22.12.2016 Ajoneuvot Rallisitruunan uudet kujeet – tällainen on Citroën C3 WRC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Citroën C3 WRC on ranskalaistiimin ase uusien sääntöjen rallikauteen. Rallin kuninkuusluokka loikkaa uuteen vauhtiin ensi vuodelle päivittyvien sääntöjen myötä. Lisätehon lisäksi kuvioon tulee entistä voimakkaammin aerodynamiikka. Myös aktiivinen keskitasauspyörästö suorittaa paluun kuuden vuoden kilpailutauon jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tietenkin lisää tehoa Mainiosti rallitaipaleilla Xsaralla, C4:llä ja DS3:lla menestynyt ranskalaistiimi palaa ensi kaudella sorvin ääreen uuden Citroën C3 WRC:n merkeissä. Voimanlähteenä autossa on 1,6-litrainen Citroën Racing GRE 2017 -turbomoottori. Kaudelle 2017 ilmankuristimen halkaisija on kasvatettu 36 milliin aiemmasta 33 millistä. Yhdessä 1,5 barin ahtopaineen kanssa moottoreist odotetaan vähintään 380 hevosvoiman tehoja merenpinnan tasolla ajettaessa. Tehomäärä on verrainnollinen A-ryhmän rajoittamattomiin voimanlähteisiin 1990-luvulta. Citroënin mukaan merkki voi hyödyntää WTCC-vakioautojen kokemustaan eniten juuri moottorin kehitystyössä, sillä uudet säännöt tuovat rallimaailman jo lähelle vakioautojen mestaruussarjaa. Kasvaneen moottoritehon lisäksi kilpailuetua on haettu entistä kevyemmillä ja aerodynaamisemmilla autoilla. Suurempi korileveys, merkittävästi kookkaammat ilmanohjaimet edessä ja takana sekä B-ryhmää kaikuvat sivulevikkeet tuovat uutta suorituskykyä erityisesti asvalttipätkillä. – Uusien sääntöjen haasteellisin alue on vapaampi aerodynamiikka. Meillä ei ole tarpeeksi kattavaa kokemusta aerodynaamisten ominaisuuksien muutoksista eri ajo-olosuhteissa, kuten esimerkiksi vauhdikkaissa ja pitkissä hypyissä. Ensi vuosi tulee olemaan kaikille oppivuosi, sillä kaikkia esiin tulevia tilanteita emme voi mitenkään simuloida etukäteen, sanoo Citroën Racingin uusi tekninen johtaja Laurent Frégosi. Vahvuuksien kautta Voimansiirrossa merkittävin muutos on aktiivisen keskitasauspyörästön paluu. Tietokoneohjattu tasauspyörästö muuttaa vääntömomentin jakosuhdetta etu- ja takatasauspyörästöille tilanteen ja kuljettajan toiminnan mukaan. Citroënin mukaan muutos suosii aggressiivisen ajotyylin kuljettajia, kuten Neste Rallin tänä vuonna voittanutta Kris Meekeä. Iskunvaimennuksen ja jousituksen osalta C3 WRC noudattaa kuitenkin Citroënin tuttua periaatetta: parasta tehdä itse. – Me olemme kautta aikojen tehneet jousitukset itse. Koska moottorien teho, autojen paino ja monet muut välittömästi suorituskykyyn vaikuttavat seikat ovat kaikille talleille hyvin lähellä toisiaan, ero on saatava aikaiseksi mekaanisen pidon kautta. Me emme halua antaa tätä kilpailuetua pois työskentelemällä alihankkijan kanssa, koska silloin osaamisemme valuu ennen pitkää kilpailijoidemme eduksi. Tuloksistamme päätellen strategiamme on ollut oikea, ja siksi jatkamme samalla tavalla myös C3 WRC:n kanssa, Frégosi jatkaa. Neljä taistelijaparia, kolme autoa Kolmen auton taktiikkaan luottava Citroën ajattaa ykkösautossa odotetusti Kris Meeke – Paul Nagle -kaksikkoa, brittiparin otettua kohuvoiton Suomen MM-rallista. Toisena vakioparina ajavat Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau. Kolmannen auton ajovuorot jaetaan Craig Breen – Scott Martin -tehoduon ja Sheikki Khalid Al Qassimi – Chris Patterson -voimaparin kesken. Citroën C3 WRC pähkinänkuoressa: Mitat: pituus 4,13 metriä, leveys 1,88 metriä, akseliväli 2,54 metriä Omamassa: 1 190 kg Moottori: Citroën Racing GRE 2017 (300 hv @ 6 000 kpm, 400 nm @ 4 500 kpm) Vaihteisto: Sadev 6-vaihteinen suorakytkentävaihteisto Vanteet: asvaltilla 8"x18", soralla/lumella 7"x15" Lähde ja kuvat: Citroën Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?