähäisimpänä on sellainen kokoelma siniristilippuja, että ei paremmasta väliä! Toyota ja Suomi ovat olleet toimiva parivaljakko jo lukemattomien vuosien ajan, joten ei ihme, että japanilaismerkin paluu rallitaipaleelle tapahtuu suomalaisten johdolla. Toyota Yaris WRC:ltä voidaankin siis odottaa tuloksia kiireisestä kehitysaikataulusta huolimatta.Tallipäällikkö: Tommi MäkinenKuljettajat ja kartanlukijat: Juho Hänninen (FIN) & Kaj Lindström (FIN), Jari-Matti Latvala (FIN) & Miikka Anttila (FIN), Esapekka Lappi (FIN) & Janne Ferm (FIN)Mutta hei, miten tätä seurataan?Rallin parhaita palojen seuraamisen kotimainen optio on Nelosen Ruutu-palvelu, joka näyttää live-erikoiskokeiden lisäksi päivittäisiä parhaita paloja. Lisäksi parhaita koosteita voi bongata Nelosen televisiotarjonnasta.Mikäli rallienglanti kuuluu sujuvaan kielivalikoimaan, voi päivittäisiä koosteita seurata myös Red Bullin omasta verkkotelevisiopalvelusta, Red Bull TV:stä. Energiajuomayhtiö lupailee näyttävänsä perjantaisin puolen tunnin koosteen ensimmäisestä ajopäivästä. Lauantaina luvassa on kuitenkin peräti 75 minuutin päiväpaketti live-EK:lla varustettuna, minkä lisäksi iltaisin nähdään 30 minuutin kooste. Sunnuntaikoosteeksi luvataan 30-40 minuutin paketti koko osakilpailun tapahtumista.Ihan nopeeta tilannepäivitystä varten kannattaa muistaa myös itse wrc.com, jonka livepalvelu kertoo tulokset ja suurimmat käänteet tiivissä paketissa. Palvelusta löytyy myös tarkempi liveseuranta WRC+-jäsenyyttä vastaan.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jaanus Ree / Red BullMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti